Smartphones als hotelkamersleutels

Vroeger werden hotelkamers geopend met sleutels. Toen kwamen de steeksloten met keycards. Enkele jaren geleden werden de contactloze sloten met RFID (Radio-Frequency Identification) geïntroduceerd, waarbij de gast toegang tot zijn kamer kreeg door het pasje voor de lezer te houden. De jongste ontwikkeling is de smartphone als hotelkamersleutel. Hoewel dit  toegangscontrolesysteem nog in de kinderschoenen staat, is het duidelijk dat deze slimme sloten in de toekomst hotelland gaan veroveren. 

Voordelen voor gasten

Hoe gaat die toegangstechniek in zijn werk? Met de mobiele telefoon kunnen gasten een mobile key ophalen die versleuteld naar de smartphone wordt verzonden. Door middel van een app kan de gast dan met bluetooth (soms ook met NFC of een QR code, zie kader) de deur van de hotelkamer openen. Een smartphone is heel handig bij toegangscontrole en tracking, aangezien het persoonsgebonden is en dus moeilijker uitwisselbaar.  

Hotelgasten kunnen in sommige hotels al hun smartphone gebruiken om in en uit te checken, maar dat is slechts het begin. Naast het ontgrendelen en op slot doen van de hotelkamer, wordt het tevens de bedoeling om via de smartphone exact de hotelkamer te boeken die men wilt.

Bijkomend voordeel van de smartphone als sleutel, is dat de gast zichzelf niet meer zo gemakkelijk kan buiten sluiten. Een keycard wil je nog wel eens op je kamer laten liggen, maar weinig mensen gaan nog de deur uit zonder hun smartphone.

Voordelen voor de hotelier

Voor de hotelier scheelt zo’n toegangscontrolesysteem tijd en geld. Zo hoeven er geen tientallen keycards meer aangemaakt worden. Verder is er geen gedoe meer met kwijtgeraakte of op de hotelkamer vergeten pasjes. Bovendien kan er afscheid genomen worden van de kartonnen insteekhoesjes waar het kamernummer wordt opgeschreven. De gast heeft immers de app gebruikt, online ingecheckt en meteen een hotelkamernummer toegewezen gekregen. Tenslotte zorgt de toepassing van sensor-technologie, zoals RFID en beacons, er voor dat hoteliers steeds meer informatie kunnen verzamelen, combineren en analyseren. 

Voor keten-, grote en kleine hotels

Draadloze toegangscontrole via de smartphone is in principe mogelijk voor ketenhotels en voor zowel grote en kleine logiesverstrekkende bedrijven. Op dit ogenblik is het wel zo dat vooral ketens experimenten met de techniek. 

Een aantal jaren geleden introduceerde Starwood de techniek. Leden van het loyaliteitsprogramma Starwood Preferred Guest (SPG) kunnen een app downloaden, daarin inchecken en de smartphone via Bluetooth als sleutel gebruiken. Na het boeken van een kamer in een hotel waar de techniek beschikbaar is, ontvangt de gast 24 uur voor aankomst een melding met de optie om te kiezen voor SPG Keyless. Wie via deze methode incheckt, krijgt een kamernummer en Bluetooth- sleutel naar zijn telefoon verzonden. Voor SPG Keyless, deed Starwood een beroep op de diensten van Abloy, ’s werelds grootste slotenfabrikant. Voorlopig is SPG Keyless technologie alleen nog maar beschikbaar in de trendy merken Aloft, Element en W. De bedoeling is om de techniek uit te rollen naar andere merken van de hotelgigant. 

Hilton doet iets gelijkaardigs via zijn Hilton HHonours programma. De hotelketen wil wel snel werk maken om alle kamers wereldwijd uit te rusten met de juiste techniek.

Ook voor kleinere en familiale hotels worden oplossingen uitgewerkt. Zo ontwikkelde het bedrijf Salto Systems het Mobile Key Systeem, dat geschikt is voor kleinere hotels.  De gewone versie maakt gebruik van een Salto-app, die de gasten moeten downloaden. Er bestaat ook een versie waarbij het systeem gekoppeld wordt aan het PMS van het hotel.

Auteur en foto’s: Peter Van Oyen