Voor de derde keer wordt de Independent Hotel Show Amsterdam georganiseerd. Inmiddels is deze boetiekbeurs uitgegroeid tot hét Europese evenement voor de hotelindustrie. We vroegen beursmanager Mieke Berkers wat we op 14 en 15 maart kunnen verwachten en naar de belangrijkste ontwikkelingen in de hotelindustrie.
Het thema is Five Senses of Hospitality?
‘Ja, een hotel draait al lang niet meer om een fijn bed en een goede douche. Nieuwe generaties gasten willen een persoonlijke experience. Alles draait tegenwoordig om wellbeing. In feite een combinatie van horen, zien, ruiken, proeven, voelen. Een hotel is totaaltheater. Dat willen we tijdens de Independent Hotel Show ook laten zien. We doen ons uiterste best om geen standaard-beurs te zijn. We willen dat iedereen die komt geïnspireerd wordt en met veel energie en ideeën terugkomt in zijn hotel.’
Waarin verschilt de Independent Hotel Show Amsterdam ten opzichte van eerder edities?
‘We proberen écht in te spelen op de uitdagingen die hoteliers op dit moment ondervinden. We krijgen dit keer bijvoorbeeld een Energy Saving Quarter en een HR Quarter, waar we heel concrete oplossingen en kostenefficiënte oplossingen bieden voor de grote uitdagingen waar hotels nu voor staan. Ook nieuw is The Circular Lab, waar start-ups duurzame designoplossingen presenteren. We zijn dit jaar nog selectiever geweest wat betreft de merken die zich presenteren. Zo is er dit jaar bijvoorbeeld veel aandacht voor tableware en voor nieuwe communicatiesystemen met de gast. Dat is iets wat komende jaren erg belangrijk wordt.’
Ja, is dat dé nieuwe trend? Communiceren met de gast?
‘Nou, communiceren is niet nieuw, maar wel de manier waarop. Vroeger belde of liep een gast naar de receptie als er een klacht was. Nu wil je veel meer contactmomenten hebben, zodat je sneller kunt inspelen op klachten en een betere ervaring kunt bieden en… nog interessanter, kunt upsellen. Dat begint al voordat de gast incheckt en dit gaat door nadat hij het hotel heeft verlaten. Artificial Intelligence gaat hierbij een grote rol spelen. Je ziet dat er steeds meer aanbieders zijn van communicatietools. Van een op maat gemaakte apps, chatbots tot systemen die WhatsApp gebruiken. We laten op de Independent Hotel Show verschillende mogelijkheden zien.’
Verandert er veel in de hotelindustrie?
‘Ja, de ontwikkelingen gaan harder dan ooit. De vraag om technologische oplossingen stijgt enorm. Zowel Covid als het personeelstekort zorgen voor een stroomversnelling. Je ziet meer aanbod in robots, leveranciers van smart hotel rooms, maar ook systemen die gastinformatie bijhouden. Ook de gast verandert enorm. De gast van de toekomst kijkt veel meer naar design en is vooral veeleisender en mondiger dan ooit. Hij wil echt overal invloed op hebben. Van de inchecktijden tot de inhoud van de minibar. Bovendien is hij zich bewuster dan ooit van de klimaatveranderingen. Hier moet je als hotel op inspelen. Een gast wil een unieke experience krijgen en dat dat vereist veel creativiteit en flexibiliteit van hotels en een duurzame aanpak. Gelukkig werken hotels en merken steeds meer samen om unieke ervaringen te creëren. Daarom is het zo belangrijk dat we deze twee partijen bij elkaar brengen. Dit jaar rijken we zelfs een prijs uit voor het beste Hotel Partnership of the Year.’
Ja, er worden dit jaar ook awards uitgereikt?
‘Klopt. Dat doen we in Londen al heel lang en we vonden het een goed idee om dat dit jaar ook in Amsterdam te doen. We vinden het leuk om hotels en hoteliers in de spotlight te zetten, zeker na de enorm moeilijke tijd die de branche afgelopen twee jaar heeft gehad. We hebben dit jaar een award voor het beste hotelconcept en voor de beste onafhankelijke hotelier. En samen met Hoteliers.com rijken we een award uit voor de beste hotelwebsite. Het is een klein onderdeel van het programma. Wees gerust, we hebben niet de ambitie om de nieuwe Entree Awards te worden, haha.’
Waar kijk je zelf naar uit?
‘We hebben echt een mooi seminar-programma. Mensen komen natuurlijk niet alleen maar naar de Independent Hotel Show om te borrelen, maar ze willen ook écht wat opsteken. Zo presenteert Google een onderzoek naar hoe de verwachtingen van de reiziger zijn veranderd, ten opzichte van het pre-corona-tijdperk. Maar we hebben ook een sessie over fashion, waarin topontwerpers vertellen over de veranderingen in bedrijfskleding, nu personeel veel meer op de voorgrond treedt. En er is veel aandacht voor trends. Bijvoorbeeld food-trends, want zowel het aanbod als de behoefte aan eten en drinken in hotels verandert in een razend tempo. Veel seminars zijn al bijna volgeboekt, dus ik zou niet te lang wachten om je op te geven voor een sessie.’