Vlekkeloze housekeeping

Een hygiënisch en schoongemaakt onderhouden gastenverblijf is het minste wat een gast verwacht, zowel in een hotel of een B&B. Ook in de housekeeping sector zijn er trends en nieuwe opportuniteiten. Niet alleen van de werk- of opdrachtgevers maar ook van de gasten.

Propere beleving

Gasten komen in een hotel of bed & breakfast, meestal voor een rustig weekendje weg, een gezellige vakantie met de familie of om zakelijke redenen. Eenmaal ‘home away‘ verwachten zij dan ook geen enkele zorg van  thuis mee te nemen. Het is dus de taak van de logiesverstrekker dat de gast zijn voorop gesteld doel van het verblijf optimaal kan beleven. Een onderdeel van hospitality is alle ‘afleidingen’ in de omgeving weg te nemen. Het belangrijkste onderdeel daarbij is de schoonmaak. Wisselend gebruik van ruimten, fluctuerende bezoekersaantallen en een performance van 7 dagen per week en 24 uur per dag staan bij de schoonmaak centraal. Gastvrijheid, beleving en representativiteit zijn de bijkomende, niet te verwaarlozen elementen.

Prioriteit

Of de bezetting van een hotel nu hoog of laag is, de hygiëne moet altijd bovenaan staan. Een goede hygiëne is een teken van kwaliteit en gastvrijheid. Schoonmaken van een hotel – gastenverblijf, is de laatste jaren een combinatie geworden van hygiëne en perfecte hospitality. Maar die hospitality komt er niet steeds vanzelf. Een schoonma(a)k(st)er die zich geapprecieerd voelt in zijn werk, met de juiste middelen kan werken, en niet steeds onder tijdsdruk staat zal tegenover de gasten ook vriendelijker en gastvrijer zijn. Veel schoonmaakbedrijven maken hierrond afspraken met de opdrachtgever. Dumpingprijzen en weinig betaalde, gestresseerde werknemers zullen maar weinig bijdragen aan een positieve algemene hospitality. Maar uiteindelijk mag de essentie niet vergeten worden. Schoonmaakbedrijven en hun werknemers, of de interne werknemers die poetsopdrachten uitvoeren kunnen niet de volledige hospitality overnemen maar het kan een toegevoegde waarde creëren. Daarover moet een goed gesprek gevoerd worden met duidelijke afspraken zowel met de klant als de schoonma(a)k(st)er.   

Op maat

Het lijkt een logische redenering dat wanneer nagenoeg alle kamers van het hotel bezet zijn, in het hoog- of congresseizoen, dit meer schoonmaak met zich meebrengt. In kalmere periodes zouden er dan, even logisch, minder schoonmakers aan het werk zijn. Maar die verhouding is niet steeds recht evenredig. Afhankelijk van de taakopdrachten die afgesproken kunnen worden met de uitvoerende firma blijven er de gemeenschappelijke ruimten die steeds een hygiënische poetsbeurt verdienen. De inkomhal, gangen, receptieruimtes, liften, trappenhuizen, algemene toiletten, ontbijtruimtes en/of restaurants zijn op gebied van onderhoud en hygiëne ook bij een mindere bezetting onderhevig aan schoonmaak. De meeste grote bedrijven zijn daar op voorzien terwijl de hotels die met eigen personeel werken die talenten soms op ander plaatsen in het hotel kunnen inzetten, alhoewel dit geen algemene regel is.

De juiste mensen op de juiste plaats

Rudy De Wit kan zonder omwegen toch wel één van de Gentse horeca iconen genoemd worden, met  meer dan 40 jaar Gentse horeca ervaring op de teller. Momenteel is hij uitbater van Parkhotel en hotel Cathedral. Samen goed voor 35 kamers. Als voorzitter van de vzw Gent Hotels weet hij dat bijna alle grote hotels enkele mensen op de loonlijst staan hebben die verantwoordelijk zijn voor de schoon-en opmaak. Bij die grote hotels worden die aangevuld met mensen van externe firma’s maar het zijn die vaste mensen die meestal aansturen. Hij heeft mensen in vast dienstverband die tussen vastgestelde uren hun housekeeping taken uitvoeren. In zijn hotels krijgen nieuwe mensen een meeloopstage vooraleer ze zelfstandig aan de slag kunnen om de kamers en alles er rond hygiënisch in orde te brengen. Een groot verloop is er niet en dat is vooral te danken aan een correcte manier van behandelen en betalen. Zelfs in tijden van corona waren er geen afvloeiingen. De Wit heeft mensen in dienst die reeds 21 jaar op zijn loonlijst staan. Binnen zijn hotels hebben de mensen een specifieke taak en krijgen daar dan ook de nodige appreciatie voor terug.

Computergestuurd

Begin dit jaar namen Bjorn Mylle en Carla Van Dorpe hotel Cocoon te Oostende over. Na een lange horecaperiode in Kortrijk lonkte het Noordzeestrand. Het hotel met 67 kamers konden ze overnemen van C-Hotels. Al van voor de overname was er een externe firma aanwezig in het voor de housekeeping en die werd behouden. Met Group-f onderhouden ze nu nog steeds een goede samenwerking. Binnen het hotel is manager Jasons verantwoordelijk voor het onderhoud van de kamers en de gemeenschappelijke ruimtes. Via een computerprogramma dat de bezetting per kamer bijhoudt, worden er bijna dagelijks afspraken gemaakt over hoeveel personeel van Group-f er waar moeten ingezet worden. Daarbij wordt wederzijds ook gekeken naar de weekendbezetting want op die dagen verschillen de prijzen van Group-f met die van de weekdagen. Binnenkort zal de housekeeping in hotel Cocoon er nog enkele taken bijkrijgen want de zaakvoerders openen er ook een restaurant voor zowel hotelgasten als niet gasten. Maar met die computer en goede afspraken moet dat ‘vlekkeloos’ lopen, aldus Bjorn Mylle.

Auteur: JAVE  – foto: Group-f

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*