Karim Soleilhavoup: Logis is er voor de onafhankelijke hoteliers

Sinds juni 2017 is Karim Soleilhavoup aangesteld als General Manager van de Féderation Internationale des Logis, het grootste netwerk van onafhankelijke hotels in Europa. In Parijs hadden we een exclusief interview met hem. Tijdens ons gesprek toonde Karim Soleilhavoup zich bijzonder ambitieus: “We willen Logis verder uitbouwen tot een sterk Europees merk en dus streven we ook naar een behoorlijke groei buiten onze thuisbasis Frankrijk. Meer dan ooit willen we de boodschap geven aan de onafhankelijke hotelier dat Logis er is voor hem. Sluit als onafhankelijke hotelier bij ons aan, want samen staan we sterker”.  

We ontmoeten Karim Soleilhavoup in het hoofdkwartier van Logis aan de Avenue d’Italie in Parijs. Het gesprek gaat door in één van de vele brasseries, waar de lichtstad een patent op heeft. Waarom niet in een Logis- etablissement? Karim Soleilhavoup: “Je maakt hier een terechte opmerking, maar feit is dat Logis op dit ogenblik in gans Parijs maar 2 aangesloten hotels heeft. Door zijn ontstaansgeschiedenis staat Logis vooral sterk in rurale gebieden en in de periferie van kleine steden. In centra van grote steden ligt er nog altijd een enorm ontginningsterrein open. In de toekomst willen we hier verandering in brengen. De tijden zijn veranderd en ook zakelijke gasten of citytrippers zijn in steden op zoek naar authentieke hotels. Bovendien willen we van ons wat oubollig imago af. Logis is er niet alleen voor leisure klanten, maar is er ook voor businessgasten die lekker willen eten en goed slapen”. 

Europees merk

Hotelbusiness (HB): U bent sinds vorig jaar General Manager van Logis. Wat zijn uw voornaamste objectieven? 
Karim Soleilhavoup (KS): “Logis vertegenwoordigt vandaag 2.250 hotels in 8 landen, waardoor we qua grootte zelfs de tweede hotelketen zijn wereldwijd. Toch wordt Logis nog veel te veel gezien als een ‘Frans’ merk. Ons objectief is dan ook om in de nabije toekomst in de landen buiten Frankrijk sterk te groeien. Binnen de 2 jaar willen we 300 nieuwe hotels hebben. In ieder geval concentreren we ons er op om tegen 2020 in Europa ongeveer 2.500 aangesloten etablissementen te hebben. Logis moet bij de onafhankelijke hoteliers in diverse Europese landen meer naamsbekendheid krijgen en moet een sterk Europees merk worden. Wist je dat we er in Duitsland 30.000 onafhankelijke hotels zijn en dat er op dit ogenblik nog geen 30 aangesloten hotels zijn bij Logis? Er is in dat land dus een enorm potentieel. Als we binnen een paar jaar in Duitsland geen 70 extra hotels kunnen aantrekken, zitten we met een communicatieprobleem, niet?     

Onafhankelijk, maar niet alleen

HB: Wat is de strategie om onafhankelijke hoteliers over de streep te trekken? 
KS: “Onafhankelijke hotels, waar ook in  Europa, kampen met dezelfde problemen. Zo hebben onafhankelijke hoteliers moeite om competent personeel aan te trekken en te houden. Een tweede groot probleem is de distributie. Onafhankelijke hotels moeten in zee gaan met booking.com, expedia en anderen en zijn ook afhankelijk van grote internetbedrijven als google. Om zichtbaar te zijn en hun kamers te verkopen, kunnen ze niet anders. Dat kost enorm veel geld aan commissies. Bovendien wordt het handelsfonds bij stopzetting bijvoorbeeld moeilijk verkoopbaar, als de kopers zien dat het hotel erg afhankelijk is van die OTA’s. Aan deze onafhankelijke hotels zeggen we dan: sluit aan bij Logis. Het is de beste manier om onafhankelijk te blijven en toch niet alleen te zijn. Wij willen aan de onafhankelijke hotelier de duidelijke boodschap geven dat Logis er voor hun is.  We zeggen: blijf onafhankelijk en authentiek, want dat is de sleutel tot succes. Logis kan dan helpen om de hotelier te professionaliseren en om zijn marge te verbeteren door onder meer internationaal cliënteel aan te brengen”. 

Return on investment

HB: Wat kan een onafhankelijke hotelier dan verwachten, als hij zich aansluit? Wat zijn volgens u de voordelen van een logis-lidmaatschap? Wat is de return on investment?
KS: “Ten eerste kost de fee voor de aansluiting bij Logis niet veel in vergelijking met andere organisaties . Dat komt omdat wij geen aandeelhouders hebben en  dus geen dividenden hoeven uit te betalen en geen winst hoeven te maken. Logis is een vrijwillig filiaalbedrijf (‘chaîne volontaire’) waarbij onafhankelijke hoteliers zich aansluiten. Logis hoeft niets te verkopen, maar wil alleen hoteliers helpen. 

“Hoe doen we dat dan concreet? Wel, eigenlijk zorgt het merk alleen al voor een grote omzetverhoging van het hotel. Een onafhankelijk hotel dat bij zijn naam ‘Logis’ kan zetten, krijgt gewoon meer clicks en boekingen, zonder dat je er iets voor moet doen. Dit komt door het merk, dat potentiële gasten vertrouwen schept. Gasten weten dat ze bij een Logis hotel goede kwaliteit en service gaan krijgen”. 

“Verder trachten we de hoteliers te helpen door hun verkooptools aan te bieden. Zo hebben we de website logishotels.com, dat miljoenen bezoekers heeft per jaar. De website is vertaald in zes talen (Frans, Engels, Duits, Spaans, Italiaans en Nederlands) en heeft handige zoekfuncties op basis van verschillende criteria. Elk hotel wordt voorgesteld met mooie foto’s en kan rechtstreeks geboekt worden op de site. De boekingscommissie die we vragen bedraagt de helft van de OTA’s. Bovendien krijgt de hotelier de contactgegevens van de klant”. 

“De weg voor onafhankelijke hoteliers om internationaal cliënteel te zoeken is lang en extreem duur. Daarom gaan we ons focussen op de verdere uitbouw van ons loyaliteitsprogramma O’Logis. Dit programma is van toepassing in 8 landen en gericht op zowel de toeristische als zakelijke gasten. Dit loyaliteitsprogramma, waarbij gasten loyaliteitspunten kunnen verzamelen, is een krachtige tool voor onze hoteliers”.

“We stoppen ook veel geld in marketing en publiciteit, wat voor een onafhankelijk hotel meestal onbetaalbaar is. Onze papieren gids alleen al wordt op 500.000 exemplaren verspreid en is vertaald in zes talen. Maar Logis doet ook promotie op landelijk en soms regionaal niveau. Het komt er op aan de naamsbekendheid van Logis zo groot mogelijk te maken, wat niet alleen de organisatie maar ook de aangesloten hotels ten goede komt”. 

Fair play

HB: Wat zijn de criteria voor onafhankelijke hotels waaraan ze moeten voldoen om onderdeel te worden van Logis? 
KS: “Ten eerste mag je geen concurrent worden van een aangesloten hotel. Dat is de fair play die we nodig hebben binnen ons netwerk. Dat betekent dat de andere aangesloten hotels akkoord moeten gaan om als nieuw hotel toegelaten te worden. In de praktijk zien we wel dat dit meestal geen probleem vormt”.

“De tweede criteria is natuurlijk de kwaliteit die het hotel biedt. Zo hecht Logis veel belang aan de keuken. Is het vers, werkt men met lokale producten en volgens de seizoenen? We hanteren hiervoor diverse standards. Voor wat het hotelgedeelte betreft, vinden we vooral de betrokkenheid en gastvrijheid van de hoteliers belangrijk. Zijn ze begaan met hun gasten?”

“Het derde element is dat je als onafhankelijke hotelier een Logis-ambassadeur zijt en fier bent om deel  uit te maken van het netwerk. Wij vragen onze hoteliers ook om actief mee te werken met Logis”. 

Schoorsteentjes en -stoofpotjes: verwarrend?

HB: Logis werkt met een eigen classificatiesysteem, met name de ‘schoorsteentjes’ voor het hotel en de ‘stoofpotjes’ voor de restaurants. Daarnaast is er bij de accommodatie ook nog een logo Logis d’Exception voor hoogstaande dienstverlening en het logo Table Distinguée voor topkeukens. Is dit voor de gast niet verwarrend?

KS: “De bedoeling van dit classificatiesysteem is niet zo zeer om een ‘ranglijst’ te hebben, maar om de gasten duidelijk te maken wat ze kunnen verwachten van het etablissement. Vergeet niet dat het om onafhankelijke hotels gaat, die allemaal een eigen authenticiteit en karakter hebben. Maar je hebt wel een punt dat ons classificatiesysteem soms misschien wat verwarrend werkt. We denken er dan ook over na om het classificatiesysteem in de nabije toekomst te vereenvoudigen. In ieder geval gaan we de categorieën Logis d’Exception en Table Distinguée samenvoegen tot ‘Logis Premium’. Wellicht gaan we in landen als Duitsland en Nederland ook afstappen van het systeem met schoorsteentjes en stoofpotjes, als die geen toegevoegde waarde meer bieden. Misschien zijn klantenbeoordelingen voldoende. In Frankrijk en België, waar het systeem van schoorsteentjes en stoofpotjes al veel langer ingeburgerd is, gaan we dit wel behouden”. 

Strategische move

HB: Twee jaar geleden is Logis begonnen met nieuwe verblijfsmogelijkheden aan te bieden via de merken Maison by Logis (villa’s, appartementen, gîtes) en Insolite by Logis (aparte verblijfsmogelijkheden zoals boomhutten, woonwagens…). Maar behoort dit wel tot de ‘corebusiness’ van Logis? Passen appartementen wel in een organisatie die prat gaat op enerzijds een goede keuken en anderzijds gastvrijheid?
KS: “Een eigenaar van een Maison moet wel hoteldiensten aanbieden, zoals onthaal, schoonmaak en ontbijt, maar het klopt wel dat er misschien een contradictie bestaat tegenover de basisfilosofie van Logis. Het is onder reflectie of we deze merken gaan behouden of doen verdwijnen. Zo zien we zien wel dat huiseigenaars meer en meer professioneel worden en dat meer gasten deze formule wensen. Maar is het een trend die groeiende is? En is dit geen concurrentie met onze hotels? We denken er over na. Als het logeren in alternatieve verblijfsmogelijkheden een megatrend wordt, moet Logis gewoon aan boord blijven als we niet willen dat alles naar bijvoorbeeld Airbnb gaat. Dat is dan een ‘strategische move’. Maar dit is nog lang niet zeker en misschien stoten we die merken wel af, we weten het nog niet. Wat we nu wél weten, is dat de merken Maison en Insolite onvoldoende presteren in verhouding met het potentieel en de markt. Er moet dus heel wat veranderen en er zullen in de toekomst dus knopen moeten doorgehakt worden”. 

HB: Dank voor het gesprek

Karim Soleilhavoup
Sinds juni vorig jaar is de nu 44 jarige Karim Soleilhavoup General Manager van Fédération Internationale de Logis. Voor deze functie heeft Karim Soleilhavoup als marketeer en als manager een stevige ervaring opgebouwd bij achtereenvolgens Nouvelles Frontières, TUI, Accor Hotel F1 France, Etap Hotel, Résidences Pierre & Vacances, Maeva, Kawan Group en Vacalians Group. Sedert 2016 bekleedde hij de post van commercieel directeur en lid van het Uitvoerend Comité van Courtepaille.

>> Fédération Internationale des Logis
De Fédération Internationale des Logis (FIL) is vandaag de eerste keten van onafhankelijke hotel-restaurants in Europa met meer dan 2.250 hotels in 8 landen. Meer dan 60 jaar na haar oprichting in Frankrijk, blijft ze zich onophoudelijk ontwikkelen, in Frankrijk, maar ook in Duitsland, Andorra, België, Spanje, Groothertogdom Luxemburg, Italië en Nederland. Iedere Logis (waarvan de naam afkomstig is van het Franse “loger” (onderdak verschaffen)) heeft zijn eigen persoonlijkheid waarbij de hotelhouder – nauw betrokken bij de ontdekking van zijn regio – zijn gasten zelf verwelkomt. Allen zijn toegewijd aan een kwalitatieve accommodatie in een authentiek kader, gerangschikt volgens de comfortcategorieën van 1, 2 of 3 schoorsteentjes. Ze bieden tevens een regionale keuken gericht op lokale producten en hun restaurants worden volgens hun gastronomische kwaliteit onderverdeeld aan de hand van 1, 2 of 3 stoofpotten. Sommige restaurants zijn geklasseerd als  “Table Distinguée” of “Verfijnde Tafel” omdat ze in de beste gastronomische gidsen gewaardeerd worden. Sinds 2009 worden de hotels die de waarden van de Logis op het hoogste kwaliteitsniveau vervullen, ingedeeld onder de ‘Logis d’Exception’ categorie.  Logis diversifieerde in 2016 zijn aanbod met 2 nieuwe merken: Maison by Logis (villa’s, appartementen en gîtes) en Insolite by Logis (bubble-tenten, woonwagens, joerten enz.)
www.logishotels.com

Auteur en foto: Peter Van Oyen

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*