INNSIDE by Melia Luxemburg – Het allereerste hotel in de businesswijk Cloche d’Or

De Spaanse hotelgroep Melia startte enkele jaren geleden met de vernieuwing van haar merk INNSiDE by Melia, waarbij deze lifestylehotels niet alleen veel meer de nadruk op duurzaamheid leggen, maar waarbij ook de grenzen tussen werk en vrije tijd steeds meer vervagen. Een vrij recent voorbeeld van de verdere uitbouw van dit merk is het project dat in een dynamische buitenwijk van de stad Luxemburg gerealiseerd werd.     

Cloche d’Or is een vrij recente wijk, op enkele kilometers ten zuidwesten van het historische centrum van de gelijknamige hoofdstad van het Groothertogdom Luxemburg. In de beginfase werden er vooral kantoren en woningen gebouwd. Naast de opvallende gebouwen van enkele grote bedrijven zoals Deloitte en PwC, zijn er op deze plek tot nu toe ruim duizend appartementen. In 2019 opende er tevens een vrij groots opgevat winkelcentrum.

Allereerste hotel

De horeca is hier stilaan aan het opkomen, maar op het gebied van levendigheid moet er duidelijk nog een hele weg afgelegd worden. INNSiDE by Melia voelde zich dan ook niet alleen geroepen om op het gebied van horecalevendigheid als mede-pionier op te treden, maar zag tevens een uitgelezen kans om als allereerste hotel in deze sterk opkomende business-omgeving neer te strijken.

Geleidelijke opbouw publiek

Dit hotel, met 123 kamers, zwaaide haar deuren open in de loop van mei 2021, meer bepaald middenin de optimistische sfeer van de heropening van de horeca na de tweede grote virusrijke Covid-19-lockdown. In het Groothertogdom Luxemburg konden de terrassen reeds op 7 april 2021 opengaan (in België was dat maar op 8 mei). INNSiDE by Melia kon hier dus relatief snel zowel het terras als de binnenkant van haar restaurant voor het publiek openstellen.

Kort daarna kon de geleidelijke opbouw van zowel het leisure- als het businessklantenbestand een aanvang nemen. En ondanks de uitdagende context in 2021 slaagde dit hotel er toch al in om een behoorlijk aantal businessklanten aan te trekken. Haar pioniersrol als eerste hotel in deze bedrijfsrijke omgeving wierp dan ook duidelijk haar vruchten af.

Bleisure

De forse terugkeer van de toerist op Europese schaal vanaf maart-april 2022 liet zich eveneens in de Luxemburgse hotelsector voelen. Hierdoor kan INNSiDE by Melia haar bleisure-filosofie nu ook volop op deze plek uitbouwen. De overtuiging dat werk (business) en vrije tijd (leisure) is de nabije toekomst steeds meer met elkaar verstrengeld zullen worden (bleisure), is zowat de ziel van het lifestylemerk INNSiDE by Melia. Bijvoorbeeld : na een vergadering bouwen we een feestje ofwel een “after work party”. DJ’s, muziek en fuiven zijn trouwens begrippen die bij heel wat INNSiDE by Melia-hotels terugkeren. Dit hotelmerk is dan ook sterk gericht op millennials, zijnde personen die tussen 1980 en 2000 geboren zijn.

Het andere grote kenmerk van INNSiDE by Melia is duurzaamheid, met groene accenten in design en interieurinrichting. Zo is er de steeds sterkere profilering als hotelmerk waarin plastiek voor eenmalige gebruik uit den boze is. Zie bijvoorbeeld ook het gebruik van fair trade-koffie.

Restaurant De Gaart

Bij INNSiDE by Melia wordt het restaurant doelbewust als de centrale belevingsplek opgebouwd. Het kan dan ook zowat als de promotionele vitrine beschouwd worden, zeg maar een “unique selling point”. Als naam werd hier voor De Gaart gekozen, ofwel het Luxemburgse woord voor tuin.

Tot nu toe is hier ongeveer tachtig procent van de gebruikte voedingsproducten van lokale oorsprong. De tien belangrijkste producenten waar regelmatig wordt besteld, worden trouwens voor de bezoeker op een ruime kaart van het Groothertogdom Luxemburg gesitueerd. Aan een muur hangt dan weer een scherm, waarop niet alleen ludieke videofilmpjes over het hotel getoond worden, maar ook het kookproces ter plaatse, het mengen van cocktails en tenslotte een portret van enkele boeren die regelmatig aan het restaurant leveren.

Centrale leefplek

Door de belangrijkheid van deze centrale leefplek, werd het opvallende design dan ook in deze ruimte geconcentreerd, waar restaurant, bar en lobby als één geheel gepresenteerd worden. Zo zien we op de muren onder meer “urban art”, die door een lokale artiest werd gerealiseerd. Daarnaast worden er ook een aantal kunstzinnige boeken over het Groothertogdom Luxemburg gepresenteerd en verkocht, plus meerdere voorwerpen die speciaal voor dit hotel in het leven geroepen zijn (branding). De fietsen maken dan weer duidelijk dat dit ecologisch transportmiddel in dit hotel kan worden gehuurd.

Groene bestemming

De mensen van dit hotel hechten dan ook heel wat belang aan het toenemende duurzame karakter van deze wijk, zoals het nieuwe park Gasperich (16 hectaren) dat hier binnenkort aangelegd wordt, of de nabijheid van één van de Luxemburgse wouden, die zowat twintig procent van de stadsoppervlakte innemen. Een ecologische troef voor de nabije toekomst wordt dan weer de tram, die de wijk Cloche d’Or begin 2024 rechtstreeks met het centrum van Luxemburg-Stad zou moeten verbinden. Eind 2024 zou deze tram tevens tot aan de luchthaven van Luxemburg-Findel moeten kunnen rijden, wat een extra boost zal geven aan de verdere ontwikkeling van deze wijk. Sinds begin 2020 zijn trouwens alle bussen, trams en treinen gratis in het Groothertogdom Luxemburg. Voor toeristen en zakenmensen levert dit vooral een praktisch gemak op, omdat je gewoon kunt opstappen en niet meer aan vervoersbewijzen hoeft te denken.

Weekdagen

Op weekdagen komen er bij INNSiDE by Melia Luxemburg vooral businessmensen over de vloer: ofwel medewerkers van de nabije kantoren en bedrijven die in het restaurant komen eten, ofwel hun buitenlandse gasten die hier komen overnachten. Een andere belangrijke troef is de nabijheid van het vrij recente nationale voetbal- en rugbystadion. In de nabije toekomst worden er nog heel wat andere nieuwe bedrijven en overheidsadministraties in deze wijk verwacht.

Weekend

In het weekend komen er dan weer meer en meer bewoners van Cloche d’Or over de vloer om te eten en te drinken. Ook de overnachtingsgasten vertonen dan vooral vrijetijdsmotieven, zoals een bezoek aan de historische stadskern van Luxemburg-Stad, die nu reeds vlot met de bus bereikt kan worden.

Internationaal publiek

Tot nu toe komen de meeste overnachtingsgasten van INNSiDE by Melia Luxemburg uit het Groothertogdom Luxemburg, Duitsland, Nederland en Frankrijk. Op dit moment blijven de Belgen blijkbaar het liefst overnachten in het stadscentrum van Luxemburg. Maar met de komst van de tram zou dit wel eens kunnen veranderen. Hierdoor zullen de bezoekers vanuit Cloche d’Or niet alleen vlot naar het stadscentrum en de luchthaven kunnen reizen, maar ook naar het beurscomplex LuxExpo plus de Europese wijk Kirchberg.

Info: www.melia.com/en/hotels/luxembourg/luxembourg/innside-luxembourg , www.clochedor.lu

auteur: Brecht Thiers – Foto’s: INNSIDE by Melia

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*