Het ziet ernaar uit dat bleisure-reizen de structuur van het zakentoerisme grondig en definitief aan het veranderen zijn. Waaruit bestaat precies dit fenomeen, dat door de recente pandemie versterkt werd ? Na de afgelopen viruscrisissen beleeft de hotelsector momenteel een sterke terugkeer van de vrijetijdstoeristen. Op heel wat plekken was de aanwezigheid van deze leisure-bezoekers afgelopen zomer trouwens nog hoger dan in 2019 – het laatste volledig normale jaar voor de COVID-19-perikelen.
Terugkeer zakentoerist
Na deze pandemie zien we tevens een duidelijke terugkeer van de zakentoeristen en andere mensen die opnieuw voor professionele redenen rondreizen (zoals voor MICE-activiteiten). Tijdens de talloze Internet-videoconferenties op afstand hebben flink wat bedrijfsmensen immers moeten vaststellen dat je toekomstige zakenpartners vroeg of laat fysiek moet kunnen ontmoeten – en dit onder meer om bij belangrijke beslissingen en samenwerkingsakkoorden beter de beroepsernst en de geloofwaardigheid van de “tegenpartij” te kunnen inschatten. Het opbouwen van professionele netwerken blijkt dus nog altijd het best te functioneren bij directe contacten.
2009
Intussen was het zakentoerisme al voor de pandemie stilaan aan het veranderen. Het woord “bleisure” als samentrekking van “business” en “leisure” werd voor de eerste maal officieel genoteerd in 2009. In grote lijnen komt het er dus op neer dat een zakenreis met één of meerdere vrijetijdsactiviteiten gecombineerd wordt, gaande van enkele uren tot een verlengd verblijf van meerdere dagen met ontspanning als hoofddoel.
Een versnelde trend
Net als zoveel andere trends, werd ook het bleisure-fenomeen gevoelig versneld door de gebeurtenissen tijdens de pandemie. Zo stimuleerde het verplichte thuiswerk de lust om zich te verplaatsen en te reizen. Hierbij ontdekten heel wat werknemers bijvoorbeeld ook het feit dat ze tevens elders op afstand konden werken (work from anywhere), wat tijdens de opeenvolgende viruscrissen in heel wat gevallen gebeurde in een nabij hotel, dat zich hiertoe in een snel tempo aangepast had (vaak via heringerichte kamers).
Bleisure in opmars
Na de opheffingen van de reisbeperkingen groeide het besef dat er ook tijdens de zakenreis voor een deel op afstand gewerkt kan worden, maar dan wel met een duidelijke grens tussen werk- en vrijetijdsmomenten. Bovendien zijn heel wat waarnemers van mening dat bleisure de structuur van zakenreizen duurzaam en blijvend zal veranderen. Zo meldt een onderzoek van de American Hotel & Lodging Association uit 2022 dat niet minder dan 89 procent van de zakenreizigers vrijetijdsactiviteiten aan hun trip willen toevoegen. Volgens Stratojets werden tijdens datzelfde jaar reeds de helft van de zakenreizen in bleisurevorm omgezet, met een gemiddeld verblijf van zeven dagen.
Bleisure : een stijgende verblijfsduur
Voor de pandemie duurde een zakenreis gemiddeld twee tot drie dagen. Met een gemiddelde van zeven dagen is bleisure een trend die heel wat hotels (proactief) met open armen kunnen ontvangen door hun infrastructuur snel of geleidelijk aan deze “nieuwe reiziger” aan te passen.
Twee op drie bleisure-trips blijken te bestaan uit een combinatie van werkdagen die door vrijetijdsdagen opgevolgd worden. Bovendien worden die vrijetijdsdagen vaak tijdens het weekend geboekt – en dit in tegenstelling tot de oude zakenreizen die alleen op weekdagen plaatsvonden, wat onder meer belangrijke gevolgen kan hebben op het gebied van de prijszetting. Bij één op drie bleisure-verblijven lopen beide elementen door elkaar, meestal volgens een werkoverdag/vrijetijdsavond-combinatie.
De meest populaire bleisure-hotels bevinden zich in of nabij aantrekkelijke vrijetijdsgebieden. Hotels in steden met nabije attracties vallen eveneens duidelijk in de smaak. Door hun hoog serviceniveau blijken hotels ook veel populairder te zijn bij bleisure-toeristen dan vakantiewoningen en appartementen.
Hogere bestedingen in hotels
Gewoonlijk wordt een flink deel van de bleisure-reis door de werkgever betaald, zoals bijvoorbeeld transport- en verblijfskosten. In veel gevallen is het niet alleen een manier geworden om de werknemer meer professioneel en emotioneel aan zich te binden, maar ook om nieuwe werknemers aan te trekken. De werkgever kan een ruim deel van die extra kosten trouwens van de belastingen aftrekken. Als gevolg hiervan beschikt de werknemer dan weer over een groter budget die aan de persoonlijke vrijetijdsbesteding gespendeerd kan worden. Gemiddeld is het globale bedrag dat tijdens het vrijetijdsgedeelte uitgegeven wordt, gelijk of hoger dan het businessgedeelte.
Van businesskorting tot arrangementen
Een belangrijk aandachtspunt voor hotels is de mogelijkheid om de businesskorting ook tijdens de vrijetijdsdagen te laten gelden – dus met een zelfde dagtarief over het hele bleisure-verblijf. Hierbij kan het trouwens ook van belang zijn om interessante verblijfspakketten ofwel arrangementen met verschillende vrijetijdsactiviteiten aan te bieden, onder meer via een aparte rubriek op de website, die duidelijk zichtbaar op bleisure-gasten toegespitst is.
Vrijetijdsmogelijkheden
Om de bleisure-toerist vlot aan te kunnen trekken is het ook vrij belangrijk om niet alleen de vrijetijdsmogelijkheden binnenin, maar ook buiten het hotel extra in de verf te zetten. Dit kan bijvoorbeeld gerealiseerd worden via een aparte leisure-rubriek op de website met (speelse) teksten, foto’s en videofilmpjes over de nabije toeristische attracties. Zie ook de sociale media waar hotels vaak gebruik van maken.
Familie en vrienden
Veel bleisure-gasten nemen eveneens hun partner, kinderen en/of vrienden mee tijdens hun reis. Dit betekent dat het voor een hotel onder meer interessant kan zijn om een ludieke kinderspeelkamer in te richten. In elk geval is de bleisure-trend een extra argument om het hotel-van-de-toekomst zoveel mogelijk als een hybride pleisterplaats te ontwikkelen, meer bepaald door zoveel mogelijk functies onder één dak te verenigen en te integreren, met zowel werkplekken (co-working-ruimtes, vergaderzalen…) als vrijetijdsplekken (restaurant, spa/wellness, zwembad, lobbybar, rooftop…).
Hoger herhaalbezoek
Bovendien keren bleisure-klanten herhaaldelijk terug naar dezelfde locatie. Bij hen heb je globaal 50 procent minder kans op annulaties en 60 procent meer kans dat ze opnieuw bij jou boeken, dit in vergelijking met pure leisure-toeristen. In elk geval stelde de luchtvaartmaatschappij American Airlines vast dat in 2022 reeds 45 procent van haar omzet door bleisure-reizigers aangebracht werd.
Foto: Bleisure in één van de Meininger hotels