Nieuwe f&b-concepten voor hotels met restaurant: Mercure Antwerp City Centre

Restaurant Lunet laat zich helemaal inspireren door de natuur

Spijts het spreekwoord stelt dat je niet van twee walletjes kunt eten – en we zitten daarmee meteen in de juiste sfeer – doet Lunet, het nieuwe restaurant verbonden aan het pas totaal gerenoveerde Mercure Antwerp City Centre, daar toch aardig aan denken. Het 4*hotel geniet immers van een locatie in de florissante Diamantwijk (grenzend aan het Centraal Station) en tegelijk ook van een serieuze portie relaxerend groen met het Stadspark voor de deur.

De roots van dit perceel liggen in Fort Herentals, één van de 16e eeuwse verdedigingsbolwerken van de stad. Het restaurant put z’n naam uit een belangrijk element van die toenmalige vestingen. Gelukkig maakten het stenen geweld en de militaire discipline later plaats voor een stukje natuur en zaligmakende rust.

De overwegende kleur van dit centraal park komt niet toevallig terug in de geglazuurde tegels van de bar in Lunet. Met de aanwezigheid van veel planten en andere groene accenten is het restaurant als het ware een verlengstuk van het exterieur. Dit blijkt verder uit de natuurlijke lichtinval, met als complement een sfeervolle verlichting. Exponenten daarvan zijn de messing lampen op de marmeren tafeltjes. Het restaurantmeubilair zelf kan het best onder de noemer urban chique gecatalogeerd worden. Deze eetruimte is ontworpen op de tekentafels van het Londense designbureau Buckley Gray Yeoman.      

Subtiel kleurenpalet

Het restaurant werd expliciet mee betrokken in de prestigieuze LIV Hospitality design award – categorie Interior Design City Destination waarmee Mercure Antwerp City Centre eerder dit jaar bekroond werd. Alleen staat de inrichting van het hotel zelf op het conto van designer Jane Maciver, coryfee van de New London Architecture. In dit geval slaagde ze er op heel succesrijke wijze in de faam van Antwerpen als modestad te integreren.

Het spreekt voor zich dat textiel of aanverwante materialen veel moeilijker integreerbaar zijn in een restaurant. In Lunet werd dan ook geopteerd voor een subtielere aanpak. Het kleurenpalet is een heel stuk lichter dan bijv. dat van de inkomhal. Lunet straalt veeleer een klassiek Europees bistro-gehalte uit.

Lokaal en duurzaam

En dan is er uiteraard ook de essentie, nl. wat op het bord gepresenteerd wordt. De baseline van het concept luidt “food inspired by nature”. Het accent ligt op gezonde en duurzame gerechten. De grondstoffen worden in overwegende mate aangekocht bij lokale leveranciers. Er wordt enkel gewerkt met verse ingrediënten, en de bedoeling is die zoveel als mogelijk volledig te verwerken, zodat de voetafdruk minimaal gehouden wordt en de afvalberg beperkt blijft.

Er is sprake van seizoensgebonden gerechten met Franse en mediterrane invloeden. Daarbij  staat eenvoud met sterke smaak centraal. Exemplarische gerechten? Lamskroon met kruidenkorst, bloemkoolpuree en tomaten, alsook zeebaars met aardappelcrème, paddestoelen en asperges. De menukaart biedt o.m. een viergangen verkenningsmenu.    

Externe bezoekers verdubbelen

Het team van Lunet staat paraat bij lunch- en dinnertijd. Maar ook tussendoor zijn mensen uit alle leeftijdsgroepen welkom. Zo kunnen jongeren (en vanzelfsprekend net zo goed ouderen) in Lunet een ijsje komen bestellen van artisanale makelij getekend Crèmerie Germaine. Om nog zo’n pittig spreekwoord uit de rijke Vlaamse woordenschat aan te halen: jong geleerd is oud gedaan!

Hoe zit het in dit vroeg stadium met de verhouding hotelgasten-externe bezoekers en wat zijn de targets?  General manager Anthony Pierards: “Momenteel kijken we naar 80% hotelgasten en 20% bezoekers. Ons doel is om het aantal bezoekers van buitenaf te verhogen naar ongeveer 40%. We willen dat vooral realiseren via online & offline marketing.”

www.lunetantwerp.be

Tekst: Daniel Steevens – Foto’s: Mercure Antwerpen City Center