Joeri Beusen, Head of Development & Franchise Accor BeNeLux

Sinds mei is Joeri Beusen benoemd als nieuwe Head of Development & Franchise binnen de Benelux bij Accor. Dat is een belangrijke functie die inhoudt dat hij de groei moet stimuleren door hotels te laten aansluiten bij één van de merken van Accor. De meer dan 20 jaar ervaring in de horeca als adviseur en consultant, komt goed van pas bij deze veeleisende functie. Hotel Business had een gesprek met hem.

  • Hotel Business (HB): U bent onlangs benoemd tot de nieuwe Head of Development & Franchise BeNeLux Accor? Kunt u kort omschrijven wat uw taken zijn?

Joeri Beusen (JB): “ Mijn taak bestaat erin om de groei van het hotelnetwerk van Accor binnen de Benelux te stimuleren. De grote focus daarbij ligt, zoals eigenlijk bij alle grote hotelketens trouwens, op ‘Asset-Light’.  Dat wil dus zeggen dat we bijna geen hotels meer in eigendom hebben, maar voor de groei vooral samenwerken met partners en investeerders. Zo bouwen of renoveren eigenaars of investeerders panden, die ze dan verkopen of verhuren aan onze (management)partners die de hotels gaan uitbaten, met Accor dan als franchisegever. Mijn taak bestaat er dus in om de match tussen al die partijen tot een goed einde te brengen, door ervoor te zorgen dat het juiste hotel met het geschikte hotelmerk (brand) op de juiste locatie opengaat. Dat er een win-win-win situatie ontstaat voor de drie partijen. Zo is niet elk hotelconcept of brand geschikt voor elke locatie”.

  • HB: Is de groei van het hotelnetwerk van Accor in de Benelux uitsluitend te wijten aan franchising?

JB: “ Laat ons zeggen voor 99 % via franchise, maar als er zich bepaalde mogelijkheden voordoen om het management van hotels te doen, staat Accor daar ook voor open. Maar dat hotel moet dan wel beantwoorden aan bepaalde criteria, om het interessant te maken voor beide partijen”.

Complexe taak

  • HB: Hoe gaat u de groei van het Accor hotelwerk in de Benelux verwezenlijken? Wat zijn uw objectieven?  

JB: “ Er is wel een zeker percentage genoemd, maar het is moeilijk om daar een cijfer op te plakken. Mijn taak is complexer dan alleen maar louter groei. In de eerste plaats ben ik ook verantwoordelijk voor de hotels met een Accor brand die er al zijn. We moeten ervoor zorgen dat deze hotels bij Accor blijven. We kijken dus of die hotels eventueel gerenoveerd moeten worden en of de bestaande brand nog past bij het hotelconcept”.

“ Mijn tweede taak bestaat er inderdaad in om een verdere groei te stimuleren met nieuwe hotels. We hebben de doelstelling gekregen om uit te kijken naar nieuwe locaties, die niet altijd in de citycenters liggen, zoals vroeger gebruikelijk was. Het is de bedoeling dat we veel breder gaan. Daarnaast hebben we ook de opdracht gekregen om bepaalde brands extra te promoten”.

  • HB: Zijn er op dit ogenblik al hotels die in de pipe line zitten? En gaat het dan over hotels die nog gebouwd moeten worden of bestaande hotels? Kan u daar iets over zeggen?

JB: “ Om het verhaal van development te schetsen: we zijn nu aan het spreken over hotels die pas over 3 jaar opengaan, maar die contracten worden nu al getekend. Ondertussen lopen er ook al gesprekken over openingen van hotels de jaren daarna. Er zijn gesprekken over komende hotels op locaties waar nu nog maar een lap grond ligt. Anderen liggen in bestaande panden, zoals kantoorgebouwen, die dan omgevormd moeten worden tot een hotel. Dat gaat natuurlijk allemaal sneller”.

  • HB: Ik kan mij voorstellen dat er in bepaalde regio’s in de Benelux al genoeg hotels zijn en er een saturatie is. U stelde daarnet dat u breder wilde gaan inzake locaties. Welke regio’s wil u voor de groei specifiek bewerken?

JB: “  Het is wel zo dat er in bepaalde regio’s een bepaalde saturatie is. Aan de kust bijvoorbeeld vind je in iedere kuststad wel een Ibis. Maar dat wil niet zeggen dat een andere brand van ons (bijvoorbeeld Mercure of Novotel) niet in aanmerking kan komen. Sommige steden zijn ook groot genoeg om zelfs meerdere vestigingen van een bepaald merk te hebben”.

“ We willen inzake onze groei inderdaad ook wat breder gaan. In Wallonië bijvoorbeeld zijn er nog mogelijkheden. In de België is er trouwens één provincie waar er geen enkel Accor-hotel is en dat is Limburg. En ik ben een Limburger en woon in Hasselt. Dat is dus voor mij een persoonlijke doelstelling”.

Power Brands

  • HB: Accor heeft ondertussen meer dan 40 hotelmerken (brands). Komen die allemaal in aanmerking in de Benelux of gaan jullie focussen op bepaalde merken?

JB: “ Er zijn veel hotelmerken die eerder regionaal zijn en enkel in bepaalde regio’s worden gebruikt. Zo zijn er bijvoorbeeld diverse brands die ontstaan zijn in Azië (Peppers, Angsana, Mantra…) die niet van toepassing zijn in Europa. We gaan ons voor de groei in de Benelux hoofdzakelijk focussen op een tiental brands. Dit gaat vooral om de bekende merken, de zogenaamde ‘Power Brands’, zoals Novotel, Mercure, Sofitel, M Gallery, Adagio, Ibis… Wel gaan we trachten een nieuw merk te promoten: The Handwritten Collection. Met dit merk willen we vooral bestaande hotels bereiken, die reeds een eigen verhaal geschreven hebben en meestal ook gerund worden door een familie. Dit soort hotels zou bij Accor kunnen komen om dan te kunnen genieten van alles dat met onder andere distributie te maken heeft”.

  • HB: Uw opdracht als Head of Development bestaat erin om een match te vinden tussen eigenaars-investeerders, managementpartners en Accor als franchisegever. Hoe gaat u op zoek naar die verschillende partijen om ze samen te brengen? Hoe verloopt de prospectie?

JB: “ Een deel van het netwerk is natuurlijk opgebouwd door mijn voorganger Alexander Dupont, die deze functie 15 jaar heeft uitgeoefend. Ik zelf heb door mijn ervaring in de horeca als adviseur en  consultant ook veel contacten in de sector. Vaak krijgen we ook reacties van partners, die al 1 of meerdere hotels bij ons hebben. Die hebben meestal zelf reeds een marktstudie gedaan om te kijken of een hotel op een bepaalde locatie mogelijk is. Daarnaast werken we samen met makelaars en projectontwikkelaars die dikwijls meerdere panden ter beschikking hebben. Verder organiseren wij ook events om onze naambekendheid te vergroten”.

Geen kannibalisme

  • HB: Op een bepaald ogenblik wordt een merk op een hotel ‘geplakt’. Hoe wordt dit bepaald? Volgens welke criteria gebeurt dit? Speelt de service of de locatie een rol? Wordt er rekening gehouden met de sterrenclassificatie?

JB: “ Ik heb het gevoel dat sterren minder een rol spelen. Wel is de locatie erg belangrijk. Zo is er natuurlijk ook een groot verschil tussen een hotel in de stad of op het platteland.  Daarbij wordt dan gekeken naar de doelgroep die het hotel beoogt. Vooral dit laatste speelt mee om op een hotel een bepaalde brand te kleven”.

“We houden ook rekening met de reeds bestaande hotels en de concurrentie. Als we bijvoorbeeld zien dat er in een bepaald gebied reeds veel economy hotels gevestigd zijn, dan gaan we daar niet met een zoveelste economy brand afkomen. We letten er ook bijzonder op om onze eigen bestaande Accor brands geen extra concurrentie aan te doen (dan is er sprake van ‘kannibalisme’).  Soms zijn er met onze hoteliers afspraken gemaakt dat er op een bepaalde locatie geen gelijkaardige hotels binnen een bepaalde perimeter mogen bijkomen. Dit wordt allemaal contractueel vastgelegd”.

  • HB: Accor is natuurlijk niet de enige grote speler in de hotelmarkt. Er zijn nog andere grote hotelgroepen die hun verdere groei willen realiseren via een Asset-Light aanpak. Hoe overtuigt u eigenaars of investeerders om in zee te gaan met Accor? Waarom moeten ze Accor als franchisepartner kiezen?

JB: “ Wel, Accor is in Europa één van de sterkste hotelgroepen met een zeer grote naambekendheid. Daardoor zijn we op commercieel vlak voor de hotels een heel grote speler. Bovendien hebben we het beste distributienetwerk. Zeer belangrijk is dat we aan onze potentiële klanten een grote verscheidenheid aan brands kunnen aanbieden, waaruit ze kunnen kiezen. Een pluspunt is verder onze aankoopcentrale Astore met zeer scherpe prijzen en tenslotte het loyaliteitsprogramma Accor Live Limitless”.

People’s Business

  • HB: Een laatste vraag. Voor u deze functie aanvaarde, hebt u tal van functies bekleed in de hospitality sector, met ondertussen meer dan 20 jaar ervaring op de teller. Wat zijn de zaken die u hebt kunnen meebrengen voor uw nieuwe functie?

JB: “ Het grote voordeel is dat ik heel veel operationele ervaring heb in hotels, wat mee kan helpen tijdens de gesprekken met investeerders en hotelmanagementcompanies. Ik weet hoe een hotel in elkaar steekt (van de receptie tot het general management) en hoe het reilen en zeilen in een hotel gebeurt. Daarnaast heb ik ook voor meerdere brands en hotelgroepen gewerkt, zoals Hilton en Rocco Forte Hotels. Hierdoor weet ik dus ook waar de verschillen zitten tussen de divers hotelgroepen. Dat helpt ook om met een potentiële partner rond de tafel te gaan zitten. Aangezien ik met heel veel investeerders en partners heb gewerkt, heb ik ook een gans netwerk kunnen uitbouwen. Ik merk nu na zoveel jaren in de sector te zitten dat er steeds bepaalde namen blijven opduiken (en dat bedoel ik niet negatief). Al bij al blijft het een kleine wereld. Hospitality Business is en blijft een People’s Business”.

  • HB: Dank voor het gesprek.

Peter Van Oyen

Over Joeri Beusen

Joeri Beusen (Hasselt, België 1978) startte per toeval in de hotellerie in 1999. Zo begon hij als nachtreceptionist in het Holiday Inn Express te Hasselt. Hij startte onderaan de ladder in Hasselt, maar verhuisde snel naar Brussel omdat daar meer carrièrekansen lagen bij Conrad Brussels (nu Steigenberger Brussels), Hilton Brussels City (nu Indigo Brussels City Centre) en het Amigo hotel (The Rocco Forte Collection).

Bij Sandton Brussels Centre 4* kreeg Joeri de kans om de opening te begeleiden als general manager. In dit hotel kreeg zijn mindset als ondernemer vorm, en nam hij met een zakenpartner, 4 van de Belgische Sandton hotels over om Mondo Hotels te starten. Binnen het jaar werden nog 2 andere hotels overgenomen. Met deze ervaringen, gesteund door zijn netwerk, startte Joeri zijn consulting business waarbij steun verleend werd aan hotels in nood, gaande van de grotere hotels van investeringsmaatschappijen of private investeerders tot family-owned.

Zo werkte hij als GM voor meerdere hotels met zowel internationale als lokale insteek.

Joeri is vloeiend in 4 talen, breeddenkend en problemsolver op korte en lange termijn. Hij maakt deel uit van de hotelcommissie van Horeca Vlaanderen en Raad van Advies van HotelloTop België.

Over Accor

Accor is een wereldwijd toonaangevende hospitalitygroep die bestaat uit meer dan 5100 accommodaties en 10.000 eet- en drinkgelegenheden in 110 landen. De groep heeft een divers en volledig geïntegreerd horeca-ecosysteem, waaronder veertig luxe- en premium merken, midscale- en economy merken, uitgaansgelegenheden, restaurants en bars, particuliere woningen, gedeelde accommodaties, conciërgediensten en co-working spaces.

Accor’s positie in lifestyle-hospitality wordt geleid door Ennismore, een joint-venture waarin Accor een meerderheidsbelang heeft. Ennismore is een creatief horecabedrijf met een wereldwijd collectief van ondernemers. Wereldwijd werken meer dan 230.000 mensen voor Accor.

68 miljoen leden profiteren van het loyaliteitsprogramma ALL – Accor Live Limitless. Daarmee krijgen members toegang tot een breed scala aan beloningen, diensten en ervaringen. Via eigen initiatieven richt de groep zich op het stimuleren van positieve verandering op het gebied van verantwoord toerisme, ecologische duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid, diversiteit en inclusiviteit.

Accor SA, opgericht in 1967, heeft haar hoofdkantoor in Frankrijk en is beursgenoteerd op de Euronext Paris Stock Exchange en op de OTC-markt in de Verenigde Staten.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*