Motel One verruimt Europees aanbod

De Motel One Group die in 2000 in München werd opgericht heeft zich intussen met succes gepositioneerd in het “buget-design” segment in enkele Europese landen.

Uitgangspunt van de groep was de inplanting van hotels in het stadscentrum met als concept het bieden van ‘meer design voor minder geld’, een concept dat een kwaliteitsservice, het gebruik van degelijke en mooie materialen en een goed ontwerp moest combineren. Het was de bedoeling om op middellange termijn een netwerk uit te bouwen in de grote Duitse steden en zich tegelijkertijd ook in de belangrijkste Europese steden te vestigen. 

Brussel, Londen, Barcelona, Praag en Amsterdam kregen ondertussen een Motel One exploitatie. Naar aanleiding van de opening van een 2de vestiging in Amsterdam, Motel One Waterlooplein, waar de vlooienmarktcharme en oude Nederlandse meesters in een charmant en luxueus design jasje werden gestoken, peilden we naar de verdere opties van de groep die schijnbaar bewust, traditionele Europese vakantiebestemmingen terzijde schuift, of vergissen we ons?

Hotel Business: Wat is het geheim van de groep om telkenmale unieke locaties met uitgesproken design te ontdekken?
Daniel Müller, COO Motel One: Het ontdekken van specifieke locaties is het werk van ons gedreven en passioneel ontwikkelingsteam dat permanent op zoek is naar de beste locaties en zo nodig een beroep doet op lokale experten. We stellen vrij hoge eisen voor nieuwe locaties en hun selectie is niet altijd eenvoudig, het team verdient alleszins een pluim voor hun puike keuzes.

HB: Werden er sinds het ontstaan van de groep nieuwe voorzieningen of hospi-tality-elementen toegevoegd?
DM: Het product Motel One evolueert constant. Onze openbare ruimtes zijn opener geworden onder het motto “ontmoeten, werken en ontspannen”. We leggen meer nadruk op hoogkwalitatief ontwerpen voor onze meubels, wat zorgt voor een fijne woonkamer-sfeer die zo mogelijk, een lokale verbondenheid uitstraalt. Verder hebben we in onze bar de selectie drankjes uitgebreid, en onlangs lanceerden we een eigen Gin-menu met 40 favoriete Gins. Het is trouwens de bedoeling van de Motel One hotels om de bar ook voor het grote publiek open te stellen. 

De focus van gezelligheid loopt ook door in onze kamers, waar we nu een lederen fauteuil van fabrikant Freifrau aanbieden, samen met een kleine ceasarstone tafel. Onze gasten hebben nu ook een veilige, biologische hand- en douchegel en beschikken over een nieuwe make-upspiegel, maar blijven permanent aanpassen en verbeteren. 

HB: Bij de oprichting werd een introductie in belangrijke Europese steden vooropgesteld. Toch blijft de Europese uitstraling – doelbewust? – beperkt tot enkele locaties en ontbreken traditionele vakantielanden zoals Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal in het aanbod?
DM: We zouden het best geweldig vinden om onze gasten in al deze landen te kunnen verwelkomen en zeker in Parijs en andere Franse steden. Een eerste Motel One moet trouwens in de late lente de deuren openen in Parijs, een project waarvan we trouwens heel wat verwachten. Ons project past inderdaad in deze toeristische bestemmingen, helaas hebben we tot dusver geen geschikte locatie gevonden. We streven er naar om onze aanwezigheid in tal van Europese metropolen, inzonderheid Portugal, Italië en Scandinavië zo snel mogelijk te realiseren. Er zijn plannen projecten, maar het is nog even wachten.

HB: Wat met Oost-Europa, Amerika, Azië?
DM: Onze uitbreidingsintenties hebben zeer zeker Oost-Europa op het oog. We bouwen momenteel een eerste vestiging uit in de Poolse hoofdstad Warschau en hebben ook een tweede Pools project ondertekend. Ook hier focussen we op zeer authentieke, historische locaties, onze experten zijn naarstig op zoek naar andere locaties in enkele Oost-Europese landen.

Projecten buiten Europa hebben we gebundeld in onze lange termijnvisie, maar we hebben momenteel geen specifieke projecten hoewel de States en Azië ongetwijfeld leuke alternatieven bieden.

HB: Zijn er opties om geëigende vergadermogelijkheden ‘standaard’ in het Motel One project te integreren om aldus de hotels aantrekkelijke te maken voor zakenlui?
DM: Zakenlui hebben nu reeds de mogelijkheid om te werken en te vergaderen in onze One Lounges. In Praag en Essen bieden we zelfs een boardroom aan. Toch beperken we ons tot de mogelijkheden in de One Lounges en overwegen momenteel niet om ’vergaderzalen’ in ons standaardpakket op te nemen. Sinds de oprichting van Motel One focussen we ons op het brengen van een goede nachtrust, serveren we onze gasten een degelijk en aantrekkelijk biologisch ontbijt en beschikken ze over de One Lounges, 24/7 open, met een mooi assortiment producten. Een optie die onze gasten duidelijk bevredigt en die we in de toekomst beslist willen verstevigen.

HB: Dank voor dit interview.

Auteur en foto: René Van Hoof

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*