Ontbijtconcepten evolueren met de tijd

Enkele nieuwe trends lijken het hotelontbijt een nieuwe wending te geven. Er is niet alleen het economisch aspect maar ook het effect van duurzaamheid en de gevolgen van de corona maatregelen die sommige hotels hebben doen beslissen het ontbijt te reorganiseren of te heroriënteren.

Economische omwentelingen

Het hotelontbijt heeft er in de loop der tijd flink wat concurrentie bijgekregen. Mensen ontbijten vaker buiten de deur, kiezen ook op andere momenten van de dag voor een ontbijt en kunnen dankzij bezorgbedrijven op elke gewenste locatie een ontbijt krijgen. Toch is het ontbijtbuffet in een hotel nog lang niet achterhaald. Alleen moeten hotels meegaan met de verwachtingen van de klant die steeds bewuster en kritischer wordt. Aan de andere kant is het ontbijt economisch een belangrijke factor. Er is een tijd geweest dat het ontbijt de ‘cashcow’ was van een hotel. De hotelier kocht in op prijs, en er werd weinig gekeken naar trends en ontwikkelingen die speelden in de voedingsindustrie en bij de mentaliteit van de klanten.
Een lekker en uniek ontbijt zorgt voor terugkomende gasten en voor betere recensies op internet. Dat resulteert weer in meer boekingen. Duurzaam, natuurlijk en eventueel ambachtelijk zijn de huidige sleutelwoorden. Hotels die enkel een kamer aanbieden krijgen bij boekingen meestal een upsell voor het ontbijt. Die geüpgradede reservering, die soms als duur wordt ervaren, moet dan uiteraard ook de verwachtingen inlossen. De gast, in welke categorie van logies ook, moet het gevoel hebben dat hij waar krijgt voor zijn geld.

Duurzaamheid

Niet alleen voor het imago van de zaak maar ook voor de kritische bevindingen van de klant is duurzaamheid ook bij het ontbijt een slogan geworden. Verantwoorde keuzes op het gebied van verpakking, afvalbeheer en voedselverspilling zijn hierbij essentieel. De grote uitdaging hierbij is om bij de verschillende stappen op weg naar duurzaamheid geen concessies te doen aan de kwaliteit. Boter in een vlootje, choco, confituur of honing in een pot. Bijvoorbeeld geen mono-verpakkingen meer voor cornflakes of beschuit is niet alleen milieuvriendelijker, maar het vermindert ook het ‘meeneem voor onderweg’ effect. Zonder individuele verpakkingen ogen de ontbijtingrediënten ook aantrekkelijker en smakelijker. Ook de keuze van de koffie en de thee – al dan niet met een fairtrade of biolabel – kan sommige klanten gunstig stemmen.

Variatie en beleving

Ieder logies, groot of klein, en van B&B tot zaken- of toeristenhotel, heeft zijn eigen specifieke doelgroep om dan nog maar te zwijgen over de wisselende seizoenen. Het is aan de zaakvoerder of de ontbijt-kok om op de behoefte van die, vaak internationale, klant in te spelen. De zakelijke klant, die zelfs aan de ontbijttafel een relatie schijnt te hebben met zijn tablet, zal geen aandacht hebben achter het verhaal van het ambachtelijk gebakken zuurdesembrood. Een variatie van vers afgebakken koeken en pistolets zal hem/haar meer behagen. Mini-koffiebroodjes, mini-croissants, mini-chocoladebroodjes of mini-donuts zullen hem of haar een guilty pleasure gevoel geven voor de volgende meeting. De één- nacht of rugzak toerist zal dan misschien wel bewustere keuzes maken maar wil vooral op korte tijd zoveel mogelijk zien en beleven van zijn bestemming. Een verhaal achter sommige producten zal wel geapprecieerd worden. Maar er zijn ook de mensen die van hun bestemming, en niet in het minst van hun hotelontbijt, een ware beleving willen maken. Zelf jus persen, zelf brood snijden. De beleving van het zelf gemaakt te hebben, zorgt vaak voor een hogere smaakwaardering. Sommige hotels willen gasten een eigen wafel laten bakken, zelf laten kiezen welke ingrediënten ze door de vers gebakken American pancake willen, of zelf laten bepalen hoe dik de boterham wordt. Het zorgt meestal voor een onbetaalbare betrokkenheid en tevredenheid bij de gasten. Het is ook de weg naar het à la carte ontbijt.

Koninklijke persoonlijkheid

Een ‘ontbijt’ menu kaart duikt steeds meer op in verschillende hotels. Het is een rechtstreeks gevolg van de corona maatregelen. Er was de anderhalve meter afstand maatregel waarbij aanschuiven aan een buffet bijna onmogelijk was, en er was de besmetting angst. Maar à la carte blijft vooralsnog één van de meest persoonlijke ontbijtformules. Aan de hand van een kaart op tafel ziet de klant de mogelijkheden, het aanbod en eventueel de (te betalen) extra’s. De keuzes worden dan op plateau of etagère aangebracht. Daarbij kan ook vaak keuze gemaakt wordt uit een zacht of hardgekookt eitje, een omelet of roerei met eventuele toevoegingen, verschillende sapjes enz…. . Zo kan de klant zijn ontbijt basic, prinselijk of koninklijk samenstellen. Het feit van de bediening aan tafel heeft toch ook nog altijd iets chics. Kwaliteit, herkomst en de smaakbeleving van de producten staat ook steeds meer voorop. Storytelling, uitleg over de eventuele voedingswaarden en productachtergronden verhogen de servicegraad

Zintuigelijk

Algemeen kan aangenomen worden dat een ontbijt synoniem moet zijn van verwennen, gezond en duurzaam. Veel gasten hebben nog voor hun boeking het gehele hotel al op internet gezien, zoals het zwembad, de kamers en de badkamer. Het ontbijt staat meestal ook op de website, maar dat moeten ze zintuigelijk kunnen ervaren. Een uitgelezen kans als uitbater om hen daarbij te verrassen. Alles afgestemd op de verschillende doelgroepen. Daarbij mag ook de steeds groeiende groep van vegetariërs en of veganisten niet vergeten wordt. Het ontbijt is de enige plek in het hotel die vier van de vijf zintuigen op scherp zet. Je ziet, je voelt, je proeft en je ruikt het. Aan de zaakvoerder om de wensen en verwachtingen in te vullen.

JAVE