Romantik Hotels & Restaurants mikt op kwalitatieve groei

50 jaar warm onthaal in individuele hotels

2022 wordt een feestjaar voor Romantik Hotels & Restaurants. Dit van oorsprong Duitse samenwerkingsverband van individuele hotels met de eigenaar in de zaak blaast dit jaar 50 kaarsjes uit en wil er meteen nog een halve eeuw bijdoen. Groeien wil de groep nog zeker, maar het moet beheersbaar blijven. Kandidaat-leden moeten ook in de toekomst garant staan voor discrete charme en een warm onthaal in zelfstandige hotels.

Een mooie winternamiddag in februari. We hebben een gesprek met Annelies Bakker, Press Consultant Belgium & Netherlands voor Romantik Hotels & Restaurants AG. De ontmoeting vindt plaats in het mooie Romantik Boutique Hotel ’t Fraeyhuis, dat uniek en rustig gelegen is in het midden van het Brugse Minnewaterpark. Als er nu één hotel in aanmerking komt voor het begrip ‘Romantik’, dan is het dit wel. Of definiëren we dat begrip verkeerd? Is ‘Romantiek’ in deze tijden van nieuwe zakelijkheid  – cfr Ruby, Moxy, CitizenM, die zichzelf ook omschrijven als design- en lifestylehotels – nog steeds een businessmodel voor de toekomst?

Voor Annelies Bakker zeker wel. “Romantiek is van alle tijden en knusse hotels die tot het gevoel en de verbeelding van de gasten spreken en die er een stemmige sfeer inhouden, zijn eveneens van alle tijden. Romantiek heeft bij de Romantik Hotels trouwens niet die kneuterige betekenis, maar wordt op een moderne manier ingevuld. Bij Romantik hotels staat het begrip voor traditie, historie, kwaliteit en vooral een warme gastvrijheid. In de Romantik Hotels vinden onze gasten authentieke ervaringen in bijzondere hotels met traditie, een persoonlijke service en een uitstekende keuken. De ervaring is steeds uniek, want geen enkel hotel is hetzelfde. Gasten vinden bij ons steeds iets bijzonders. Hierdoor zijn de Romantik Hotels de antithese van de gestandaardiseerde hotelketenindustrie. Gasten die iets anders willen, komen daarom naar de Romantik Hotels en ze doen dat al 50 jaar en ze gaan dit blijven doen”.

Halve eeuw

Het begon inderdaad allemaal een halve eeuw geleden in Duitsland. Toen besloten in 1972 acht hotels die allemaal veel romantiek uitstraalden samen te werken onder een naam die geen misverstand duldde: Romantik. Vandaag zijn er een kleine 200 hotels en 250 restaurants aangesloten in 9 landen in Europa (Duitsland, maar ook België, Italië, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland, Slovenië, Portugal en Noorwegen). De portfolio gaat van hoogwaardige landelijk gelegen hotels en unieke wellness-huizen tot de luxehotels van “Pearls by Romantik”. Het merk wordt aangevuld met geselecteerde chalets, exclusieve B&B’s en herenhuizen in bruisende metropolen. Ze hebben allemaal een uitstekende keuken (de groep telt maar liefst 19 Michelin sterrenrestaurants en 113 Gault & Millau Toques).

Zelfstandige hoteliers

Alle aangesloten hoteliers zijn zelfstandig.  De hoteliers zijn aandeelhouder in Romantik Hotels. Ons land telt momenteel 7 Romantik Hotels (zie kader). Ze worden vertegenwoordigd door Govert Janzen, algemeen directeur van hotel Mondragon in Zierikzee, die recent is gekozen tot voorzitter van de twaalf Romantik Hotels in de Benelux. Hij is lid van het internationale bestuur van het samenwerkingsverband.

Via partnerships met Les Collectionneurs in Frankrijk, Secret Retreats in Azië en de Gondwana Collection in Namibië, biedt Romantik Hotels vandaag reizigers een premium netwerk dat in totaal 500 bijzondere adressen omvat.

Vernieuwing

Romantik is een sterk merk dat in de afgelopen 50 jaar duizenden loyale gasten heeft aangetrokken. Hoewel de basisprincipes van de Romantik Hotels al die jaren steeds dezelfde zijn gebleven, houdt de marketingorganisatie wel degelijk rekening met de veranderende markt. Zo werd er 7 jaar geleden met het aantreden van Algemeen Directeur Thomas Edelkamp nadrukkelijk geïnvesteerd in digitalisering van de dienstverlening aan de aangesloten bedrijven en de reserveringsmogelijkheden voor gasten. Annelies Bakker: “ Romantik Hotels & Restaurants heeft 7 jaar geleden een grootscheepse investering gedaan in de digitale technologie. Op die manier zijn de digitale banden met de hotelgasten aangehaald en is onze one-to-one marketing meer dan voorheen gericht op attentie en loyaliteit van onze gasten. Hiermee is Romantik Hotels & Restaurants klaar om een nieuwe generatie verblijfstoeristen en culinair geïnteresseerden aan te trekken. Daarnaast is ook het logo en de huisstijl vernieuwd”.

De Press Consultant wijst er op dat Romantik met de nieuwe communicatie vooral de nadruk legt op de beleving van de gast en op de speciale momenten in hun leven. De gast staat geheel in het centrum van zijn eigen Romantik-beleving. Met het ‘Explore’ thema van de externe communicatie wordt de verblijfstoerist uitgenodigd een speciale ervaring te verkrijgen als ‘ontdekkingsreiziger’ bij Romantik.

Umbrella Brand

Het denken vanuit de beleving van de hotelgast leidde ook tot een verbreding van het Romantik merk, stipt Annelies Bakker aan. “ De rebranding ging gepaard met enkele nieuwe bedrijfsstructuren. Zo hebben we ons aanbod aangepast en zijn we begonnen met ook hosts te accepteren buiten de klassieke horeca. Romantik Hotels & Restaurants is daarom onze “Umbrella Brand” geworden. Daaronder hebben we nu een differentiatie met de merken Romantik Hotel & Restaurant, Romantik Hotel en Romantik Restaurant. Het nieuwe merk Pearls by Romantik staat voor upscale vijfsterrenhotels en verder hebben we nu ook Romantik B&B’s, Romantik Chalets en Romantik Townhouses”.

Kwalitatieve groei

Alle hotelgroepen richten zich op groei. Dat is bij Romantik Hotels & Restaurants niet anders. Maar deze hotelgroep focust zich uitsluitend op kwalitatieve groei, merkt Annelies Bakker op: “ We denken dat ons Romantik-netwerk kan uitgroeien tot ongeveer 300 hotels en andere logiesverstekkende bedrijven. Maar het moet wel beheersbaar blijven. Zo willen we enkel groei realiseren in Europa, omdat we authentiek willen blijven. Wanneer we wereldwijd actief zijn, doen we dat via onze partnerschappen”.

Lidmaatschapsvoorwaarden

“ We accepteren ook niet elk hotel of bedrijf dat lid wil worden van onze groep”, gaat Annelies Bakker verder. “ Kandidaat-leden moeten voldoen aan een aantal voorwaarden om de naam ‘Romantik’ te mogen gebruiken. Zo moet het gaan om een gevestigd bedrijf van historisch belang met een regionale en historische betekenis. Het moeten ook bedrijven

zijn die een toevluchtsoord zijn in een idyllische groene omgeving of een ligging in het historisch centrum van een stad. Aangezien Romantik Hotels & Restaurants waardevolle tradities vertalen op eigentijdse en authentieke wijze, willen we hotels en B&B’s met een goede sfeer en een elegante inrichting. Onze hotels moeten dan ook minimum vier sterren hebben. Zeer belangrijk voor ons is ook de hoge kwaliteit van de keuken in de hotels. Een groot aantal van de aangesloten leden is trouwens opgenomen in toonaangevende restaurantgidsen”.

Hotels met een hart

Het belangrijkste selectiecriterium voor een lidmaatschap is de eigenheid van de hotels en van de gastheer en -vrouw. Romantik Hotels & Restaurants willen hotels hebben met een hart. Annelies Bakker: “ Elk van de 200 Romantik bedrijven heeft een geheel eigen karakter dat door de eigenaar zelf is bepaald. Voor ons moet de eigenaar nauw betrokken zijn met zijn of haar hotel en de dagdagelijkse leiding hebben. Ook het personeel moet nauw betrokken worden bij de uitbating en het hotel moet een gepersonaliseerde service en kwaliteit bieden. Alles moet in het teken staan van de gast. Die moet bij zijn aankomst warm verwelkomd worden en zich onmiddellijk thuis voelen”.

Voordelen voor de leden

De hotels en etablissementen die lid zijn van het samenwerkingsverband en de naam ‘Romantik’ mogen gebruiken, moeten een lidmaatschapsbijdrage betalen, dat afhangt van de grootte van het etablissement. Dat levert talrijke voordelen op. Annelies Bakker: “ Romantik Hotels is een krachtige marketingorganisatie die de gasten naar de hotels brengt. Achter de organisatie zit state-of-art digitale technologie. We hebben veel geld geïnvesteerd in ons eigen CRM-platform MyRomantik, dat relevante data bevat om de gasten te bereiken. Via een directe reserveringssysteem Dirs21 kunnen onze gasten gemakkelijk boeken. Daarnaast hebben we de loyaliteitsprogramma’s volledig opnieuw ontworpen. Met de Romantik-Card hebben we aanbiedingen die individueel zijn afgestemd op de voorkeuren van de gast. Ons digitaal platform en netwerk telt zelfs meer dan 6 miljoen gasten”.

Naast de digitale ondersteuning, mogen de aangesloten leden ook nog rekenen op ondersteuning inzake prints en sociale media. De organisatie heeft haar eigen websites en is erg actief op social media en direct marketingkanalen. Zo kunnen leden rekenen op gerichte communicatie naar potentiële gasten toe. Verder zijn er de Romantik Hotel Guides, de Romantik Restaurant Guides en het Romantiker magazine, die verspreid worden op grote oplages en waar de leden in de kijker worden geplaatst. Tenslotte worden de bedrijven ook nog ondersteund bij het vinden van medewerkers en personeelstrainingen en bijscholing.

Annelies Bakker:  “ Romantik Hotels is een sterk merk, waarmee meer dan 6 miljoen potentiële gasten per jaar worden bereikt. Het is tevens een actieve PR-marketingorganisatie voor de lenden.  Dat is de kracht van ons samenwerkingsverband Romantik Hotels & Restaurants.

Peter Van Oyen 

De 7 Belgische ‘Romantici’

Romantik Hotel Manoir Carpe Diem – De Haan

Een stijlvolle villa in het exclusieve De Haan aan Zee op slechts 400 meter van het strand en de promenade. Romantik Hotel Manoir Carpe Diem is met veel smaak ingericht met bijzondere aandacht voor het feit dat geen van de 15 gastenkamers gelijk is.

Romantik B&B  Zonnehuis – De Haan

De villa werd in 1929 gebouwd als een groots zomerhuis door architect Vaerwyck, geïnspireerd door de beroemde Engelse architect Lutyens. Het huis werd omgebouwd  tot een luxueuze Bed & Breakfast, waarbij ze elke plaats verfraaiden met fijne Engelse stoffen en exclusief behang en antiek.

Romantik Hotel La Feuille D’Or – Dilsen Stokkem

Deze voormalige kasteelhoeve, gebouwd in 1868, is gelegen in het heerlijk rustige parklandschap van het Nationaal Park Hoge Kempen. Het Romantik Hotel Hostellerie La Feuille d’Or biedt een oase van rust en ontspanning . Chef Jan Martens presenteert een lichte Franse keuken. Zijn keuken is gewaardeerd met 15 punten in de Gault Millau.

Romantik Hotel ’t Fraeyhuis – Brugge

In het elegante historische gebouw, omgeven door het uitgestrekte Minnewaterpark, verwelkomt het boetiekhotel de gasten in charmante suites en luxe kamers. Weelderig gerenoveerd en heeft een luxueus modern interieur dat past bij de stijl van het hotel. In het restaurant “In the mood”, direct in het hotel maar ook en in de tuin, wordt de gast culinair verwend.

foto: Pieter D’Hoop

Romantik Hotel De Orangerie – Brugge

In het hart van de middeleeuwse stad Brugge ligt Romantik Hotel de Orangerie, niet ver van talrijke culturele hoogtepunten. Het voormalige kartuizerklooster uit de 15e eeuw bekoort door zijn antieke interieur met Britse charme en zijn historische karakter ondanks uitgebreide renovaties. De kamers zijn liefdevol ingericht met gravures, oude schilderijen, exclusieve stoffen en exquise antiek.

44romantik.jpg

Romantik B&B The Verhaegen -Gent

Centraal gelegen in de middeleeuwse havenstad Gent, wacht het charmante Romantik B&B De Verhaegen op de gast met al zijn geheimen. In dit prachtige stadspaleis blijft u zich verbazen: ingericht met indrukwekkend antiek en kunstwerken is elke kamer in het huis bijzonder. Vier luxueuze gastenkamers, de prachtige woonkamer en de nostalgische tuin op de binnenplaats maken dit tot een karaktervolle en exclusieve bed & breakfast. Ook beschikt het over een uniek binnenzwembad.

Romantik Hotel Le Val D’Ambleve -Stavelot

Dit bijzondere hotel ligt in het groene hart van het prachtige Ardense platteland, net buiten het centrum van Stavelot in een mooi park met eeuwenoude bomen en valt op door zijn hoge comfortstandaard, rustige sfeer en verfijnde keuken. De stijl en de ambiance in het restaurant en het terras symboliseren de combinatie van welzijn, gastronomie en cultuur. Uniek zijn ook de sauna en hammam met een prachtig uitzicht op de vallei van Stavelot.

Uitbreiding van de restaurantzaal |architecte : artau – Malmedy

(pvo)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*