Groen is poen

Het is om meerdere redenen verstandig voor hotels om verduurzaming hoog op de agenda te zetten. Investeringen daarin verdienen zich niet alleen gemakkelijk terug, ook hotelgasten houden steeds bewuster rekening met duurzaamheidsaspecten bij de keuze van een hotel. Boekingsites versterken dat door steeds vaker expliciet te vermelden hoe duurzaam een hotel is. Ook in de slag om de zakelijke hotelgast wordt duurzaamheid steeds belangrijker.

De belangrijkste reden voor toeristen om voor een duurzaam verblijf te kiezen is de milieu-impact zo laag mogelijk houden. Tweederde van de reizigers die hun reis duurzaam willen inrichten, is zelfs bereid om minstens 5 procent meer te betalen om de milieu-impact zo laag mogelijk te houden. Millennials zijn volgens onderzoeksbureau GlobalData het meest geïnteresseerd in eco-vriendelijke vakanties. Ruim een derde van de geënquêteerden uit deze groep geeft een voorkeur aan voor eco-vriendelijke hotels, tegenover slechts 5 procent van de vijftigplussers. Die trend onder meer terug te zien in de stijging van het aantal overnachtingen in ‘eco-chique’ hotels.

Veel duurzaamheidsminnende gasten kijken specifiek naar concrete maatregelen die accommodaties hebben genomen om duurzaamheid door te voeren. Het simpele verzoek aan gasten om handdoeken zo lang mogelijk te gebruiken schiet voor hen tekort als het geen onderdeel is van een bredere duurzaamheidsstrategie, zeker als het hotel de badkamer nog steeds voorziet van plastic bekertjes en toiletartikelen. Steeds meer reizigers nemen geen genoegen meer met ‘greenwashing’. Hotels die het label ‘eco-vriendelijk’ of ‘groen’ willen verdienen, zullen echt aan de bak moeten.

Consumenten die duurzaam op reis willen, kunnen gebruik maken van een stijgend aantal groene boekingsmogelijkheden. TripAdvisor markeert milieuvriendelijke hotels en B&B’s op zijn website met bronzen, zilveren, gouden of platina ‘eco-leaders’ wat het eenvoudig maakt ecologisch verantwoorde accommodatie te vinden en boeken. Volgens TripAdvisor scoren hotels met zo’n badge gemiddeld 7 procent beter in de reviews dan andere hotels.

Hoe kunnen hotels vergroenen ?

Veel hotels kunnen eenvoudige maatregelen nemen die hun energieverbruik verminderen en bovendien binnen vijf jaar (en soms veel korter) zijn terugverdiend, zoals onderstaande tabel laat zien. Het gaat daarbij om maatregelen als energiemanagement, LED-verlichting en klimaatoptimalisatie.

Naast relatief eenvoudige en goedkope manieren om het energiegebruik in een hotel terug te dringen, is er ook een aantal ingrepen die duurder zijn en een langere terugverdientijd hebben (tot in een enkel geval bijna twintig jaar).

• Optimaliseren klimaatinstallatie. Door simpelweg de technische installatie beter af te stellen, kan al energie worden bespaard. Zo is er bijvoorbeeld vaak winst te boeken bij het afstellen van schakeltijden en temperaturen. Dat kost vrijwel niets.

• Energiemanagement. Wat de factuur van het energiebedrijf niet kan, kan een energiemonitoringsysteem wel: het energieverbruik van iedere aparte activiteit nauwkeurig analyseren en vergelijken. Dit is een kleine investering die tot flinke energiebesparingen kan leiden.

• LED-verlichting, mdet aanwezigheidsdetectie. Met LED-verlichting bespaart een hotel veel energie. De lampen hebben bovendien een lange levensduur.

• Zonnepanelen (PV-cellen). Zonnepanelen kunnen op vrijwel ieder gebouw geplaatst worden. Door gunstige subsidieregelingen zijn ze gemiddeld binnen tien jaar terugverdiend, terwijl ze veel langer meegaan.

• Warmtepomp. Warmtepompen kunnen het hotel (inclusief het water) verwarmen met een minimum aan energieverbruik. Omdat de warmtepomp nog relatief duur is, is de terugverdientijd gemiddeld nog wel tien jaar of langer.

Andere energie-efficiënte ingrepen kunnen zijn:

  • Ijsblokjesmachine weg wegens té grote verbruiker
  • Douche- en waterkranen met spaarknoppen
  • Droogkast op aardgas en aangesloten op zonneboiler
  • Strijkrol op gas
  • Lichtsensoren 
  • Liften met energierecuperatie
  • Temperatuur zwembadwater met 1°C verlagen
  • Hamam dient door gasten zelf te worden opgezet, sauna enkel op afspraak

De hotelsector kan jaarlijks enkele tientallen miljoenen euro besparen door op een circulair businessmodel over te stappen. Denk hierbij ook aan verduurzamingsmaatregelen als het tegengaan van voedselverspilling, of overstappen op groene energie.

Piet Desmyter

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*