Hotelkamer wordt ‘smart’ en duurzaam

De technologische innovaties hebben wel degelijk een zeer grote invloed op de hospitality business. Een nacht in een hotelkamer wordt in de toekomst slimmer, gemakkelijker en efficiënter. Bovendien staat alles steeds meer in het teken van milieuvriendelijkheid en duurzaamheid. We zetten een aantal trends op een rijtje.

Keyless entry

Keyless entry is al een tijdje ingeburgerd in veel hotels. De gast houdt gewoon de kaart voor een reader in het slot. Wanneer het signaal van de keycard correspondeert met die van de reader, wordt de deur automatisch geopend. Er bestaan ook wandlezers voor het aansturen van hotelkamerdeuren. Deze toegangscontrolesystemen doen hetzelfde als een traditioneel slot, maar van op iets meer afstand. In de toekomst gaan de hotels deze technologie wellicht nog verder uitbreiden met gezichtsherkenning. Dan hoeft de gast slechts een nanoseconde te wachten op een ultrasnelle gezichtsscan. Een scannende hotelkamerdeur gaat direct open.  

Smartphone-technologie

De smartphone-technologie wordt ook steeds meer aangewend in de toepassing van toegangscontrole.  De jongste toepassing van hotelkamersloten zijn de cloudbased online gestuurde toegangscontroleoplossingen, waarbij de smartphone gebruikt wordt als hotelkamersleutel. Met de mobiele telefoon kunnen gasten een mobile key ophalen die versleuteld naar de smartphone wordt verzonden. Door middel van een app kan de gast dan de deur van de hotelkamer openen. Het slimme mobieltje is ook op andere gebieden aan een steile opmars bezig binnen de hotellerie. Zo begint de smartphone een steeds belangrijkere rol op het gebied van verlichting en klimaatbeheersing te spelen.

Wifi en internet

In-room technologie en entertainment worden door de moderne gasten als een vanzelfsprekendheid beschouwd.  Snelle en stabiele wifi is daarbij gewoon een must en dat zowel in de hotelkamer als in de openbare ruimtes. Een hotel dat een haperende wifi aanbiedt, krijgt de rekening meteen gepresenteerd op de sociale media.  Inzake wifi-technologie staan we trouwens nog maar aan het begin van een evolutie.  Trendwatchers voorspellen dat de toekomstige hotelgast en reiziger steeds actiever op het internet zal worden en altijd gebruik zal willen maken van digitale en mobiele technologieën. Internet of things (waarbij alles verbonden is met een netwerk en gegevens kan uitwisselen) en smart data worden in de toekomst gewoon realiteit.

Smart TV

Hoteltelevisies dienen tegenwoordig ook een Smart functionaliteit te bezitten en gaan steeds meer fungeren als spil in de communicatie en entertainment. Fabrikanten van hoteltelevisies spelen hier op in. Zo brengt de Pro:Centric Hotel TV van fabrikant LG interactieve hoteltelevisie op de hotelkamer. Pro:Centric is  een uniek platform dat het mogelijk maakt om op elke hotelkamer een experience te creëren. Zo zien de gasten bij hun aankomst in de hotelkamer op hun tv-scherm een persoonlijke welkomstboodschap. De smartphone en laptop kunnen ze koppelen aan de televisie, zodat de content kan worden  afgespeeld op het scherm. De Philips MediaSuite TV’s worden vooral geprezen voor hun ingebouwde Chromecast.  Een TV waarin Chromecast is ingebouwd, is de beste manier om video’s, muziek en games op het scherm weer te geven. Veel hotelgasten brengen hun eigen devices mee. Door de ingebouwde -Chromecast kan deze content eenvoudig getoond of gedeeld worden op de TV in de hotelkamer. Bovendien kan de smartphone gebruikt worden als een effectieve afstandsbediening. Met de telefoon kan je op de TV mobiele apps openen voor een snelle toegang tot tv-programma’s en afspeellijsten. Ook Screenservices is een partner in televisie en multimedia oplossingen. Het bedrijf biedt inzake digitale tv een ruime keuze aan nationale en internationale TV-zenders, in digitale kwaliteit. De toegang tot digitale TV gebeurt via een hoofstation (kabel, satelliet of antenne). De TV-dienst van Screenservices omvat de programmering en de update van schermen op afstand. De gasten hebben gemakkelijk toegang tot hun programma’s dankzij vereenvoudigde afstandsbedieningen. 

Digitale muren

In de toekomst kunnen reizigers ieder type hotelkamer downloaden op hun VR-bril of device. Op die manier verblijf je dan in een virtuele wereld, bijvoorbeeld in een onderwaterwereld of in de jungle. Hilton gaat in het ‘Hilton 100 -Checking Into 2119’ rapport nog een stapje verder en voorziet in gethematiseerde kamers die volledig geprojecteerd worden. 

Artificiële intelligentie

Hoewel de artificiële intelligentie nog in de kinderschoenen staat, beginnen toch toepassingen door te sijpelen in de hotellerie. In een aantal hotels wordt de roomservice reeds afgeleverd door robots. Andere robots worden ingezet aan de balie om gasten te verwelkomen en de -keycard van de kamer te overhandigen. Deze robots kunnen ook zakenlui naar vergaderruimtes leiden en zelfs PowerPoint presentaties geven.  De meeste humanoïde robots hebben meerdere camera’s en beschikken over gezichtsherkenningssoftware om gasten te herkennen. 

Slimme hotelbedden

Toekomstige hotelbedden zullen voorzien zijn van een matras en bedbodems die ‘smart’ worden. Ingebouwde sensoren passen temperatuur en stevigheid van de matras aan het lichaam van de gast aan. Het bed gaat ook fungeren als wekker. In plaats van een wake-up call, gaat het hoofdeinde van het bed op het gewenste tijdstip omhoog, zodat de gast zachtjes ontwaakt. 

Klimaatbeheersing

Veel hotelgasten klagen over te warme kamers of over te droge lucht.  Een goed klimaatbeheersingssysteem wordt daarom steeds belangrijker in een hotelkamer.  Aangewezen is dat dit systeem niet alleen zorgt voor koeling of verwarming, maar ook voor luchtverversing, filtering en vochtigheidsregeling. Het best zou je slapen in een goed geventileerde kamer, met als ideale kamertemperatuur van 18 graden Celsius. 

Aangepaste verlichting

Verder willen de gasten in een moderne hotelkamer aangepaste verlichting. Licht heeft immers een groot effect op de hersenactiviteit, waardoor je moeilijker in slaap geraakt als je kort ervoor in een lichtrijke omgeving bent geweest. Gordijnen of jaloezieën zorgen daarom niet alleen voor de esthetiek in de hotelkamer, maar weren ook het licht dat jou uit jouw slaap zou kunnen houden. Belangrijk is dat de verlichting in de kamer gedimd kan worden. Verlichtings-specialisten raden verder ook aan dat de hotelgasten de verlichting vanuit hun bed aan en uit kunnen doen, zodat ze niet in het donker naar de lichtschakelaars hoeven te zoeken. 

Gezondheid en wellness

Gezondheid en wellness doen ook steeds meer hun intrede in hotelkamers. Vooral in het midden en luxesegment ziet men dat hiermee in de hotelkamers steeds meer rekening mee wordt gehouden. Fabrikanten als Ideal Standard spelen met hun aanbod aan sanitair in op deze trend. Spa en jacuzzi’s in een luxe hotelkamer zijn geen uitzondering meer. 

Duurzaamheid

Tenslotte hoeft het geen betoog dat de moderne hotelkamer steeds meer in het teken staat van milieuvriendelijkheid en duurzaamheid. Dat is onder meer te merken aan het gebruik van natuurlijke materialen als natuursteen en hout. De groeiende aandacht voor duurzaamheid zie je nog het best aan de onthaalproducten die reeds ganse evolutie hebben doorlopen. Deze worden steeds ecovriendelijker. Bij een deel van de gasten is daar zeker vraag naar. De verzorgingsproducten die het predicaat ‘biologisch’ krijgen, bevatten in de regel geen kunstmatige kleurstoffen, parabenen, siliconen of sulfaten. Vaak wordt ook beweerd dat de ingrediënten van het product bestaan uit natuurlijke grondstoffen, die bio-afbreekbaar zijn. Probleem is natuurlijk dat duurzaamheid meestal duurder is. Een oplossing is het gebruik van dispensers. Zo’n dispenser gaat verspilling tegen en is navulbaar.

Auteur en foto’s: Peter Van Oyen

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*