Tevreden werknemers blijven langer

Hotels moeten zeer grote moeite doen om geschikt personeel te vinden. En eens ze zijn aangeworven, komt het er op aan dat ze blijven. Aangetoond is dat tevreden medewerkers beter presteren en ook langer bij het hotel blijven werken. Vandaar dat hotelketens steeds meer actief onderzoek doen naar de tevredenheid van hun personeel. Hoe houdt de hotelier zijn medewerkers tevreden? Enkele tips voor het binden en boeien van personeel. 

Het vinden van de meest geschikte werknemer en het inwerken is tijdrovend. Daarom is het fijn dat goed personeel zo lang mogelijk in het hotel blijft werken en dat het verloop zo laag mogelijk is. Hotels hebben behoefte aan goed personeel dat vakbekwaam, gastvrij en loyaal is. 

Er zal altijd wel personeel zijn dat andere horizonten opzoekt. Maar als hotelier heb je wel degelijk invloed op de mate waarop medewerkers vertrekken. Zorg ervoor dat je een werkgever bent en een hotel hebt, waar mensen graag willen werken en blijven werken. Het binden en boeien van personeel zou de leidraad moeten zijn van een goed personeelsbeleid. Hoe ga je te werk? Tien tips. 

1. Zorg voor een prettige werksfeer

Alles begint met een prettige werksfeer. Het personeel moet het leuk vinden om in het hotel te werken. Onderzoek heeft aangetoond dat bedrijven met een goede werksfeer veel meer winst maken en dat ongemotiveerde werknemers erg veel geld kosten. Bovendien is een werknemer minder geneigd om van werk te veranderen als de sfeer er goed zit. 

2. Bied variatie aan

Werknemers moeten af en toe geprikkeld worden en variatie krijgen. Niets is vervelender dan dag in, dag uit, dezelfde klusjes te moeten doen. Dat is eentonig en zorgt voor minder motivatie en productiviteit. Bied dus variatie aan. De werkzaamheden in de hotellerie zijn vrij divers. Dat geeft de hotelier de mogelijkheid om afwisselend werk aan te bieden.

3. Betaal een correct loon

De verleiding bestaat natuurlijk om de medewerkers het laagst mogelijke uurloon te betalen, omdat werknemers door de nog steeds te hoge loonkosten nu eenmaal erg duur zijn. Maar misschien moet de hotelier toch iets meer betalen. Werknemers die wat meer in hun loonzakje krijgen, weten dat ook en zijn extra gemotiveerd om harder te werken. Meestal levert dat meer geld op dan dat het kost. Wie iets meer betaalt, moet er wel voor zorgen dat de salarisschaal min of meer gelijk is voor alle medewerkers. Als de verschillen te groot zijn, krijg je jaloersheid en rancune bij sommige medewerkers. Met minder gemotiveerde medewerkers als gevolg. 

4. Zorg ook voor goede secundaire arbeidsvoorwaarden

Goede secundaire arbeidsvoorwaarden, die goed geregeld en vastgelegd zijn, helpen ook om het personeel aan zich te binden. Maaltijden tijdens pauzes worden gewaardeerd door personeel. Hiervoor kan men eventueel een kleine vergoeding vragen. Vakantiedagen zijn ook secundaire arbeidsvoorwaarden. De hotelier kan natuurlijk niet alle vakantieaanvragen altijd toestaan door drukte en werkomstandigheden. Maar probeer niet iedere vakantieaanvraag te weigeren. Geef een reden als het echt niet kan en stel een alternatief voor.

5. Creëer een teamgeest

Wie een ‘WIJ-gevoel’ creëert, krijgt meer gedaan. Het personeel voelt zich dan meer betrokken en werkt aan gezamenlijke belangen en doelstellingen. Zorg er dan wel voor dat het team duidelijk op de hoogte is van de missie en visie van het hotel. Het is van belang dat de afzonderlijke werknemers worden gewaardeerd. Belangrijk hierbij is dat het personeel zich verder kan ontwikkelen. Laat het personeel ook meegenieten van de successen die het hotel doormaakt. Werk ook aan teamverbetering door middel van uitjes, drinks, teambuilding enz.

6. Betrek personeel meer bij het hotel

Iedere werknemer heeft zijn specifieke kwaliteiten en talenten. Bovendien hebben ze hobby’s, bepaalde interesses en hebben ze allemaal wel een opleiding genoten. Waarom zou een hotelier die kwaliteiten niet kunnen benutten? Wie inbreng van het personeel stimuleert en vraagt naar ideeën, krijgt meer betrokkenheid bij de zaak. Wie inspraak krijgt, gaat mee nadenken over de uitstraling van het hotel. Hierdoor krijg je ook sociale controle en een teamgevoel. Werknemers zetten samen de schouders onder een project en zullen ook collega’s aanspreken, wanneer die er met hun pet naar gooien. 

7. Wees zelf als hotelier betrokken

Zorg dat je als hotelier ook betrokken bent met jouw personeel. Je hoeft zeker geen beste vrienden te zijn (je moet als leidinggevende altijd een zekere afstand bewaren), maar het kan geen kwaad om interesse te tonen in de medewerkers. Vraag hoe het gaat en laat jouw waardering blijken.  

8. Geef het goede voorbeeld

Wie meer gedaan wil krijgen van het personeel, moet aan de kar trekken en zich opstellen als een echte leider. Een hotelier die zelf soms mee op de werkvloer staat, zal respect van zijn medewerkers krijgen. Op die manier word je een werkgever voor wie mensen graag willen én blijven werken. 

9. Wees transparant

Openheid en transparantie zijn belangrijk in het management van een hotel. Zeg het personeel zeker als het minder goed gaat en hoe dat komt. Maar vergeet dan ook niet ze te laten weten dat alles goed gaat en ze te belonen. Hiermee betrekt de hotelier het personeel met alles, ook met echt belangrijke zaken als omzet. De medewerkers zullen zich dan meer verantwoordelijk gaan voelen. 

10. Geef werk uit handen

Als leidinggevende heeft een hotelier het al druk genoeg. Probeer daarom niet alles zelf te doen en dingen uit handen te geven. Benut iedereen om zijn of haar kwaliteiten. Daarnaast kan technologie ook veel werk uit handen nemen.

Auteur: Peter Van Oyen

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*