Wie door de gangen van NH Collection Antwerp Centre wandelt, kan zomaar kennismaken met een opvallende nieuwe collega: de Whiz robotstofzuiger. Terwijl deze slimme helper de hotelgangen netjes houdt, krijgt het housekeeping team van Group-f de ruimte om zich op andere taken te focussen. Het resultaat? Schone gangen, minder fysieke belasting voor de medewerkers én nieuwsgierige blikken (of glimlachen!) van de gasten.
NH Collection Antwerp Centre is het enige hotel van de Minor Hotel Group (560 hotels wereldwijd) in Antwerpen. Het ligt pal tegenover het Centraal Station, in de iconische diamantwijk. Dankzij de verfijnde inrichting en overvloed aan groen voelt het hotel aan als een stijlvolle oase in de stedelijke drukte. Het hotel beschikt over 186 moderne, geluiddichte kamers, verspreid over acht verdiepingen, die over alle moderne comfort beschikken. Gasten starten de dag met een uitgebreid ontbijt en kunnen later terecht in de gezellige bar/restaurant voor een goed glas wijn of een streekbiertje, vergezeld van seizoensgebonden streekgerechten.
Sinds de opening in 2019 vertrouwt NH Collection Antwerp Centre op Group-f Hotel Services voor de schoonmaak van kamers en publieke ruimtes. “Schoonmaken in hotels is een vak apart,” zegt Kris Calle, Chief Commercial Officer bij Group-f. “Veel hoteliers vinden moeilijk geschikt personeel of beschikken niet over de juiste middelen. Outsourcing is dan een slimme oplossing. Wij stemmen onze diensten af op de specifieke noden van het hotel, zodat de hotelier zich volledig kan richten op zijn kerntaak: gastvrijheid.”
Robotstofzuiger als aanvulling
Enkele jaren geleden is Group-f gestart met het testen van robotstofzuigers in de hotelmarkt. Onlangs is de Whiz robotstofzuiger in NH Collection Antwerp Centre geïntroduceerd. Wat als een pilootproject begon, is nu uitgegroeid tot een vast onderdeel van de schoonmaakwerking. “We zijn heel tevreden over onze nieuwe ‘housekeeping-collega’,” glimlacht Rooms Division Manager Jamie Reiners. “De robotstofzuiger helpt om het personeel te ontlasten van ergonomisch zware taken. Door zijn continue inzetbaarheid draagt de robot doorlopend bij aan een positieve gastbeleving. Gasten vinden hygiëne nu eenmaal zeer belangrijk tijdens hun hotelbezoek. We zien de robot dan ook als aanvulling op ons team, niet als vervanging.”
Oplossing voor operationele uitdagingen
Volgens Kris Calle is de stofzuigrobot een slimme investering met voordelen op verschillende vlakken. “De robot biedt een efficiënte oplossing voor operationele uitdagingen: hij stofzuigt de gangvloeren automatisch, waardoor deze repetitieve taak wegvalt. Hierdoor kan het housekeeping-personeel zich toeleggen op gastgerichte taken. Bovendien zorgt de robot dankzij zijn constante inzetbaarheid, voor een constante schoonmaakkwaliteit.”
Verbeterende hygiëne en netheid
Jamie Reiners spreekt van verbeterde hygiëne en netheid. “Robotstofzuigers zijn geprogrammeerd om grondig schoon te maken. Dankzij precisiesensoren zorgt het apparaat voor een constante, grondige en hygiënische schoonmaak – ook op moeilijk bereikbare plekken. De robot werkt stil, navigeert vlot door de gangen en past zich aan verschillende vloeroppervlakten aan.”
Verhoogde gasttevredenheid
Altijd propere gangen wekken vertrouwen en versterken zowel tevredenheid als loyaliteit bij hotelgasten. Bovendien zien veel bezoekers het gebruik van robots als een teken van innovatie en professionaliteit. “Onze gasten reageren meestal enthousiast wanneer ze de robotstofzuiger aan het werk zien in de gangen. Group-f heeft de robotstofzuiger gewrapt waardoor hij een nog luxere uitstraling krijgt. Op deze manier past hij nog beter in een hotelomgeving,” vertelt Jamie Reiners.
Slimmere robots op komst
In de gangen van NH Collection Antwerp Centre draait momenteel de Whiz robotstofzuiger 500080. Kris Calle kijkt al vooruit: “De huidige robot is ingesteld per verdieping. Met de komst van AI en machine learning worden robots steeds intelligenter. In de toekomst zullen we meer geavanceerde modellen inzetten, die meerdere schoonmaaktaken aankunnen, zich automatisch aan de ruimte aanpassen en zelfstandig tussen verdiepingen kunnen navigeren.”
Met de inzet van de Whiz robotstofzuiger bewijst Group-f dat innovatie en gastvrijheid perfect hand in hand gaan. Door technologie slim te combineren met vakmanschap, worden hoteliers geholpen om hun operationele uitdagingen om te zetten in kansen. Group-f zorgt niet alleen voor schone hotels, maar ook voor tevreden medewerkers én gasten. Ontdek wat Group-f ook voor uw hotel kan betekenen.
www.group-f.be/hotelschoonmaak/
Door Peter Van Oyen – Foto’s Group-f

