Linnenservice: ontzorging van A tot Z

Met een linnenservice krijgt de hotelier een integrale oplossing waarbij hij zonder investeringen te moeten maken inzake linnen van A to Z ontzorgd wordt. Wie een linnendienstverlener inschakelt, moet wel een aantal regels in acht nemen.

De hotelier die intelligent omgaat met linnenbeheer, stemt zijn aanpak precies af op de locatie. Hij houdt daarbij drie zaken in het oog. Het linnen moet de gasten een speciale beleving geven, waardoor ze naar uw hotel komen. Dit streven mag echter niet leiden tot overdreven uitgaven: ook in het linnenbeheer moeten de kosten beheersbaar gehouden worden. Tenslotte moet er een logistiek proces op poten worden gezet die gemakkelijk en efficiënt voor het hotel is.

Binnen deze hoofdlijnen heeft de hotelier dan drie keuzes. Ofwel laat je de was intern doen ofwel besteed je het uit aan een wasserij. Wie helemaal geen omkijken meer wil hebben naar de was en het linnen, opteert voor een linnenservice.

Linnenservice

Zoals gezegd is linnenservice een integrale oplossing waarbij de hotelier van A tot Z ontzorgd wordt. U kan onder andere rekenen op hulp bij materiaalkeuze (zowel in uitstraling als in kwaliteit) tot de logistiek, inclusief voorraadbeheer.

Bovendien krijgt u de garantie dat het linnen altijd voorhanden is. Doordat linnenservice vaak een landelijke dekking heeft, wordt er een keuze geboden tussen verschillende wasserijen, waardoor u de wasserij kunt vinden die het best presteert voor uw hotel.

Met linnenservice schakelt de hotelier vakkennis in op alle schakels in het proces. Aangezien u alleen betaalt per gewassen badlaken of handdoek, wordt u gefactureerd a rato van de bezetting van uw hotel.

Bijkomend voordeel is dat de hotelier zichzelf een eigen investering bespaart. Je moet niet langer een voorraad aanleggen van beddengoed, linnen, handdoeken en noem maar op.

Zeven regels voor het uitbesteden van linnenbeheer (linnenservice)

Als u het huren en wassen van linnen uitbesteedt, vindt de hotelier met een aantal regels de linnendienstverlener die het best bij hem past.

  1. Vraag advies en werk aan maatwerkoplossing

De hotelier wil altijd genoeg en schoon gewassen linnen en gesorteerd, in de juiste kleur en dan nog liefst op de juiste plek. Ook in drukke vakantieperiodes of als je onverwacht een zeer grote groep gasten over de vloer krijgt. Het is daarom van belang om eerst advies te vragen en samen met de linnendienstverlener te werken aan een totaaloplossing. Op die manier krijgt u een pakket dat helemaal past bij uw behoeften en met een berekening die de kosten beheersbaar houdt.  Zo kan het voordeliger zijn om van vaste kosten variabele kosten te maken. Wanneer de kamer niet is bezet, heeft de hotelier dan ook geen linnenkosten.

  • Bestudeer het contract

Iedere leverancier beweert dat hij de beste oplossing aan de beste/prijskwaliteitsverhouding biedt. Maar wat wordt echt geleverd? Onderzoek altijd wat ‘totaal’ betekent in de offerte van de ‘totaaloplossing’ van de leverancier. Komen ze enkel tot de voorddeur of brengen ze het wasgoed naar uw linnenkasten? Moet u nog extra administratie- en/of transportkosten betalen?  Kleine letters in een offerte maken wel degelijk een groot verschil, zeker in linnen. Wie niet zeker is, vraagt best een gesprek aan met de leverancier.

  • Wees kritisch

In de zoektocht naar een linnenservicepartner op lange termijn is kritisch zijn het devies. Is de partij opgewassen tegen wat u vraagt? Check referenties en onderzoek of het bedrijf in staat is om te investeren. U hebt als hotelier immers een linnenpartner nodig die continuïteit en zekerheid kan bieden. Kan de partner bijvoorbeeld aanvullingen op de linnenvoorraad garanderen? En is dat er dan ook op tijd? Is er een aanspreekpunt bij problemen? Staat het bedrijf een kijkje achter de schermen toe in een productielocatie? Allemaal permanente vragen die gerust gesteld mogen worden.

  • Kies het juiste linnen

Het is van belang om het juiste linnen met zorg uit te kiezen. Je wil immers linnen met stralende kwaliteit en dat ook zo graag zo lang mogelijk houden. Daarom moet u materiaal uitkiezen dat opgewassen is tegen het intensieve industriële wasproces van wasstralen, mangels en persen. Goed uitkijken of de leverancier voldoende garantie afgeeft voor kwaliteit en desgewenst advies vragen aan uw linnenserviceverlener.

  • Vermijd investeringsrisico’s

Nieuw linnen is altijd een grote investering met een reëel risico. Het leasen van linnen wordt daarom al snel voordeliger. U moet wel garanties vragen voor het regelmatig vervangen van (versleten of oud) linnen. Bovendien moet er op toegezien worden dat u de garantie krijgt dat u steeds beschikt over dezelfde kwaliteit van linnen.

  • Stroomlijn processen

Logistiek is vandaag een sleutelwoord in de hotellerie. Bestudeer daarom de interne en externe efficiëntie van alle processen. Op die manier kunnen misschien een aantal handelingen teruggeschroefd worden. Zo zijn er betere processen mogelijk voor optimale belading van linnenkarren. Ook het scheiden van vuil bed- en badlinnen van proper ongebruikt linnen in de kamer zelf, kan geoptimaliseerd worden. Door de processen beter te stroomlijnen, bespaart u tijd en geld. 

  • Denk duurzaam

Duurzaamheid wordt stilaan een must. Gasten waarderen het als er ingezet wordt op een betere toekomst voor onze planeet. Kies daarom een partner die kan aantonen dat er aan duurzaamheid werd gedacht. Van de logistiek, het wasproces, tot het gekozen materiaal en zelfs de arbeidsomstandigheden in de fabrieken.  Alles is ook duurzaam mogelijk en zo kunt u als hotelier een steentje bijdragen.

Bron: Whitepaper Blycolin

Peter Van Oyen

Kader 1:

Logistiek proces

Om al het linnengoed altijd op de juiste plek te krijgen, met behoud van kwalitatieve uitstraling, gaat een heel specifiek proces vooraf. Wat is de weg die het logistiek proces moet doorlopen? Hoe komt het linnengoed dat afgehaald wordt door Housekeeping weer schoon en op tijd terug in uw linnenkamer?

Proces

  • Verzamelen van vuil goed in het hotel
  • Vervoer van vuil goed naar industriële wasserij
  • Sorteren van het vuil goed
  • Volautomatisch wassen
  • Volautomatisch drogen
  • Kwaliteitscontrole, testen van vezelkwaliteit en signalering van eventueel misbruik
  • Mangelen en vouwen van het schoon goed
  • Kwaliteitscontrole van schoon goed
  • Verzamelen en inpakken van het schoon goed
  • Vervoer naar het hotel
  • Uitleveren van het schoon goed op de juiste plaats en op het juiste tijdstip
  • Nazorg en bereikbaarheid

(pvo)

Kader2:

Wat verwachten gasten van hotellinnen?

Uit een onderzoek en bevraging onder hotelgasten inzake linnen komen een aantal verwachtingspatronen over linnen naar voor:

Zo wil bijna 6 op 10 gasten dagelijks schoon linnen op de kamer. 64 % van de ondervraagde gasten geven aan dat ze sneller zouden terugkomen, als de kwaliteit van het linnen hoger zou zijn.

Bijna zeven op 10 gasten willen graag een donzen dekbed.

Zo goed als iedereen verwacht twee of meer grote handdoeken in de badkamer en een badjas (zeker in luxehotels).

(pvo)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*