Onthaalproducten geven gasten een thuisgevoel

Onthaalproducten (guest amenities) behoren samen met een goed bed en in-room entertainment tot de top 3 van wat de gast in zijn hotelkamer wil. De kleine attenties moeten de gast een thuisgevoel geven. Daarom is het belangrijk om onthaalproducten te kiezen die passen bij het hotel. Maar zoals met alle producten en diensten, zijn guest amenities ook aan trends onderhevig. Vandaag is duurzaamheid in de hotellerie een belangrijk gegeven en dat is ook bij onthaalproducten niet anders. En gasten willen graag ook een keuze kunnen maken. Maatwerk of customization is een meerwaarde, waarvoor gasten willen betalen. 

Inspelen op doelgroep

De keuze van de onthaalproducten moeten zeker inspelen op de specifieke behoeften van de doelgroep, die het hotel beoogt. Het spreekt voor zich dat een trendy hotel met andere onthaalproducten voor de dag moet komen dan een meer klassiek hotel. Van groot belang is dat de keuze van de producten correspondeert met de uitstraling van het hotelmerk, dat de onthaalproducten als het ware appelleren aan de verwachtingen van de gasten.

Zeker de high-end hotels moeten veel aandacht besteden aan de guest amenities. Over het algemeen werken de hoteliers samen met premium merken. Ze moeten immers rekening houden met klanten die erg veeleisend zijn. Bij de midscale en budgethotels speelt de kostprijs van de producten een grotere rol. Een klassiek voorbeeld bij deze hotels is dat ze meer en meer met dispensers (vaak shampoo en douchegel in één) beginnen te werken, terwijl men vroeger afzonderlijke flacons aanbood. 

Toch moeten de hoteliers ook hier opletten dat ze niet teveel besparen op de onthaalproducten. Hedendaagse klanten zijn er snel bij om te klagen als ze vinden dat ze niet de kwaliteit kregen waarvoor ze menen te betalen. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat hotelgasten toch wel een minimum aan luxe wensen en willen beschikken over goede kwaliteitsproducten als het om guest amenities gaat. In een competitieve markt als de hotellerie is het tevreden houden van gasten (customer satisfaction) erg belangrijk. De juiste keuze van amenities kan zorgen voor een positieve impact én kan repeaters aanmoedigen. 

Groene guest supplies

De onthaalproducten worden steeds ecovriendelijker. Bij een deel van de gasten is daar zeker vraag naar. Een hotelier zal daar in de mate van het mogelijke op in spelen. In ieder geval hebben veel verzorgings- en beautyproducten het predicaat ‘duurzaam’ gekregen. Producenten zoals ADA Cosmetics, en Groupe GM hebben productlijnen die gebruik maken van biologische producten en milieuvriendelijke verpakkingen. Vaak raden de fabrikanten dispensers aan in plaats van zeepjes en shampoos. 

De verzorgingsproducten die het predicaat ‘biologisch’ krijgen, bevatten in de regel geen kunstmatige kleurstoffen, parabenen, siliconen of sulfaten. Vaak wordt ook beweerd dat de ingrediënten van het product bestaan uit natuurlijke grondstoffen, die bio-afbreekbaar zijn. De ingrediënten zouden ook op een natuurlijke wijze gezaaid en gekweekt worden op biofarms. Kortom: er gaat een duurzaam landbouwproces aan vooraf. Probleem is natuurlijk dat duurzaamheid meestal duurder is. Een oplossing is het gebruik van dispensers. Zo’n dispenser gaat verspilling tegen en is navulbaar. Een dispenser scheelt ook in housekeepingstijd. Toch gaat niet elk hotel over op dispensers. Zeker in luxehotels verwacht een gast nog altijd in de badkamer een gamma aan luxe verzorgingsproducten aan te treffen. De fabrikanten die een groen guest supplies gamma hebben, laten hun producten certificeren door keurmerken. Zo levert ADA Cosmetics altijd de certificering van Green Key bij de ‘groene’ producten, zodat hotelier en gasten weten dat het product ecologisch voldoet. Groupe GM doet hetzelfde maar hanteert het keurmerk Ecocert. M&T Supplies heeft met het gamma ECO COSM. ETHIC een productlijn die het keurmerk ECOLABEL heeft gekregen. 

Customization of maatwerk

Uit onderzoek blijkt dat het voor de gasten een grote meerwaarde heeft als zij keuzes kunnen maken uit diverse onthaalproducten. Dit wordt door de gast geapprecieerd als een persoonlijke en unieke ervaring. Het laten kiezen uit verschillende producten of diensten wordt ook wel customization (maatwerk) genoemd. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de klant hiervan de meerwaarde ziet en daarvoor ook bereid is te betalen. In de hotelwereld vinden we customization terug bij luxehotels die hun gasten laten kiezen uit een gamma van badkamerproducten of cosmetica. Sommige ketens hebben ook programma’s opgestart, waarbij de gasten vergeten items (zoals scheermesjes, tandenborstels, adapter enz.) kunnen lenen. Veel luxehotelketens hebben nu ook programma’s waarbij de gasten hun slaapervaring kunnen aanpassen door bijvoorbeeld uit verschillende hoofdkussens te kunnen kiezen, net als de amenities bij het bed. Sommige hotels leggen op de kamer een pakket klaar met oordopjes, maskers en zelfs slaapmiddelen. Naast de toiletartikelen bestaan er natuurlijk ook nog andere supplies om de hotelgast in de watten te leggen of te verwelkomen. We denken dan aan basisvoorzieningen als badjassen, slippers, kleerhangers enzovoort. BelgoSweet en Queen’s Chocolate zijn dan weer bedrijven die zorgen voor de klassieke snoepjes op het kussen of in de hotelkamer. Commercieel gezien is het creëren van een ‘WOW-effect nog steeds belangrijk bij guest supplies en dat geldt ook voor ecologisch geboekstaafde producten. Vaak worden er dan ook, inspanningen gedaan om de producten een opvallend uiterlijk te geven. Bij M&T Supplies kan de hotelier zijn eigen hotellijn (vorm, logo en design) op maat laten ontwikkelen. Tegenwoordig willen de hoteliers ook internationale merken van beautyproducten. Die kunnen dan wel voorzien worden van het logo van het hotel. Sommige hotels willen zich onderscheiden door creatief te werk gaan om hun gasten te behagen. Er zijn tal van opties voor de hotels inzake de keuze uit onthaalproducten. Waar het om gaat, is dat het hotel zoals gezegd de mogelijkheden biedt die passen bij het hotelconcept, de beoogde gasten en de beschikbare middelen. 


Queen’s Chocolate biedt artisanale Belgische chocolade aan
Wil u zich onderscheiden van uw concurrentie en uw boodschap op een originele manier overbrengen? Zeg het dan met chocolade! Queen’s Cocolate biedt de fijnste en lekkerste artisanale Belgische chocolade aan in een gepersonaliseerde verpakking, om het hotelmerk kracht bij te zetten. Queen’s Chocolate biedt verschillende smaken, producten en originele verpakkingen. Het gamma biedt een smakelijke selectie van napolitains, pralines, en tabletten, in verschillende smaken en vormen. Kent u gegrilde amandelen? Deze delicatesse is gehuld in een laagje zwarte chocolade en cacaopoeder, speciaal verpakt. Queen’s Cocolate is ook gespecialiseerd in een aantal seizoensgebonden producten als paaseieren, koffiebonen met chocolade enz. Alles is mogelijk. De creatieve cel werkt graag met de hotelier samen om een voorstel op maat uit te werken.


BELGOSWEET geeft een extra ster aan uw hotel

U wil als hotelier altijd net dat tikkeltje beter zijn dan uw concurrenten. Dat doet u door iedere dag uw gasten in de watten te leggen. Hebt u daarbij ook al eens gedacht aan een zoet extraatje? De firma BelgoSweet biedt u de keuze uit een ruim assortiment snoepjes die het verschil maken. Snoepgoed dat meteen een verpakking met uw eigen hotellogo meekrijgt. 
Een goedkoper promotiemiddel bestaat er echt niet. Met snoepgoed kan u trouwens meer doen dan u wel denkt. Wat dacht u van muntjes in de conferentieruimtes of bij de rekening? Of snoepjes aan de receptie? De beroemde Belgische chocolade als ‘slaapmuts’ of bij de koffie zijn ook bekend. Of een attentie voor uw vip kamers zoals GODIVA of LEONIDAS of Jules Destrooper.
BelgoSweet gelooft in een faire prijs voor de producenten. Eerlijke handel is een belangrijke motivatie in het denken. BelgoSweet is ook Bio gecertifieerd door Certisys BE-Bio-01. Wekelijks levert de firma chocolaatjes en suiker met Bio Fairtrade label. Tevens snoepjes en Graanrepen. BelgoSweet heeft een jarenlange ervaring en werkt uitsluitend samen met gerenommeerde fabrikanten van chocolade en snoepgoed als Cote d’Or, Leonidas, Guylian, Destrooper en Mentos. 
Vertegenwoordigers van BelgoSweet zitten samen met de hotelmanagers om te bespreken wat de specifieke wensen zijn. De klant krijgt ook op voorhand een creatie te zien. Pas na goedkeuring, wordt een bestelling uitgevoerd. Wil u een extra ‘ster’ voor uw hotel? Denk dan even aan de zoete extra’s van BelgoSweet. De kleine, op maat van UW hotel geschreven zoete attenties, zorgen voor uw klant immers voor een wereld van verschil. 
Mogelijkheden zijn er genoeg. Dat merkt u ook als u de exclusieve hotelcatalogus van Belgosweet openslaat of download via
www.belgosweet.be/catalogues/ | belgosweet-hotelcatalogue.pdf


Ada lanceert my forest FRIENDS:
nieuw badplezier voor de jongste hotelgasten
Spelen met de dieren van het woud in het ligbad van het hotel: dat is pure fun met het nieuwe gamma my forest FRIENDS. De dagelijkse verzorging van het lichaam wordt een ludieke ervaring voor kinderen vanaf 3 jaar. Speciaal ontwikkeld voor hotels waar kinderen koning zijn, door ADA, één van de belangrijke fabrikanten in de sector van de cosmetische onthaalproducten. De gevoelige huid van kinderen heeft specifieke behoeften: het nieuwe assortiment is perfect aangepast om hieraan te voldoen, en bovendien is het dermatologisch getest. Zowel de ouders als de familiehotels zullen de uitstekende tolerantie en veiligheid van de producten waarderen. De grappige diertjes van de my forest FRIENDS-serie springen de jonge gasten meteen in het oog. Het assortiment bestaat uit een ruime keuze aan verzorgingsproducten en delicaat samengestelde kits zoals de my forest Bath Fun Set en de my forest Care Set die nog meer plezier in de badkuip garanderen. 
Meer info: www.ada-international.com.

Auteur en foto’s Peter Van Oyen

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*