Nieuwe f&b-concepten voor hotels met restaurant: Radisson Collection Grand Place Brussels

Twee toprestaurants in de plaats van één

Dubbele omwenteling aan de Wolvengracht, in het hart van onze hoofdstad. De volledige renovatie annex rebranding – nog voor Covid uitbrak – bezorgde de plaatselijke Radisson Blu Royal een prestigieuze upgrade tot lid van de (eminente 5*) Radisson Collection. De nieuwe officiële benaming luidt sindsdien Radisson Collection Grand Place Brussels. Tweede groot wapenfeit: in het f&b-departement verkoos de mediagenieke sterrenchef Yves Mattagne, die voor een onmiskenbare uitstraling zeker t.o.v. de locals zorgde, zijn loopbaan elders (nl. in rest. La Villa Lorraine) verder te zetten. Dat noopte sowieso tot een reorganisatie.

Radisson Collection Grand Place Brussels vond de gepaste oplossing door de introductie van een dubbel restaurantconcept. Het restaurant van het hotel heeft daarbij het algemeen gastronomisch pad verlaten t.v.v. een tweevoudige specialisatie. De wegen leiden immers resp. naar Baskenland of bij uitbreiding Spanje, en naar Shanghai of bij uitbreiding China. In beide gevallen heeft Radisson zelf het concept ontwikkeld omwille van duidelijke redenen.

Jin Jiang

De machtige Chinese holding Jin Jiang heeft zich een paar jaar terug nadrukkelijk ingekocht bij Radisson Hotels. Deze operatie leidde op korte termijn bij een aantal flagships van de groep – met name Frankfurt, Berlijn en Brussel – tot een dual branding: naast het Radisson-logo prijkt daar sindsdien ook dat van Jin Jiang. Dat heeft duidelijk z’n effect, want op zich is die link met de heimat een echte trekker voor Chinese reizigers in Europa. Zij staan bekend voor een hoge mate van loyauteit t.o.v. het thuisland. Het Chinese restaurantconcept dient dan ook in eerste instantie om deze reizigers hier een thuisgevoel aan te bieden.

In dit restaurant wordt de typische keuken van de regio Shanghai gepresenteerd, aangevuld met klassiekers uit de vier windhoeken van de Volksrepubliek. Daarbij worden zoals in China de principes van open keuken en sharing food gehanteerd. De chef is afkomstig uit Shanghai en de tweede kok is ook van Chinese origine.

Gerechten uit de Shanghai Kitchen.
©Maurine Toussaint

 

De gastronomische Shanghai Kitchen, in een nieuw gecreëerde ruimte ter hoogte van de lobby van deze Radisson Collection, is nog maar enkele weken open. Bij de eerste gasten werden alvast leden van de plaatselijke Chinese gemeenschap, hotelgasten en nogal wat fijnproevers uit het Brusselse genoteerd om deze nieuwe smaken te komen ontdekken.

Eneko Atxa

Het Baskisch-Spaans restaurant Eneko Atxa is dan weer een bistronomieconcept genoemd naar de vermaarde gelijknamige chef afkomstig uit Bilbao. Met zijn restaurant Azurmendi in Larrabetzu (nabij Bilbao) is Eneko Atxa sinds jaar en dag titularis van drie Michelinsterren plus nog eens een groene ster, en van een waslijst internationale gastronomische awards. Naast smaak, textuur en esthetiek gooit hij hoge ogen op gebied van duurzaamheid en gezondheid. Daar mag gerust de factor ondernemingszin aan toegevoegd worden. Hij bouwde eerder reeds het eigen restaurantconcept Eneko internationaal uit met vestigingen in Londen, Tokyo en Lissabon.

Het concept Eneko Atxa, dat de Baskische topchef speciaal voor de Radisson Collection brand ontworpen heeft, is van recentere datum. Daarvan is Brussel één van de voorlopig vier restaurants die nu al geopend zijn. De traditionele Baskische keuken geldt als basis voor zijn creaties waaraan hij met zijn specifieke eigen stijl een enorme toegevoegde waarde schenkt.

Nieuwe wereld

Hoe is de feedback? “Voor Shanghai Kitchen is het echt nog te vroeg om trends te definiëren, maar voor Eneko Atxa zijn die al duidelijk,” stellen general manager Herman Klok en cluster marketing manager Kamila Ostrowska: “De Sea Grill leidde gedurende jaren een onafhankelijk bestaan. Ons voormalige Atrium restaurant koesterde niet dezelfde ambities als onze nieuwe concepten. Het was een brasseriekeuken met een mix van lokale gerechten en internationale klassiekers. Onze nieuwe concepten situeren zich meer up-market en de clientèle is ook geëvolueerd.

In het begin was het voor het publiek van Eneko Atxa wat wennen aan borden om te delen, aan de hoeveelheden die dienden besteld en zelfs aan het ontcijferen van de titels van de gerechten. Daarom is de rol van ons team om alles uit te leggen aan de klanten essentieel. We hebben het gevoel dat er zich met het overbrengen van de filosofie van de chef een nieuwe wereld voor die klanten opent.

Eneko Atxa kreeg snel een positieve weerklank, mede door de geweldige scores in de media. We merken een onmiskenbare gretigheid onder het publiek, dat ook gelokt wordt door het het nieuwe gezicht van Radisson Collection Grand Place Brussels en de metamorfose waarvoor architectenbureau Rafael de la Hoz tekende.”

Tekst: Daniel Steevens – Foto’s: Radisson Hotels en Maurine Toussaint

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*