Upcoming marketingtrends in de hotelbranche

Ten tijde van de coronacrisis heeft de overheid ingrijpende maatregelen moeten nemen, die de hotellerie hard heeft getroffen. Nu er steeds meer mensen gevaccineerd zijn, begint de reisbranche gelukkig weer wat aan te trekken. Dit betekent alleen niet automatisch dat de hotels zich weer volledig zullen vullen. Mensen kunnen nu namelijk ook eindelijk weer naar het buitenland… We geven je graag een aantal tips voor de marketing van jouw hotel, zodat je de trends van komend seizoen voor kunt zijn en zo nieuwe gasten kunt aantrekken.

Organiseer een evenement

Iedereen heeft na de coronatijd wel weer zin in een goed feestje. En laat dat feestje nou ook een mooie re-opening zijn van jouw hotel en het nieuwe seizoen. Vergeet naast de vaste gasten en de medewerkers als ambassadeurs ook zeker niet een aantal influencers uit te nodigen. De rol van sociale media valt vandaag de dag niet te onderschatten. Een toffe hashtag, een inspirerende fotomuur en een aantal bekende mensen, die onder de doelgroep van jouw hotel vallen, zorgen ervoor dat hun volgers er stiekem ook wel heel graag bij hadden willen zijn en gelijk even een kijkje nemen op de hotelwebsite.

Bedank je gasten

We willen natuurlijk allemaal gasten die ook weer een keertje terugkeren. Daarom is het van belang om te investeren in de relatie met jouw gast, door een persoonlijk praatje, maar bijvoorbeeld ook door een origineel bedankmailtje na het verblijf, met een kortingsvoucher of cadeaubon.

Investeer in offline design

Het design van het interieur geeft natuurlijk een mooi visitekaartje af. Dit gaat echter verder dan banken, tafels en fijne bedden. Het zit hem in de details. Bedenk verschillende campagnes die passen bij jouw doelgroep en bij het seizoen. Werk deze campagnes vervolgens uit in allerlei verschillende materialen. Een eigen reclameboodschap op deurhangers, op de sleutel, de sleutelhanger, een entreekaartje, de tafeldisplay en de aminities: laat alles op elkaar aansluiten en dezelfde boodschap uitstralen. Zo ervaren gasten een complete customer journey, waarbij de aandacht die eraan is besteed goed voelbaar is.

Denk in themas

Themahotels zijn hip en happening. Deze trend is overgewaaid vanuit Japan, waar je kunt overnachten in een kleine cabine of in een hotel waar je alleen door robots wordt bediend. Je hoeft hiervoor echt niet direct je hele hotel om te bouwen, één kamer is al genoeg. Denk bijvoorbeeld aan een kamer met een escape room, met een filmthema, een kamer voor spelletjesfanaten of gamers of een tijdelijke kamer rondom het WK of EK, speciaal ingericht voor een ultiem avondje voetbal kijken. In het kader van een staycation voor de mensen die (nog) niet naar het buitenland willen, tover je jouw hotel of hotelkamer om tot een tropische bestemming met palmbomen, opblaaszwembaden en zomerse cocktails.

Start op basis van deze tips eerst eens met een brainstormsessie, maak een moodboard of doe inspiratie op, zowel online als offline. Betrek hier ook zeker je team bij, marketing is namelijk altijd een teamprestatie en samen ben je altijd creatiever.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*