Hygiëne en schoonmaak

Hygiëne en schoonmaak is voor ieder horecabedrijf  en zeker voor de hotelsector topprioriteit. Door COVID-19 is dat nog fors versterkt. Het heft in eigen handen nemen of uitbesteden is een keuze waarbij vakkennis, duurzaamheid en kosten tegen elkaar moeten afgewogen worden.

Kennis van zaken

Als de uitbraak van het coronavirus de zaakvoerder maar ook de klant van iets bewust heeft gemaakt, dan is het wel het belang van hygiëne en schoonmaak. Welke methodes daarbij moeten gebruikt worden om echt hygiënisch schoon te maken kwam tijdens de pandemie maar ook daarna vaak ter discussie. Sommige werkzaamheden die door het personeel uitgevoerd worden schieten hun doel voorbij. Desinfecteren ter vervanging van schoonmaken bijvoorbeeld. Reinigen is het verwijderen van zichtbaar vuil en onzichtbaar organisch materiaal om te voorkomen dat micro-organismen zich kunnen handhaven, vermeerderen en verspreiden. Wie niet eerst schoonmaakt, maar meteen desinfectiemiddel gebruikt en denkt dat het desinfecteert, komt meestal bedrogen uit. Schoonmaken verwijdert bio-contaminanten van oppervlakten. Het dagelijks in plaats van wekelijks stofzuigen van tapijt levert, afhankelijk van de precieze situatie, bijvoorbeeld 35 tot 80 procent minder ziektemakers op. Sproei extractie bij 70 graden Celsius maar liefst 50 procent minder ziektemakers. Cijfers en zaken die niet steeds door vast personeel, of de zaakvoerder geweten of gekend zijn. Externe firma’s hebben vaak meer tijd om hun personeel op de juiste hygiënische rails te plaatsen.    

Van sanitair tot nachtkastje

De netheid van het sanitair is vaak een maatstaf voor de rest van de horecazaak en/of het hotel. Dat betekent niet alleen schone toiletten, maar ook onbevlekte glanzende vloeren en volle dispensers. Dat daarvoor best geen huis en tuin keukenmiddelen aangewend worden lijkt evident maar het wordt op de werkvloer niet steeds zo aanzien. Nochtans zijn er talrijke professionele producten voorhanden die niet alleen goed reinigen maar vaak ook duurzaam zijn. Als zaakvoerder is het soms een ‘ver van onze bedden’ aangelegenheid maar de klant heeft er wel steeds meer oog voor. Van diverse hygiënische dispensers tot  de led lamp op het nachtkastje, het zijn soms over het hoofd geziene details.

Hygiëne en duurzaamheid

Hygiëne gaat hand in hand met duurzaamheid, zo veel is wel duidelijk. Verantwoord schoonmaken en hygiënisch gedrag zijn ondanks alle hulpmiddelen nog altijd mensenwerk. Daarbij gaat het veelal over wie waarvoor verantwoordelijk is, bij de schoonmaak. De eindverantwoordelijkheid zal hoe dan ook – hoeveel managers, chiefs, of operationele onderdanen er ook moeten passeren – bij de zaakvoerder(s) blijven. Goeie afspraken binnen de organisatie of met externe firma’s zijn hierbij van essentieel belang.  Behalve het gebruik van een uitgebreid duurzaam assortiment, kan je als logiesverstrekker ook advies verwachten van externe firma’s.  Zakelijk, contractueel of niet, praten over de markt, over producten en over innovaties is een logisch gevolg van de covidperikelen. De focus ligt nu nog meer op hygiëne en op nieuwe innovatieve oplossingen op dit gebied.

Prijskaartje

Al die ontwikkelingen, die innovaties en duurzame oplossingen zorgen ervoor dat het allang niet altijd alleen maar om prijs gaat. De toegevoegde waarde van de interne maar zeker externe dienstverlening en producten durft al eens het prijsaspect wat naar de achtergrond drukken. Maar wanneer gekozen wordt voor een externe dienstverlener is er veel keuze. Wanneer daarvoor gekozen wordt voor een firma die alles, of op zijn minst toch een groot deel, kan aanbieden wordt het prijskaartje toch kleiner. Sommige firma’s bieden naast hygiëne en schoonmaak ook complete hospitality diensten aan.

Group-f

Hotelschoonmaak

Group-f is marktleider in de hotelsector, waarin beleving, representativiteit, flexibiliteit en een 7/7 performance centraal staan. Met zijn facilitaire diensten kan Group F een positieve bijdrage leveren aan de beleving van jouw gasten.

Met Group-f kies je voor een brandschoon resultaat, maar ook voor een heldere en open communicatie. Group-f zorgt niet alleen voor je gasten, maar wil ook jouw zorgen ontnemen, zodat jij je kan focussen op het creëren van de ultieme beleving voor jouw gasten.

Duurzaamheid

Bij al zijn opdrachten wil Group-f zijn steentje bijdragen om de wereld een beetje duurzamer te maken. Daarom wordt er elke dag gezocht naar mogelijkheden om als servicefirma zich in te zetten voor mens, maatschappij en milieu. Werken met ecologische producten en digitalisering liggen daarbij aan de basis. Eén van de vele voorbeelden is het feit dat de leveranciers van ecologische producten die aanleveren in bulk. Daarnaast wort er flink geïnvesteerd in de digitalisatie van de  diensten doormiddel van digitale facturatie, een online planningstool & een eigen Group-f applicatie.

Een flexibele aanpak, een duurzame langdurige samenwerking, eigen gemotiveerde en opgeleide medewerkers en vooral kwaliteit boven alles. Dat zijn de pijlers van het succes van Groep-f  

Elite Hospitality

Elite Hospitality is al meer dan 23 actief in de sector van schoonmaak en hospitallity Met talrijke adelbrieven is het dan ook een unieke partner. Door middel van een wereldwijd multi-service aanbod dat alle ondersteunende maar noodzakelijke activiteiten van de hoofdactiviteit van het hotel omvat, profileert Elite Hospitallity zich als een betrouwbare partner die begrijpt dat alles in de horeca draait om gastvrijheid. Elite hospitality heeft hiervoor een 100% hospitality-georiënteerde aanpak ontwikkeld en kan voldoen aan de verwachtingen van uw gasten, die steeds veeleisender worden. Dankzij hun ervaring in uw hotel komen de gasten met plezier terug en zullen ze vooral positieve opmerkingen delen op de verschillende boekingssites en reizigersbeoordelingsplatforms, wat zeker een positieve invloed zal hebben op de cijfers van uw etablissement en het imago ervan.

Veelzijdigheid

Elite Hospitality is meer dan alleen maar housekeeping. Naast kamers/appartementen en publieke ruimtes professioneel schoonmaken kan de firma ook instaan voor de front office, nachtbewaking tot aan het wasserijbeheer. Een conciërge of klusjesman van doen? Het mogelijke takenpakket dat aan Elite Hospitality kan toevertrouwd worden lijkt oneindig. Door bovenstaande of ander toe te vertrouwen aan Elite Hospitality kan u zich als zaakvoerder beter concentreren op wat echt telt om een hotel winstgevend te runnen.   

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*