Gr8 Hotels

Gr8 Hotels is een gloednieuwe Nederlandse hotelgroep, die zich doelbewust met een aantal troeven op de driesterrenmarkt “gooit”. Bovendien werd deze aparte en ietwat eigenzinnige hotelgroep in het leven geroepen door Martien Heinrichs, zeg maar één van de kleinzonen van Gerrit van der Valk – ofwel de stichter van de gelijknamige hotelgroep. We hadden dan ook een uitgebreid gesprek met Martien Heinrichs in het allereerste Gr8-hotel in Oosterhout (nabij Breda), dat eind juni de deuren opende.

Martien Heinrichs groeide aldus letterlijk op in de hotel- en restaurantwereld van het bekende Nederlandse bedrijf Van der Valk. “Het basisidee voor deze hotelgroep (VDV) kreeg mijn grootvader na een bezoek aan een aantal motels in Amerika. Hij zag daar namelijk dat deze weg- of baanhotels alleen maar kamers aanboden. En toen besloot hij om in Nederland met een verbeterde versie hiervan uit te pakken, meer bepaald baanhotels die op goede locaties langs de (snel)weg gelegen waren, maar die ook een kwalitatief restaurantaanbod konden serveren.”

En nu evolueren de hotels van Van der Valk steeds meer in de richting van ‘vier sterren plus’.

Drie sterren plus

Tijdens zijn jaren bij Van der Valk bemerkte Martien Heinrichs stilaan een nieuw gat in de hotelmarkt. “De meeste nieuwe hotels die nu gebouwd worden bevinden zich ofwel in de budgetcategorie (één of twee sterren) ofwel in het luxesegment (vier of vijf sterren). In veel steden én plattelandsgebieden in Europa is er dan ook een tekort aan kwalitatief goede driesterrenhotels.” Martien Heinrichs ontwikkelde dan ook een eigen concept, zeg maar “drie sterren plus hotels”. “Het gaat dan ook om hotels die een viersterrenkwaliteit aan een driesterrenprijs serveren.”

GR8

Deze verbeterde versie van het driesterrenhotel ofwel de ‘drie sterren plus’ Gr8 zal vooral langs verkeerswegen en/of -knooppunten ingeplant worden – dus voor ‘people on the move’ ofwel “mensen die onderweg zijn”, die ook wel eens moderne nomaden genoemd worden (nu ook met tablet en smartphone). “En hierbij gaat het vooral om auto(snel)wegen, luchthavens en treinstations.” En de naam Gr8 is een visuele woordspeling die duidelijk verwijst naar het Engelse woord “great” ofwel “fantastisch”.

La Place

In Nederland zullen alle Gr8 Hotels (zie www.gr8hotels.nl) tevens door een La Place-restaurant (www.laplace.com) vergezeld worden. “Bij Van der Valk heb ik geleerd dat het hotel en het restaurant altijd van hetzelfde niveau moeten zijn.” Martien Heinrichs testte dan ook verschillende restaurantketens uit. Uiteindelijk viel de keuze aldus op de La Place-restaurantketen, die recent overgenomen en opgewaardeerd werd door de Nederlandse Jumbo. “En met hen heb ik een overeenkomst voor alle Nederlandse Gr8 Hotels.” Voor mogelijke Gr8 Hotels in andere landen ligt de keuze nog open.

Uitbouw

Maar eerst zal Gr8 zich op de uitbouw in Nederland concentreren. Met zijn twee neven, die mede-aandeelhouder zijn, heeft Martien Heinrichs een aantal Tulip Inn hotels gekocht, die relatief snel gerenoveerd en tot de Gr8-standaard uitgebouwd zullen worden. Het gaat om hotels in Amsterdam, Bodegraven (provincie Zuid-Holland), Holten (provincie Overijssel), Lewedorp (provincie Zeeland), Meerkerk (provincie Zuid-Holland), Sevenum (provincie Limburg) en Venlo (provincie Limburg). En daarnaast zijn er nu ook twee volledige nieuwbouwprojecten voorzien, meer bepaald in Breda (provincie Noord-Brabant) en Heerde (provincie Gelderland).

Modelhotel Oosterhout

Het allereerste Gr8-hotel in Oosterhout, dat eind juni 2018 geopend werd, is een grondig gerenoveerd ex-Tulip Inn hotel. De hoofdzetel van Gr8 bevindt zich trouwens letterlijk op een boogscheut van dit hotel. Reeds vanaf de inkomhal zien we dat deze plek een duidelijk voorbeeld van “branding” is, waarbij dit hotel(type) als een merk in de markt gezet wordt. Zo is er een etalage achter glas, waarin onvervalste merchandise producten als Gr8-petjes en –t-shirts uitgestald liggen, die dan ook door de hotelgast aangekocht kunnen worden.

Gemoedelijk

In de lobby werd een gemoedelijke zithoek in het leven geroepen, waarbij doelbewust naar een huiskamergevoel gestreefd werd. En ook het platte televisietoestel werd “kamerbreed” aangebracht. De dominante kleuren zijn hier (net als in de rest van het hotel) wit, zwart en groen. “Zwart en wit zijn eigenlijk geen echte kleuren, waardoor ze een tijdloos gevoel oproepen. Heel wat andere hotels met hun vaak felle kleuren zien er wel leuk uit, maar zullen ook sneller gedateerd zijn.” De groene tint plus het gebruik van hout verwijzen dan weer naar de natuur, waardoor dit geheel “warm en gezellig oogt”. 

Er is geen klassieke receptiebalie, maar wel een (Gr)8-vormige tafel met twee computerschermen, waar de gast zelf – maar wel onder begeleiding van één van de gastvrouwen – bij het binnenkomen incheckt. Op het einde van deze incheckprocedure wordt de overnachtingprijs met de (bank)betaalkaart geregeld, waarbij de factuur gelijktijdig naar het e-mailadres van de gast gestuurd wordt. “En 24 uur op 24 is er altijd minstens één gastvrouw aanwezig.” Net achter deze inchecktafel ontmoeten we dan weer een soort zelfbedieningskeuken, waar bijvoorbeeld pasta uit een voedingsautomaat gehaald kan worden, die vervolgens keurig door de gast opgewarmd wordt.

Ruime standaardkamers

De kamerdeur kan door een “contactloze” elektronische kaart geopend worden, maar indien gewenst ook via een QR-code op het scherm van de smartphone. “Bij ons krijg je heel wat ruimte, met een oppervlakte van minstens 24 vierkante meter voor een standaardkamer.” Toen we hier eind augustus op bezoek waren, bedroeg de gemiddelde prijs per kamer 69 euro (bij Gr8 is het ontbijt altijd bij de kamerprijs inbegrepen).

En ook de wastafel in de kamer die we zagen, had de typische (Gr)8-vorm. De grote inloopdouche getuigde dan weer van een meer klassieke vormgeving. “En het bed is 80 procent van het verblijf dat je boekt. En ook hier streven we naar een luxe uitstraling.”

Het La Place-zelfbedieningsrestaurant vormt ruimtelijk één geheel met het lobbygedeelte van het hotel. “Bij ons moeten de gasten dan ook het gevoel hebben dat al onze voorzieningen samen onder één dak thuishoren.”

In dit restaurant ontmoeten we ook een aparte vergaderruimte. “Samen beschikken we over niet minder dan 5 vergaderzalen. Hier in Oosterhout bestaan dan ook 60 procent van de gasten uit zakentoeristen, terwijl de overige veertig procent hier voor één of andere vorm van vrijetijdsbesteding over de vloer komen.”

Auteur: Brecht Thiers – foto’s: r8 Hotels © SjoerdFotografie

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*