8 Wellness trends

Tijdens een recente Global Wellness Summit die doorging in het Oostenrijkse Kitzbühel, kwamen ongeveer 500 wellness experts uit 46 landen samen om te debatteren over de toekomst van wellness, waardoor een uniek globaal inzicht werd gegeven over wat de wellness industry te wachten staat. Sprekers en aanwezigen kwamen uit een veelheid van sectoren: de reiswereld (incl. de hotellerie), spa’s, schoonheid, fitness, voeding, technologie, medisch, economie en architectuur.

Men identificeerde 8 toekomstige top wellness trends, en gaf ook de reden aan waarom deze dé trends zullen worden. Niet alle trends hebben een directe relatie of toepassingsmogelijkheid op onze (Belgische) hotellerie, alhoewel elke trend wellicht mits wat creativiteit al dan niet beperkt kan ingepast worden, afhankelijk van de ligging en het type cliënteel van het hotel. De trends gaan over architectuur, mentale wellness, ‘stille’ wellness, programmeren van creativiteit en kunst, tot een heruitvinden van de 2000-jaar oude sauna traditie in een nieuw 21ste eeuws kleedje.

Sussie Ellis, voorzitter en CEO van het Global Wellness Institute, was heel trots op de resultaten van de Global Wellness Summit, omwille van de uitgebreide gediversifieerde achtergrond en ervaringen van de vele aanwezigen.

1. De sauna wordt opnieuw uitgevonden

Zweten zal de komende jaren spectaculairder en sociaal worden, en dit niet enkel omwille van de opwarming van het klimaat.

Sauna’s zijn in vele hotels een standaard in hotels, spa’s en fitnessinstituten wereldwijd. Maar wanner het gaat over hoe je een sauna echt neemt, dan is er een enorme disconnectie tussen Noord-, Centraal- en Oost-Europa enerzijds – waar de saunabeleving deel uitmaakt van de levensstijl – en de rest van de wereld. Europeanen uit deze gebieden kunnen urenlang genieten van de sauna – met alle mogelijke positieve impact op de gezondheid: een wetenschappelijke studie die 20 jaar in beslag nam, concludeerde dat mensen die een sauna 2 à 3 keer per week bezoeken, een 24% lagere risico hebben op vroegtijdig overlijden, terwijl zij die dat 4 à 7 keer deden, een reductie hebben van 40%.

Trendy en steeds meer toegepast in de Europese sauna’s is de “opgiet”, die in steeds meer variaties wordt uitgevoerd: van louter met een handdoek de warme waterdampen door de saunaruimte laten circuleren, tot ditzelfde doen met toervoeging van allerlei etherische oliën, begeleid met diverse genres muziek of klankschalen, enz. Creatieve opgietsessies creëren een groepsgevoel, waarin samen plezier beleefd wordt. In Europa heb je sauna-opgietmeesters, professionals die meedoen aan nationale en internationale kampioenschappen, en die opgietsessies komen geven in sauna’s die hen inhuren, en daardoor extra sauna-bezoekers aantrekken. Deze spa-celebreties trekken ook millenials aan als extra bezoekers.

Sauna’s ontwikkelen zich – vooral in Europa – ook meer en meer tot locaties met restaurants en bars, waar je een ganse dag kan verblijven.

2.  Wellness-architectuur

Tijdens een paneldiscussie met o.a. Neil Jacobs (CEO van Six Senses), en een workshop over ‘Wellness activatie in hospitality & real estate’, bleek dat alles in de gebouwen moet herdacht worden: lucht, ventilatie, water, licht, slaap en akoestiek, die allen meer ontworpen moeten worden in functie van ‘meer menselijke bewegen’. Té weinig architecten – ook real estate architecten – zijn bezig met menselijke gezondheid. In de architectuur is er veel macho-ego, wil men een ‘wow’effect genereren, maar wordt te weinig of niet gedacht aan de gezondheid en vreugde van de mensen die wonen of werken in de betreffende gebouwen. In de nabije toekomst zal meer en meer gelet worden op de luchtkwaliteit en de binnenakoestiek maar evenzeer op de verlichting, waar zowel in de kamer als in de badkamer lichtprogramma’s ontwikkeld worden. Om dit te ontdekken, worden apps ontwikkeld die toelaten aan gebruikers om direct vast te stellen dat werkruimtes, hotelkamers, wellnessruimtes, ongezond zijn.  Ook eenvoudige oplossingen zoals het plaatsen van bepaalde soorten planten (bamboo palm, areca palm, spider plant,…) dragen bij tot een betere luchtkwaliteit.

3. Stilte

Stilte is iets wat normaal zou moeten zijn in ‘wellnessland’, maar niet steeds zo is. In Duitsland en de Scandinavische landen is stilte de logica zelf, maar in Nederland en bijgevolg ook in België – waar veel Nederlandse hotelgasten zijn – lijkt de sauna en de wellnessafdeling in zijn geheel, soms eerder op een praatcafé. Gelukkig zijn gsm’s verboden, (digitale detox) of onze noorderburen zouden die ook volop gebruiken in de wellness. Wellness staat voor stilte, zeker in de behandelingskamers, waar je met zachte aangepaste muziek een behandeling krijgt. Maar de gasten zoeken ook stilte buiten de wellness, met het opduiken van stille restaurants, gyms, winkels, enz. Voorbeelden van stille spa’s zijn  de ‘Silent Spa’ in Thermae Laa Hotel&Spa, ten noorden van het Oostenrijkse Wenen, en Le Monastère des Augustines in het Canadese Québec, een hotel met spa en wellness in een 17de eeuws klooster en ziekenhuis, met een focus op stilte en mindfullness, met gepersonaliseerde meditatie, yoga, slaaptherapie, massage, enz. Heel wat kloosters, ook in Italië, de USA en Japan, bieden gasten ‘stilte’ aan tegen betaalbare prijzen. En dat stilte belangrijk is voor de gezondheid, is een feit: 2u stilte dagelijks stimuleert een significante groei van de hippocampus, het gebied in de hersenen dat ons geheugen ondersteunt.

Met de voorspelde algemene toename van lawaai, is er een enorme toekomst weggelegd voor wellness en spa’s als plaatsen van stilte, ook digitaal. Finland wil zich profileren met een prachtige toeristische campagne, onder de naam ‘Silence, please’ om mensen ervan te overtuigen dat een Finse vakantie het zen-gehalte zal geven waar we zo naar verlangen. Ook wij hebben in België regio’s die zich uitstekend lenen tot stille hotel/wellness ervaringen.

4. Kunst en creativiteit -nemen een centrale plaats

Ja, volwassenen die boeken inkleuren, maar meer dan dat: van klassieke concerten tot intensieve schilderklassen in hotels, wellness resorts, spa’s en studio’s. 

Kunstenaars en filosofen, van Beethoven, Chopin en Mozart tot Freud, Twain, Goethe en Marx, gingen naar de belangrijke spa’s van eind 18de tot begin 20ste eeuw, en prachtige werken en uitvoeringen werden daar gecomponeerd. Dietmar Mueller-Elmau (eigenaar van het gekende Duitse wellnessresort dat jaarlijks 220 concerten organiseert), stelde dat ‘wellness-cultuur’ té veel geobsedeerd is door ego en zelf-optimalisatie, en meer moet focussen op muziek, kunst en literatuur. Wellness moet de toekomst zijn, gezien medische evidentie bewijst dat ontstressen het pad is tot creativiteit, wat leidt tot mentale wellness, reden trouwens waarvoor eerder genoemde muzikanten en schrijvers vaste klanten waren in spabestemmingen in Bath (UK), Bad Erms en Baden-Baden in Duitsland, Bad Gastein en Bad Ischl in Oostenrijk) of Marienbad in het voormalige (Tsjecho-Slowakije).

Kunst en life performances zijn als deel van een wellnessarrangement ook mogelijk in bvb. een muzikaal wellness bad, of – zoals reeds vermeld klantschaalsessies in de sauna.

5.  Wellness en schoonheid

Intuïtief weten we allemaal dat schoonheid en wellness hand-in-hand gaan, en dat de wens om er goed uit te zien een van de belangrijkste motivaties is om ons fysisch, spiritueel en mentaal fit te houden. Maar schoonheid en aantrekkelijkheid zijn meer dan een uiterlijk gegeven: we kunnen schoonheid voelen, horen, ruiken, enz, en het totaalplaatje van ‘schoonheid’ brengt hoop, samenvoelen en ultiem, wellness.

De ‘beauty’ industrie heeft veel te lang ingezet op veelal chemische producten, zonder aandacht voor andere factoren, zowel uiterlijk als innerlijk, zonder het dan nog te hebben over ‘duurzaamheid’.

De nieuwe trends zitten in stevige workouts, mindful meditatie, superfoods, bio en zuivere voeding, enz. Een gezond dieet, oefeningen, slaap en stressreductie kunnen evenzeer een belangrijke invloed hebben op ons uiterlijk, en kunnen ons zelfvertrouwen een serieuze boost geven.

Het traditionele model van ‘cosmetische herstelling’ (met o.a. botox) wordt vervangen door preventie door de creatie van gezondheid en wellness van binnenin. Bedrijven als Weight Watchers hebben deze evolutie door, en stappen ook op de trein van algemene wellness, inclusief mindfulness en avontuur.

6.  De toekomst in mentale wellness

Mentale wellness is de belangrijkste toekomstige trend, met wellness bestemmingen waar neurowetenschappers en psychotherapeuten betrokken partij zijn, maar evenzeer meditatie die gemeengoed wordt, evoluerend in diverse richtingen, van deels geest, deels lichaam workouts, tot apps die onze mentale status meten en begeleiden.

Een indrukwekkend hogere focus op mentale wellness – zowel in nieuwe programma’s in hotels, wellness resorts als in spa’s of scholen of op de werkplek: dit was een van de belangrijkste trends die de Summit experten vaststelden.

– Belangrijkste reden is – ondanks de periode van economische groei en (over)aanbod – dat heel veel mensen kampen met depressie, eenzaamheid, angst voor de toekomst, burnout, enz. Vooral sociale media zijn hier de grote schuldige, waarbij volgens een wetenschappelijke studie een op de vier jonge vrouwen (tussen 16 en 24 jaar, de ‘selfie generatie’) mentaal depressief of angstig zijn, ook al omwille van het vele fake news, sociale media ‘bubbles’, het via reclamecampagnes creëren van een nood aan allerlei zaken die de mensen toch niet nodug hebben waardoor die zich ongelukkig voelen, enz.

Slaaptherapie is hierbij een belangrijk item, met aandacht voor het slaapgedrag: zo is er de Canyon Ranch in Arizona waar de gasten ’s nachts aan de monitor liggen die het slaapgedrag registreert, waarna de gasten de volgende ochtend praktische tips krijgen die de nachtrust bevorderen. Hotel MGM in Las Vegas focust met hun stay well kamers dan weer op een verkwikkend en natuurlijk slaappatroon, waarbij spiegels in de badkamers zijn uitgerust met lichttherapie. In de badkamer word je dus langzaam wakker terwijl je je klaarmaakt.    

Maar ook meditatie, (met o.a. floating meditatie in een zwembad), ‘bibliotherapie’ (= weinigen lezen nog boeken, alhoewel dat heel ontspannend werkt), droommeditatie, enz… zijn belangrijke items in het verhaal van mentale wellness. Voorzie dan ook als hotelier boeken in de kamer, of een bibliotheek in de onthaalruimte van het hotel (zoals Hotel Orange, een biohotel in Frankfurt).

7.  De kankerwereld omhelzen

Een moeilijk thema, maar gezien 40% van de bevolking kanker krijgt in zijn/haar leven, is dit een onvermijdbaar thema in de wellness business, waar veel mogelijkheden liggen qua medische en morele ondersteuning. Vooral in de Angelsaksische wereld wordt hiervoor een groeiende aandacht vastgesteld, met o.a. Pennyhill Park, Bedford Lodge Hotel & Spa en Calcot Lodge in het VK, Vogue in Ierland, Estanca Hotel & Spa in Californië, die natuurlijke en holistische meerdaagse kankerprogramma’s aanbieden. Ook bij ons zijn er reeds praktiserende massagetherapeuten die specifieke massages voor kankerpatiënten aanbieden.

8. Over de Elite ‘Ghettos’ van wellness

Wellness heeft de slechte reputatie heel duur te zijn, en tijdens de Wellness Summit werd opgeroepen om wellness democratische te maken. Veel heeft te maken met voeding, met werkomstandigheden, maar evenzeer met sociale media en bloggers die gericht zijn op de jonge, rijke elite. Wellness moet er ook zijn voor de lokale bevolking, die in veel landen een groot groeipotentieel biedt, en waarbij via privé/publieke samenwerkingsverbanden en de groei van betaalbare spa- en wellnessmerken binnen en buiten de hotellerie veel meer mensen van het genot van wellness zullen kunnen genieten.

Millennials gaan op zoek naar hotels met fitness-faciliteiten en gaan op zoek naar bijzondere vakanties
Uit onderzoek van travel expert Hotels.com™ blijkt dat millennials het strand en biertjes inwisselen voor actieve fitnessvakanties. Er wordt daarom een groei verwacht in het aantal ‘welfies’, zogenaamde workout selfies. Dit komt mede door fitfluencers op social media die zon, zee en sport met elkaar combineren.
Uit de Hotels.com Activacations Enquête blijkt dat 80% van de 18-35-jarigen graag fit willen blijven tijdens hun vakantie, tegenover 66% van de babyboomers. Millennials zoeken over het algemeen naar bijzondere vakanties. Zij sporten meer (30%) en ontmoeten hierdoor nieuwe mensen (33%). Lekkerder in je vel zitten (40%) en in conditie blijven (35%) zijn ook belangrijke redenen om te blijven sporten op vakantie.
Terwijl één op de vijf mannen op vakantie het liefst wil watersporten, zoals kanoën, waterfietsen en wakeboarding, gaat een kwart van de vrouwen voor wellness vakanties met meditatie en yoga.
De top 5 activiteiten die reizigers het liefst op vakantie doen, zijn:  zwemmen, wandelen/ lopen, fietsen, hardlopen, fitness in het hotel, 
Opvallend is dat Zuid-Europeanen het liefst gaan hardlopen tijdens hun vakantie, terwijl Noord-Europeanen graag zwemmen. Daarnaast vindt 90% van de ondervraagden uit Zuid-Europese landen en Rusland het belangrijk dat er sportactiviteiten zijn in het hotel. In Scandinavië, maar ook in België en Nederland liggen deze percentages met 70% een stuk lager. Als bij voorbeeld Nederlandse vakantiegangers – die wij hier veel op bezoek krijgen – moeten kiezen, ontspannen ze het liefst minder (31%), is er geen zwembad aanwezig (28%) of hoeven ze niet all-inclusive te eten en drinken (25%) als ze hierdoor op vakantie kunnen fitnessen. Fitness is nu zo geïntegreerd in de vakantie-ervaring, dat de vraag naar fitness-faciliteiten in hotels aanzienlijk is toegenomen. Als er een hotel wordt geboekt, vindt meer dan de helft van de ondervraagden (52%) het belangrijk dat er gratis toegang is tot sportfaciliteiten, wat niet per definitie betekent dat hij/zij er  ook gebruik van maakt. 
Isabelle Pinson, vice president van het merk Hotels.com: “Het is mooi dat sporten bijdraagt aan een ultiem vakantiegevoel. De prioriteiten op vakanties zijn veranderd, waarbij vooral millennials meer verwachten van een vakantie, en voordelig willen overnachten. Verder reizen zij niet alleen voor een bestemming, maar voor de ervaring en willen zij graag een exclusieve bestemming ontdekken. Social media spelen een belangrijke rol, aangezien jongeren hun leven met één druk op de knop willen delen. Fitness is hierbij de nieuwste trend waarover ze posten op Instagram. 
Fitness is inmiddels zo belangrijk dat millennials hotels kiezen op basis van sportactiviteiten. Veel hotels proberen hier op in te spelen. Van boomhut studio’s in St. Lucia tot hardlooptochten met een gids in Marokko: er zijn diverse manieren om op activacation te gaan.

Auteur: Piet Desmyter – foto’s: Global Wellness Summit 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*