Pillows Grand Hotel Reylof Gent

Zo ongeveer 7 jaar geleden opende aan de Gentse Hoogstraat in centrum Gent het imposante Grand Hotel Reylof, dat zich onmiddellijk aan de top van het Gentse hotelfirmament profileerde omwille van het ruime en optimale kwaliteitsaanbod, zowel op het vlak van onthaal, bediening, inrichting, culinair aanbod, enz. Vele (bekende) internationale en nationale gasten én Gentenaars wisten de weg naar dit luxehotel eerder al te vinden.

Anderhalf jaar geleden werd door het management van International Hotel Management Group (IHMG) beslist om het Pillows concept door te voeren in Gent. Het was enkel nog wachten op een geschikt moment, en de voorbije zomer was het zover: direct na het Gent Jazz Festival begin juli, begonnen de werkzaamheden, waarbij het statige hotel in een periode van 3 maanden een transformatie kreeg naar een boutique hotel waarbij ingetogen luxe met zachte kleuren en rijke natuurlijke materialen het sfeerbeeld bepalen, hét kenmerk van Pillows Hotels. Het geheel moest klaar zijn voor de opening van het Filmfestival van Gent,  en op 6 oktober konden de eerste gasten verwelkomd worden. De veranderingen werden gerealiseerd met de hulp van heel wat lokale (onder)aannemers, wat het hotel nog meer verankert in Gent en omgeving. 

Pillows Hotels is een collectie van luxe comfortabele hotels in monumentale en bijzondere panden, waar het uitgangspunt is om gasten te verrassen en te inspireren. Het concept van Pillows Hotels is ontstaan vanuit de gedachte en overtuiging dat een hotel geen kamerfabriek mag zijn, maar een community waar gasten in een persoonlijke en authentieke omgeving verblijven. Waar de gast zelf bepaalt wanneer hij eet en waar hij de keuze heeft van een volledige maaltijd tot kleine gerechtjes, en meerdere (gezonde) tussendoortjes gedurende de hele dag of nacht.

In het hotel van de -toekomst kom je ‘thuis’ in pure luxe

Daar waar je vroeger zelf de ondergrondse parking van het hotel inreed, wordt dit nu gedaan door een valet parking service. Als gast wordt je via de nog steeds imponerende draaitrap naar de eerste verdieping begeleid, waar een Pillows-host je ontvangt – er is immers geen traditionele hotelreceptie met al even klassieke incheckbalie meer.  Zo hoef je bij aankomst niet staand in te checken bij de receptie, maar neem je plaats aan de centrale welkomstafel in the Living. Terwijl de host er je favoriete drankje uitschenkt, kan je meteen je vragen stellen over evenementen of interessante plekken om te bezoeken. De Pillows hosts kennen alle ins en outs van de stad. In the Living klopt ook duidelijk het hart van het hotel, want niet alleen word je hier hartelijk ontvangen, je kan er tijdens je gehele verblijf dankzij de All day dining service ook de klok rond genieten van een lekker glaasje wijn, een snelle lunch of een heerlijke specialiteit in de gezellige zithoekjes of bij de prachtige open haard. 

De ontvangst is reeds een eerste teken van de uitzonderlijke 100% persoonlijke service die Pillows Hotel nastreeft, met de bedoeling de gasten een exceptionele ervaring te geven – het gevoel dat hij ‘thuis’ is. Net zoals in andere Pillows Hotels kan je genieten van een charmante authenticiteit, familiale warmte en een ingetogen chique inrichting, met dito service. Iets wat zich eveneens ten volle uit in het culinaire aanbod van het hotel. 

Culinaire rijkdom en -keuzevrijheid

Pillows Hotels gaat voor een all-day long culinaire ervaring, waarbij de normale volgorde van breakfast, lunch en dinner niet hoeft. Pillows verwent zijn gasten met clockless eating, waarbij de gast zelf bepaalt wanneer hij eet, de hele dag en nacht door, van kleine tussendoortjes tot volledige maaltijden.  Je hebt immers ook in Gent te maken met gasten die vanuit andere tijdzones en andere culturen komen, en soms midden in de nacht arriveren. Die willen nog een fatsoenlijke maaltijd eten , en niet enkel de mogelijkheid hebben tot het nemen van een lichte snack.    

Zo kan je de hele dag lang genieten van een served breakfast, is er de coffee-to-go aan de Esspresso bar, is er de domestic kitchen waar je de klok rond kunt genieten van eenvoudige, eerlijke en gezonde gerechten, is er de Wine Bar waar je zowel lekkere wijntjes als zoetigheden van het huis kan verkrijgen. 

Het bekende en door de culinaire gidsen reeds mooi gequoteerde restaurant LOF dat onder de kundige leiding van chef Jasper Maatman staat, krijgt er met de gekende Nederlandse sterrenchef Ron Blaauw een ‘adviseur’ van formaat bij. Het restaurant krijgt immers de signatuur van Ron Blaauw, die er  zijn succesvolle Ron Gastrobar-concept zal doorvertalen voor het LOF restaurant.

Ron Blaauw staat bekend om een eigentijdse kookstijl waarin hij lokale ingrediënten combineert met moderne kooktechnieken. In 2013 paste hij zijn restaurant Ron Blaauw Amsterdam (twee Michelinsterren) aan naar het Ron Gastrobar-concept, waar het uitgangspunt is dat gasten kunnen genieten van culinair hoogstaande gerechten in een informele, no-nonsense setting. In de afgelopen jaren is dit informeel gastronomisch dineren een geliefd handelsmerk geworden en werden meerdere Gastrobars geopend in de regio Amsterdam. “Het is een lang gekoesterde wens van mij om voet te zetten op Belgische bodem. Ik ervaar het als een grote eer om dit te mogen doen met het Gastrobar-concept, én samen met de getalenteerde chef Jasper Maatman en zijn team. België staat voor mij voor kwaliteit, culinair genieten, eerlijk. Er is in Gent en omgeving zoveel moois om mee aan de slag te gaan.” Op de vraag of hij zelf in de keuken gaat staan antwoordt Blaauw: “Dit zal af en toe zeker het geval zijn. Het restaurant is al succesvol en een gevestigde naam in Gent en hier bouwen wij met elkaar aan verder. De brigade van LOF Restaurant blijft onder de bezielende leiding van Maatman. Samen gaan we mooie gerechten ontwikkelen die passen binnen het Gastrobar concept en het culinair erfgoed van Vlaanderen”.  In LOF  worden niet enkel je smaakpapillen verwend maar geniet je ook van een oogstrelend, elegant interieur. 

LOF Restaurant is geopend voor lunch en diner, van dinsdag tot en met zaterdag. Bij mooi weer kunnen gasten terecht op het terras in de binnentuin. In privé setting kan u ook genieten van lunch of diner. 

Vergadersalons

Pillows Grand Hotel Reylof heeft een gezonde mix van business en leisure gasten. Een stad als Gent trekt immers zowel congressen, seminaries als veel internationale toeristen aan. Voor bijeenkomsten zijn er 9 salons waarvan 4 Private Dining Rooms. Het grootste salon, Grand Salon, heeft een capaciteit tot 100 personen. De salons zijn voorzien van de meest recente technologische installaties (70 inch-tv en clickshare-presentatiesysteem) en baden in het daglicht. 

De kamers & wellness

Het Pillows hotel telt 157 kamers, die allen in de Pillows look & feel zijn gerealiseerd. Daarvoor tekende  de Nederlandse interieurarchitect Lot Sturm, die ook de renovatie van Pillows Amster-dam begeleidde: “Het Pillows Hotels team en ik hebben ons laten inspireren door het prachtige historische gebouw, maar ook door designtrends die je kan spotten in trendy steden als Kopenhagen, Stockholm en natuurlijk Parijs, waar ze vaak precies de balans tussen klassiek, vintage en modern weten te creëren.” Het resultaat is een licht en fris interieur met een rijk en elegant gevoel. Ook de 157 uiterst luxueus ingerichte kamers en suites stralen de perfecte mix uit van hedendaags comfort en klassieke stijl. Gasten voelen zich onmiddellijk thuis in de ruime kamers met grote ramen en veel licht en genieten met volle teugen van de historische details, unieke kunstwerken, het grote Pillows-bed met Egyptisch bedlinnen en de ruime badkamer met regendouche en/of bad.

Als kers op de taart heeft het hotel verschillende terrassen in de prachtig aangelegde binnentuin,  en gaat ook de SPA Reylof met schoonheids-specialisten, een sauna, hammam, wellnessbad en fitness terug open tegen begin 2019.

Personeel

Een hotel voor 3 maanden dicht doen, is ook naar personeel toe een uitdaging. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt – zeker in de horeca – hou je het liefst het personeel, mits die zich kunnen inleven en inpassen in het nieuwe concept, waarbij trouwens meer personeel vereist is. Het personeel werd op training gestuurd naar de andere Pillows Hotels (Zwolle, Amsterdam, Brussel), ging naar de eigen trainingsschool ‘House of Ambassadors’ van IHMG of er kwam een trainer langs van die trainingsschool. Er werd alles aan gedaan om de werknemers het Pillows Concept duidelijk in te prenten, en daarvoor kregen de ‘afgestudeerden’ dan een Pillows Diploma. GM Roger Langhout is dan ook een tevreden man: ‘Dankzij de combinatie van ingetogen luxe en een echte persoonlijke service voelen onze gasten zich helemaal thuis in ons hotel. Bovendien is het voor ons team een hele eer om dit innovatieve luxury boutique concept uit te mogen dragen. In het verleden sleepten zij al prijzen in de wacht en met hun professionaliteit en ervaring koesteren we samen de ambitie om een gooi te doen naar de titel van beste hotel van Gent, én bovendien van heel België.’

Met dank aan Nancy Vanden Berghe (Manager Marketing, Communications & PR) en Jaap Blijleven (Director of Sales & Marketing) voor de ontvangst en rondleiding in het hotel.

Auteur Piet Desmyter  foto’s: Pillows Hotels

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*