Storytelling – Het vertellen van verhalen als promotiemiddel

In de marketingwereld wordt er steeds meer gebruik gemaakt van storytelling. Voor een hotel betekent dit meestal dat de overnachtingsplek in kwestie vooral gepromoot wordt door het vertellen van één of meerdere (authentieke) verhalen.              

Storytelling wordt zeer vaak gebruikt voor de promotie van een bepaald product, of een reeks producten die door hetzelfde bedrijf ontworpen en vervaardigd worden.

Bedrijfswereld

De laatste jaren beleeft storytelling bijvoorbeeld een krachtige opgang in de voedingswereld, waarbij vooral grote en kleine brouwerijen als pioniers optreden, bijvoorbeeld via de realisatie van een bezoekerscentrum of rondleidingen doorheen de bedrijfsgebouwen. Door de opkomst van steeds meer kleinschalige brouwerijen, voelt zowat elke bier-producerende plek dan ook in toenemende mate de noodzaak om zich te onderscheiden met een volledig eigen verhaal.

Onderscheidend vermogen

In de hotelwereld wordt de drang om zich te onderscheiden vooral gestimuleerd door de opkomst van ketenhotels. Voor bijvoorbeeld een onafhankelijk, familiaal gerund hotel kan het dan ook interessant zijn om nadrukkelijk met het eigen verhaal uit te pakken. Maar ook ketenhotels beginnen steeds meer met verhalen te werken. Zo zijn franchisenemers bij Ibis Styles en Mercure verplicht om elk hotel een eigen thema te geven.

Storytelling kan dus helpen om de standaardisering in de hotelwereld flink te verminderen. Gewoonlijk wordt er bij storytelling rond één verhaal gewerkt, maar dit kan ook een combinatie zijn van meerdere verhalen. Bepaalde plekken kunnen dan ook in de loop van hun geschiedenis door verschillende opvallende gebeurtenissen getypeerd worden.

Uiteenlopende mogelijkheden

Bij een hotel dat in een historisch pand gelegen is, kan het bijvoorbeeld interessant zijn om bij plaatselijke historici, een historische vereniging of de archivaris van de gemeente te informeren naar mogelijke interessante verhalen rondom het hotelgebouw in kwestie. De lokale toeristische dienst kan hierbij eventueel ook behulpzaam zijn.

Het kan evenwel ook interessant zijn om vooral met het eigen karakter van het hotel uit te pakken (kleinschalig, gemoedelijk…). Bijvoorbeeld een verhaal over een hotel dat door meerdere generaties gerund werd, waarbij elke generatie symbool kan staan voor een eigen aanpak, die het best aan de toenmalige tijd aangepast was.

Bij een historisch hotelgebouw zou het ook interessant kunnen zijn om nadruk te leggen op de bouwstijl, zeker als die in de smaak blijkt te vallen bij heel wat hedendaagse bezoekers (bijvoorbeeld in het geval van een Art Déco-pand).

In elk geval blijkt storytelling het best te werken als er een zo authentiek mogelijk verhaal verteld kan worden, bij voorkeur met een eigen karakter en een zekere originaliteit. Het lijkt ons ook belangrijk dat een hoteluitbater voor een verhaal kiest waar hij zich goed bij voelt, want dan kan hij (of zij) het ook op een overtuigende manier vertellen.

Een hotel kan echter ook uitpakken met een verhaal dat niet vasthangt aan het gebouw of de locatie van de overnachtingsplek, maar dat wel uit de nabije omgeving afkomstig is. Dit kan bijvoorbeeld een verhaal zijn dat belangrijk is voor een bepaalde stad of gemeente (het carnaval van Aalst of Binche, de jenever van Hasselt…).

Een nabije attractie

Maar vaak maakt een hotel ook een link met het verhaal van een nabije attractie. Een mooi voorbeeld hiervan is de bar van het recent gerenoveerde Ibis Styles Hotel in het oude stadscentrum van Boulogne-sur-Mer, dat fraai bovenop een heuvel gelegen is. De naam Le Cathédrale verwijst dan ook naar de vlakbij gelegen hoofdkerk, waarvan het dak uit een enorme koepel bestaat. De binnenkant van deze koepel is namelijk gedeeltelijk met religieuze taferelen beschilderd. De zeer opvallende plafondschilderingen in de bar van het hotel, meer bepaald fresco’s die door een moderne straatartiest gerealiseerd werden, zijn dan ook een visuele knipoog naar die kerk. Bovendien gaat het om een verhaal dat enkel met beelden verteld wordt, en niet met woorden.

Storytelling in een hotel kan ook over een verafgelegen onderwerp gaan. Een hoteluitbater die bijvoorbeeld een grote liefhebber is van een bepaalde televisieserie of science-fiction in het algemeen, kan hierrond een verhaal vertellen. In het geval van een gepassioneerde persoonlijke interesse lijkt dit ons wel zinvol.

Nu en dan kan er ook een verhaal verteld worden over de voorwerpen die in een gebouw staan. In sommige hotels of B&B’s kan de bezoeker namelijk collecties vinden van bijvoorbeeld antiek- of designvoorwerpen die door de uitbater (vaak tijdens reizen) bij elkaar verzameld zijn.

Omgevingsfactoren

Ook de nabije omgeving kan een sterke invloed uitoefenen op de keuze van het verhaal dat verteld wordt. Bij recreatieve verblijfs- en overnachtingsplekken op het platteland kan het aanwezen zijn om verhalen te presenteren in de lijn van “wij liggen in een groene bestemming”, “wij zijn een wandelhotel” of “wij zijn een fietshotel”. Dan is het uiteraard van belang om het interieur zo in te richten dat er overal naar deze thema’s verwezen wordt, inclusief de beschikbaarheid van voldoende wandel- of fietsbrochures.

In stadscentra kan het dan weer van belang zijn om naar bruisende verhalen op zoek te gaan. Zoals de gerenoveerde jeugdherberg van Luik die graag verwijst naar het feit dat ze als het ware een onderdeel zijn van de uitgaansbuurt Le Carré.

Een ecologisch verhaal met energie- en waterzuinige maatregelen, die toch tot een hoog bezoekerscomfort kunnen leiden, lijkt ons dan weer interessant op voorwaarde dat er niet teveel hotels in dezelfde streek zijn die een gelijkaardig verhaal serveren. Of de boodschap “wij werken grotendeels met lokale producten, en dit en dit zijn de producenten”.

Presentatievormen

Binnenin een hotel kan een verhaal verteld worden via bijvoorbeeld designvoorwerpen, met of zonder geschreven boodschappen, waar sommige boetiekhotelketens zoals 25hours graag gretig gebruik van maken. En vaak wordt deze “branding” nog vervolledigd door de unieke en speciaal voor het hotel ontworpen voorwerpen die in de shop verkocht worden.

Men kan een verhaal ook doorheen het hotel laten vloeien via (visuele) mediakanalen zoals brochures, ludieke boekjes (zie opnieuw de aanpak van de hotelgroep 25hours), een infokrantje dat nu en dan verschijnt (één of meerdere keren per jaar, met berichten over wat er allemaal binnen en buiten het hotel te beleven is), beelden op videoschermen of zelfs via het televisietoestel op de hotelkamer.

Tentoonstelling en/of rondleiding

In sommige hotels wordt het verhaal extra kracht bijgezet via een permanente tentoonstelling, zoals het Ariane Hotel in Ieper waar de collectie van enkele verzamelaars van voorwerpen rond de Eerste Wereldoorlog tentoongesteld wordt (zie foto). Op andere plekken worden er dan weer rondleidingen aangeboden, zoals in het Royal Hainaut Hotel in Valenciennes dat in een voormalig hospitaal uit de zeventiende eeuw gevestigd is, of op het boothotel ss Rotterdam, dat in de gelijknamige Nederlandse havenstad aangemeerd ligt.

Externe communicatie

Op het gebied van externe communicatie kan storytelling uiteraard in de eerste plaats gebeuren via de website, meer bepaald door middel van teksten, foto’s of videofilmpjes. Andere mogelijkheden zijn regelmatig vernieuwde verhalen op de sociale media-websites zoals Facebook, Instagram en Tik Tok. En het zou ook interessant kunnen zijn om een aantrekkelijke videofilm over uw hotel te plaatsen op YouTube. Maar aan een kwaliteitsvolle film kan er wel een kostenplaatje hangen. Koken kost geld… maar dat is niet zo erg als u uw menu bij wijze van spreken voldoende kunt verkopen…

Op het Internet kunt u een aantal marketingbureau’s terugvinden, die gespecialiseerd zijn in storytelling. En indien u de storytelling van uw hotel heel grondig wilt aanpakken, kan het dan ook de moeite lonen om op één van hen beroep te doen.

Info

www.facebook.com/ibisstylesboulognesurmercentrecathedrale

www.25hours-hotels.com

www.ariane.be

www.royalhainaut.com

www.ssrotterdam.com

Auteur: Brecht Thiers

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*