The Hoxton, Brussel – Open house hotel met schitterende rooftop voor Kruidtuinwijk

Modisch en non-conformistich, zeg maar hip is de algemene teneur die je aangrijpt van bij de eerste kennismaking. Het houten meubilair is diepdonker van kleur en dus gedurfd. De personeelsleden, maar ook meeste hotelgasten lopen resp. zitten er losjes en vrolijk bij. The Hoxton behoort duidelijk niét tot het dertien-in-een-dozijn hotelgenre. De vroegere IBM Tower, omgedoopt tot Victoria Regina Tower met ingang via het gelijknamige plantsoen in de Kruidtuinwijk (dichtbij het Noordstation), ademt lifestyle in en uit, van beneden bij de ingang op het gelijkvloers tot helemaal boven op de rooftop.

Het hotel zelf (198 kamers) beslaat de bovenste verdiepingen (van de 13e tot de 20ste) van de imposante wolkenkrabber. Ook hier domineert opvallend vintage, zowel in kleur als materiaal, de kamerinterieurs.

Commercial Director Guillaume Pelisson (GP): “The Hoxton is een concept. Het is het 14e hotel van het merk The Hoxton dat hier in Brussel geopend werd in de maand mei. Achter The Hoxton staat de groep Ennismore, die verder ook brands zoals 25hours, Mondrian en Mama Shelter beheert, waarbij zeker het laatstgenoemde straks wellicht op zijn beurt in België opduikt.”

The good neighbour

Hotel Business (HB): De filosofie achter The Hoxton berust op verbondenheid met de buurt, maar restaurant Cantina Valentina op het gelijkvloers zweert bij de Peruviaanse keuken en de rooftop is er taqueria Tope die onvermijdelijk refereert aan Mexico. Spreekt dat elkaar niet enigszins tegen?

GP: “De brand The Hoxton vertegenwoordigt echt ‘the good neighbour’. Dat komt tot uiting door heel wat acties met de lokale gemeenschap. We werken samen met plaatselijke partners – we zijn in Brussel en meerbepaald Sint-Joost-ten-Node – op onder meer cultureel en gastronomisch niveau.

The Hoxton staat ook volledig achter restauratieprojecten, zoals onze rooftop. Het huidige concept bestond reeds in Barcelona en in Portland (USA).

Wat bar-restaurant Valentina betreft: studies hebben uitgewezen dat Belgen serieuze toeristische belangstelling koesteren voor het Latijns-Amerikaanse continent, van waaruit de Peruviaanse keuken zowat overal ter wereld aan het opduiken is. Er bestond nog geen Peruviaans geïnspireerd restaurant in Brussel, dus was dit een uitstekende opportuniteit.

Ook nog dit: onze restaurants staan duidelijk apart van onze hotels. De locals die er komen, hoeven zeker niet de indruk te hebben dat ze in een hotel vertoeven. Met hun kosmopolitisch publiek marcheren beide restaurants overigens uitstekend.”

HB: Barcelona heeft wel een ander klimaat dan Brussel?

GP: “We hebben het voordeel dat een groot gedeelte overdekt en binnen is, wat ons toelaat de rooftop het hele jaar door uit te baten. Deze superplek is tegelijk ook de eerste echte rooftop van Brussel, op de 22e verdieping. Het verschil met de bestaande rooftops in Brussel ligt in het prachtig stadspanorama dat hier geboden wordt op 80 m hoogte in een feestelijk concept.”

Working From

De eerste maanden van The Hoxton in Brussel zijn alvast een succes geworden. De kamerbezetting was, zeker in de weekends, meer dan bevredigend met een clientèle dat vooral afkomstig was uit de UK, Nederland, België en Frankrijk. Het restaurant en de rooftop trekken dan weer, zoals beoogd, vooral de ‘locals’ aan.

Sinds september is ook een onderdeel coworking space operationeel geworden in het hotel. GP: “Working From (Brussels) is de derde soortgelijke ruimte in de wereld na London en Chicago. Working From bestaat uit diverse kantoortypes plus conferentieruimtes. Ze zijn opgevat in een vintagestijl zoals het meubilair in het hotel zelf. Geïnteresseerden kunnen gebruik maken van een membership, hetzij van een daypass.”

HB: Nog speciaal voor The Hoxton is The Apartment?

GL: “The Apartment vertegenwoordigt de eventruimte van The Hoxton. Het betreft de uitwerking van een intimistische visie waarbij de  klanten zich bij het event – kan een vergadering zijn, een lunch, een afterwork, enz. – thuis wanen. The Apartment bestaat effectief uit drie sympathieke plaatsen die opgevat zijn alsof ze privé zijn. Daarbij horen o.m. een keuken, een frigo gevuld met beschikbare drankjes en alle mogelijkheden om z’n voorkeursmuziek te draaien.”

www.thehoxton.com

Tekst: Daniel Steevens – Foto’s: The Hoxton

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*