De hotelkamer van de toekomst

Het inrichten van een hotelkamer gaat net zoals het inrichten van een hotel over meer dan mooi alleen. Als hotelier wilt u iets dat trends overstijgt, een interieur waar u de toekomst mee in kunt, zowel op vlak van esthetiek, ergonomie, duurzaamheid en bouwkosten. En evenzeer iets wat  beantwoordt aan de wensen van uw gasten. Belangrijk is te beseffen dat technologie en entertainment heel snel evolueren, en dit ook een impact heeft op wat uw hotel en uw hotelkamer zal of moet worden. Daar waar een standaardkamer er voorheen al tientallen jaren redelijk hetzelfde uitzag – zeker in de grote ketenhotels – zal de toekomstige kamer meer en meer onderscheidend zijn. Tradities worden overboord gezet. Het enige dat overeind blijft, is dat in alle gevallen de gast centraal staat. 

Het loslaten van het sterrenstelsel zorgt voor veel meer creativiteit en vrijheid bij de inrichting van hotelkamers. Een garderobekast op de kamer? Achterhaald. Een bureau in de kamer? Weg ermee. Nu al worden kamers op een andere manier ingericht dan jarenlang gebruikelijk was, en dat wordt in de toekomst alleen nog maar meer. Volgens recente studies van zowel hotelketens zoals Accor als van boekingssites als Hotels.com veranderen trends in technologie, wetenschap, energie en entertainment de hotelervaring voor reizigers. ‘De combinatie van big data, kunstmatige intelligentie en het voorspellen van wensen van reizigers speelt hierbij een belangrijke rol.’

Hotelkamers binnen enkele decennia

Als je in 2060 incheckt in een hotel, kan het net zo goed op Mars zijn of vol kunstmatige intelligentie, robots, touchscreens en hyperconnectiviteit, zo blijkt uit het Hotels van de Toekomst onderzoek van Hotels.com®. Hotels.com viert haar 25-jarige bestaan met een blik op de toekomst; hoe zien hotels eruit in 2060? Dr James Canton van The Institute for Global Futures, een toonaangevende denktank die zich buigt over consumententrends, licht toe: “Trends in technologie, wetenschap, energie en entertainment veranderen de hotelervaring voor reizigers. De combinatie van big data, kunstmatige intelligentie en het voorspellen van wensen van reizigers speelt hierbij een belangrijke rol.”

Doe eens een poging om u voor te stellen hoe een hotelkamer er binnen enkele decennia zal uitzien, en dan komen de wildste fantasieën los. Sommige zaken zullen op korte tijd gerealiseerd worden, andere zullen iets langer op zich laten wachten, maar hoe dan ook komen ze er aan: muren veranderen in grote touchscreens, reactief en interactief, die je van allerhande informatie voorzien, maar die een kamer ook een totaal ander uiterlijk kunnen geven, bijvoorbeeld met het uitzicht op de Himalaya. Praten tegen het beeldscherm wordt normaal. De kamerdeuren gaan open door middel van gezichtsherkenning, terwijl de nachtrust om nooit meer te vergeten er komt door middel van een extreem comfortabel gepersonaliseerd bed en dromen die je op voorhand kunt uitkiezen. De toepassing van augmented reality is gewoon geworden: reizigers kunnen verblijven in hotels die deels fysiek en deels virtueel zijn, wat de mogelijkheden eindeloos maakt. Slapen op de maan? Ronddwalen in het Wonderland van Alice? Een duik nemen in de Great Barrier Reef? Het kan allemaal vanuit de hotelkamer.

Je bagage meenemen op vakantie behoort tot het verleden, want 3D printers veranderen de reiservaring door alles te printen wat een gast maar nodig heeft; nieuwe schoenen, vergeten kleding, toiletartikelen en zelfs computers. 3D winkelen ontstaat, waarmee gasten artikelen kunnen downloaden uit de Cloud en direct kunnen laten printen, en wordt de standaard in elke hotelkamer.

Kies je eigen droom

Een hotelbed is niet langer slechts een comfortabele plek om te slapen, maar in de toekomst kiezen gasten ook hun eigen droom. Hotels bieden hun gasten een neuro-technologische service die dromen programmeert om bijvoorbeeld te ontspannen, te leren of te genieten. Kies jij een romantisch avontuur of een ruimteontdekking?

Toekomst van de kamer

In opdracht van AccorHotels hebben interieurspecialisten Lobke Elbers en Patrick Kooiman zich ook gebogen over de toekomst van de hotelkamer en daarbij een timeline gemaakt van de hotelkamer van 1910 tot aan 2030 – visueel te bekijken via  https://www.horecatrends.com/accor-hotels-visuele-tijdlijn-hotelkamers-jaren-heen.  Volgens Elbers en Kooiman komt in 2030 de bestemming naar de gast toe in de hotelkamer. ‘De overnachting wordt hiermee een exclusieve ervaring. Het interieur biedt een bonte mix van lokale designers en kunstenaars. Dit zorgt voor een constant wisselende hypereclectische high-end sfeer waar tijdperken door elkaar lopen. Technologie is onopvallend aanwezig en maakt het gebruik van devices overbodig. Spiegels, muren en ramen in de kamer zijn displays om de ruimte aan te passen naar uw wensen. Augmented reality zorgt voor een unieke en efficiënte ervaring op het gebied van informatie en entertainment.’

‘Of de gast nu op zakenreis is of op vakantie gaat naar zijn droombestemming, in de hotelkamer draait het om sfeer, ontspanning en luxe. Door de jaren heen zijn het hotelinterieur en de techniek in hotelkamers snel veranderd en altijd van alle gemakken voorzien. Hotels van vroeger waren dan ook heel anders dan nu. Van petroleumlampen, radio en de eerste koffiezetapparaten tot nieuwe technologie zoals gratis wifi en televisie on-demand. De standaard hotelkamer zoals we die jarenlang kenden, is langzamerhand aan het verdwijnen, zo is de conclusie. Er zijn zo veel mooie ontwikkelingen gaande. Die maken het hotelwezen kleurrijker dan ooit tevoren.’

De veranderende hotelkamer in vijf functies

1. Slapen

Liggen woelen op een te harde of juist een te zachte matras is er niet meer bij. De veeleisende hotelgast wil in alles een optimale beleving ervaren, zeker als het gaat om de nachtrust. Het hotelbed mag niet onderdoen voor het bed thuis. De matras is in de loop der tijd steeds steviger geworden, omdat mensen dat meer en meer als prettig ervaren. Daarnaast is ook de bedhoogte veranderd, van 50 of 53 centimeter naar 60 centimeter. Vroeger noemden we dat seniorenhoogte, maar nu ervaren ook jongeren dit als de perfecte hoogte. 

Het bed als middelpunt van de hotelkamer is jarenlang een zekerheid geweest, maar in een tijd waarin alles tegen het licht wordt gehouden, is ook dat geen vanzelfsprekendheid meer. Zo heb je hotels en hoteltypes waarin de klemtoon op iets anders wordt gelegd: longstayhotels gaan de keukentafel centraal stellen, andere hotels het bad, andere gewoon het bed, alhoewel daar ook verandering in komt. Een bed neemt normaliter ongeveer een derde van de kamerruimte in, en velen – zeker de jonge zakenreiziger – willen dat niet meer: ze kiezen liever voor een lekkere fauteuil van waaruit ze kunnen werken op een laptop. Nu nog stapelen mensen de kussens op om vanuit bed te kunnen werken. Daarom is een kruising tussen een bed en een luxe relaxfauteuil zeker een logische denkpiste, waarmee ontwerpers vast mee aan de slag kunnen. 

Ook de garderobekast wordt meer en meer in twijfel gesteld, wat je nu al ziet in bepaalde (keten)hotels, waar elke m² meespeelt.  Er is wel een verschil tussen de lang- en kortverblijvers. Als mensen ergens langer verblijven, nemen ze nog wel de moeite de koffer uit te pakken. Vooral de zakelijke reiziger laat in de koffer liggen wat hij of zij niet nodig heeft. Wel moet de mogelijkheid worden geboden kleding op te hangen. Daarnaast moet er een plek zijn om de koffer neer te zetten en uit te kunnen klappen, maar die koffer kan ook gewoon onder het bed. 

2. Ontspannen

Zeg ontspanning op een hotelkamer, en de gemiddelde gast denkt aan de tv. Maar ook die heeft misschien wel in zijn klassieke functie zijn langste tijd gehad. Sommige hotels hebben nog meerdere  tv’s in één hotelkamer, tot in de badkamer toe, andere hebben het gehad met hotel tv’s, ook al een beetje ifv hun gasten. Velen worden zelfvoorzienend met een laptop of tablet en Netflix. De ene zet steeds de tv aan, ook al omwille van de vele functies die er tegenwoordig opzitten, en die steeds uitgebreider worden, maar de jongere generatie zet zelden nog de tv aan, ook al omdat zij de hotelkamer louter zien als een slaapruimte. Je kan de tv zien als een verlengstuk van de smartphone, waardoor die meer van nut wordt. Juist de combinatie tussen tv en de smartphone biedt eindeloos veel mogelijkheden, waarbij bij voorbeeld de tv zowel de Hoteldirectory als speciale aanbiedingen zoals yoga brengt. Je kan op de  mobiel of tablet allerlei apps installeren, waarmee gasten kunnen inchecken, de kamer openen, roomservice bestellen en communiceren met de receptie, de rekening betalen, enz. 

3. Eten en drinken: zijn grote koelkasten de toekomst van de minibar?

Het is ruim veertig jaar geleden dat de minibar voor het eerst werd gebruikt, in Hilton Hongkong. Langzamerhand lijkt het koelkastje echter uit de gratie te rakenin bepaalde types hotels. Het bijvullen en controleren is tijdrovend, dus kostbaar en op de meest verkochte items (water, cola light en M&M’s) wordt niet veel verdiend. Ook de discussies die achteraf ontstaan over het al dan niet hebben gebruikt van de minibar, zijn voor een hotel vervelend en kostbaar, waardoor sommige hoteliers het belang ervan in vraag stellen. 

Een belangrijk pijnpunt van de minibar is de plaatsingshoogte.  Een minibar op een normale hoogte is een stuk makkelijker: nu moet je praktisch op de grond gaan liggen, om te kijken wat erin zit. En als je dat na de zoveelste keer moet doen, kom je niet meer overeind. Daarnaast zijn de prijzen van de minibar niet steeds van deze tijd. Het is soms een minibar met maxiprijzen, wat ook een verklaring kan zijn waarom er redelijk wat ‘verdwijnt’, en niet enkel via de hotelgasten, maar ook via eigen personeel. Liever een fatsoenlijke koelkast, met een normale fles water, een grote fles bier en een goede fles wijn. Weg met de miniatuurflesjes. En als je ze dan toch wilt behouden, vraag er dan een redelijke prijs voor. Maar de koelkast of minibar kan evengoed leeg zijn, dan is het aan de klant om voor eigen drank en voeding te zorgen. Een goed voorbeeld vindt je bij Hotel Nobel op Ameland. ‘Daar staat een gewone koelkast in de kamer. Als een gast een fles drinken uit de supermarkt meeneemt, dan kan dat gewoon. Dat is mooi, want vergeet niet dat je als hotelier een dienstverlener bent. Veel hotels installeren tegenwoordig een vendingapparaat in de lobby, waar je zowel drank als kleine versnaperingen aan schappelijke prijzen kan kopen.  

Taking care of your guest dreams 
De Hotelcollectie van Van Landschoot staat al jaar en dag garant voor duurzame producten die resulteren in een heerlijke nachtrust voor uw gasten. Deze collectie is volledig ontworpen naar de wensen en behoeftes van uw gasten en voldoet aan alle normen voor hotel. Bovendien koopt u als hotel rechtstreeks aan bij de fabrikant.
Van Landschoot werkt met milieuvriendelijke grondstoffen en producten. De Trevira CS stoffen bijvoorbeeld, worden niet alleen op een milieuvriendelijke manier geweven, ze moeten ook niet meer brandwerend behandeld worden. Het behandelen van bestaande stoffen om ze brandvertragend te maken (vb; crib 5) is immers schadelijk voor het milieu. Alle Hotelmatrassen worden ook standaard voorzien van een behandeling tegen Bedbug. Deze behandeling is levenslang werkzaam. Indien een bedwants in aanraking komt met de matras zijn ze binnen de 30 min bewusteloos of zelfs reeds dood. Alle producten zijn behandeld tegen huisstofmijt om zo allergieën bij uw klanten te vermijden.Ook de Polyether afdeklaag binnenin de matrassen zijn anti bacterieel behandeld.
Meer info via: www.hotel-bedden.be

4. Werken en inrichting van hotelkamers

De behoefte aan een bureau op de kamer gaat afnemen de komende jaren. Minder mensen werken op een zware laptop, meer mensen op tablet of lichte laptop. De behoefte aan een ruim bureau wordt kleiner, omdat mensen ook makkelijker op bed of vanuit een stoel werken, als ze al vanuit hun eigen kamer willen werken. Veel gasten kiezen ervoor om beneden in de lobby of in een coworking ruimte in het hotel met een cappuccino voor de neus hun laptop uit te klappen. Waarom zouden we als hotelier dan nog kiezen voor kamers met van die grote bureaus?  Een (eventueel zelf dicht te klappen) plankje waarop de laptop kan staan, zou voldoende moeten zijn in de meeste kamers. 

5. Ontmoeten

Afhankelijk van het ‘niveau’ van het hotel, is het bed niet langer het centrale punt van de kamer meer – bij het binnentreden van de kamer wordt het juist uit het zicht gehouden.  In suites kom je eerst in een ontvangstruimte, die meer huiselijkheid creëert, het gevoel van ‘thuis zijn’. 

In het merendeel van de hotels speelt het ontmoeten zich vooral buiten de kamer af. In recent geopende hotels in eigen land, zoals Pillows Place Rouppe Brussel of 1898 The Post Gent is het restaurant daarom ten dele geëvolueerd tot een grote woonkeuken, met o.a. een lange keukentafel waaraan gasten sneller met elkaar in gesprek komen. Zo kunnen gasten ervaringen delen. Eten is in elke cultuur een sociale activiteit, dus waarom dat niet pogen te exploiteren in je eigen hotelrestaurant? Aparthotels en bepaalde kamertypes in longstayhotels (zoals ook te zien in Resort Urbain Agora van Martin’s Hotels in Louvain-la-Neuve) gaan daarentegen een mooie keukenwand voorzien.  

Slots PURE Bed
Een derde van ons leven brengen we slapend door. Zo verwerken we alle “ups en downs” die gedurende die dag de revue passeerden. Slaapcomfort is dus allesbehalve een overbodige luxe.
Slots PURE Textiles zorgt voor beleving, duurzaamheid, klantentevredenheid en een hoog kwaliteitsniveau. 
– matrassen met pocketveren van hoogwaardige kwaliteit en een lange levensduur 
– luxe box-springs met een uitzonderlijk ligcomfort, een bekleding van stof of kunstleder beschikbaar in een heel ruim kleurenpallet
– luchtige dekbedden en kussens voor een perfecte ondersteuning 
– bedlinnen met een imposante uitstraling, hoge zachtheid en ideale warmte-eigenschappen.
Kortom wij bieden een uitgebreid gamma om onze klanten een ontspannen en comfortabele nacht te bezorgen.
Contacteer Alain Dubois (0490 57 35 38) voor meer info of breng een ­bezoek aan onze toonzaal te Vichte.

TIPS VOOR EEN OPTIMALE NACHTRUST
Iedere hotelier wil natuurlijk dat de gast zich thuis voelt in de hotelkamer waar hij of zij verblijft. Maar hoe goed u uw best ook doet, de eerste nacht zal de hotelgast niet zo slapen zoals hij dat thuis doet. Maar wist u dat de inrichting van de kamer dit kan stimuleren? Het is wetenschappelijk onderzocht. Masako Tamaki van Brown University in Providence heeft met haar team de hersenactiviteit van mensen gemeten die slapen in een voor hen onbekende ruimte. Uit haar onderzoek kwam naar voren dat er in de eerste paar nachten dat iemand in een nieuwe omgeving slaapt, er veel activiteit is in de linkerhersenhelft, toevalligerwijs de helft die sterk reageert op omgevingsgeluiden. Het is een natuurlijk instinct van de mens. In nieuwe situaties blijven we alert op bijvoorbeeld geluiden, omdat dit nu een bedreiging zou kunnen vormen. 
Wat heeft de inrichting van de hotelkamer hier mee te maken? Meer dan u denkt! Er zijn talloze factoren te bedenken die van invloed zijn op een goede nachtrust; het drinken van kamillethee, het lezen van een boek, maar ook de inrichting van de slaapkamer. Deze maatregelen kunt u nemen om er voor te zorgen dat de gast, ondanks dat hij in een nieuwe omgeving is, goed slaapt in uw hotel.

Stille kamers
Omgevingsgeluid speelt dus een belangrijke factor bij het slaapcomfort van de gast. En dat is terug te zien in onderzoeken. Zo heeft Hotels.com aan zijn klanten gevraagd wat hun grootste ergernis is. Hieruit bleek dat geluidsoverlast van buren bovenaan de top 10 staat. Het is dus belangrijk dat er zo min mogelijk geluid van buiten de kamer binnenkomt. Dat kan door de muren en vloeren te isoleren, ramen te voorzien van dubbel glas en de deur ‘soundproof’ te maken. Ook de ventilatie kan een stoorzender zijn. Er zijn speciale geluidsdempers die het lawaai van de ventilator tegenhouden. 
Moet het dan doodstil zijn op een kamer? Ook dat is geen goed idee. Op het Orfield Laboratorium in Minneapolis is een dode kamer gebouwd, waar het geluidsniveau is teruggebracht tot -9 decibel. Volgens het Guinness Book of Records is dit de stilste plek op aarde. Toch was het voor mensen die de kamer naar binnen gingen niet stil. Ze hoorden hun hart kloppen, oren suizen en zelfs ingewanden ‘rommelen’. De kamer geeft een ongemakkelijk gevoel, lang houdt de bezoeker het dan ook niet vol. Het record staat op drie kwartier. Neurowetenschapper Seth Horowitz schrijft in zijn boek ‘The Universal Sense’ dat de stilte in de dode kamer van Minneapolis gekmakend is. Volgens Horowitz is het brein verslaafd aan achtergrondgeluiden. 

Bed
Nu het geluidsniveau in de hotelkamers is teruggebracht tot slechts zachte ‘achtergrondgeluiden’, gaan we het hebben over dat andere essentiële item voor een goede nachtrust; het bed. Volgens Booking.com staat een comfortabel bed met stip op 1 op het wensenlijstje van de gast. In de regel geldt: hoe groter het bed, hoe fijner deze ligt. Het is aan te raden om een bed te plaatsen dat langer is dan 2 meter 10. Lange mensen liggen zo niet in een te klein bed en kleine mensen stoort het niet. Ook de plek van het bed is mede bepalend of iemand goed slaapt . Positioneer het bed in het midden van de kamer, zodat er voldoende ruimte is om in en uit te stappen via de zijkanten. Plaats het bed niet direct naast een raam of verwarming. 

Verlichting en kleuren
Blauw, groen of rood. Ook kleuren spelen een belangrijke rol bij de gesteldheid van een persoon, en kunnen zeker invloed hebben over hoe goed iemand slaapt. Kalme en lichte kleuren hebben een rustgevend effect op mensen. Zo roept de kleur rood agressie op, gaat het bloed er sneller van stromen en gaat het hart harder pompen. Lichtblauw heeft juist het tegenovergestelde effect. Donkere kleuren moeten overigens niet uitgesloten worden op de hotelkamer, ze kunnen zorgen voor meer duisternis. Donkere gordijnen en een donkere vloer zorgen ervoor dat he daglicht zich niet als een lichtbron verspreidt door de kamer. Een simpel trucje om de opkomende zon tegen te houden voor de gast die graag wil uitslapen. Een licht dekbedovertrek heeft een rustgevend effect. Daarnaast oogt een lichter bed groter, iets wat door de mensen als prettig wordt ervaren. 
Naast de kleuren is ook de verlichting belangrijk. Licht heeft een grote invloed op onze hersenactiviteit. Het is lastiger om in slaap te vallen als iemand zojuist in een hele lichte omgeving is geweest. Zorg er daarom voor dat de lampen in de kamer gedimd kunnen worden. Er zijn zelfs lichtsystemen die het dag-nachtritme nabootsen. 

Auteur: Piet Desmyter – beeld © Martin’s Hotel MAS