Denis De Schrevel: gm Sofitel Frankfurt Opera

In het hierop volgende artikel in deze Hotel Business brengen we een reportage over het nieuwe Sofitel Frankfurt Opera. GM daarvan is de Belg Denis De -Schrevel (DDS), een hotelier pur sang, met een enorme internationale ervaring in zowel de leisure als de business hotellerie. We hadden het genoegen hem een aantal  vragen te  kunnen stellen. 

HB: Kan u in het kort uw loopbaan schetsen?  
Denis De Schrevel: Ten tijde van mijn opleiding aan de Hotelschool in Lausanne waar ik mijn diploma haalde in 1977, was ervaring nog het belangrijkste voor alle hoteliers. Vandaaruit ben ik direct begonnen  aan een managementtraining bij Hilton en ben vanuit Brussel gevraagd naar München, wat geen problemen gaf, gezien ik Duits in mijn legertijd had geleerd. Vanuit München werd ik dan naar Jeruzalem gevraagd (Hilton, 1982-1984), gevolgd door Hilton Schiphol Amsterdam, waar ik Director of Food & Beverage was van  1984 tot 1986. En zo zijn de buitenlandse verantwoordelijkheden dan  verdergegaan, met functies in Guernsey, London, en vanaf juli 1991 in Egypte, waar ik voor het eerst werkte bij Sofitel, eerst als Director Food & Beverage, en vanaf 1992 als GM, waarna ik op alle mogelijke locaties wereldwijd de eer had ook hotelopeningen te mogen voorbereiden als GM.Met referenties in Egypte, Bora Bora, Portugal, de Balearen, Marokko, en – na een periode aan het hoofd van Sofitel Brussels Europe van februari 2010 tot januari 2016 – was het Frankfurt met de complete voorbereiding van de opening van Sofitel Frankfurt Opera, die gebeurde in october 2016.   

HB: Hoe bent u in de hotellerie terecht gekomen?
DDS: Familietraditie, zin voor avontuur of buitenlandse ervaringen?  Natuurkunde was niet mijn sterkte  en ik kon dus geen biochemicus worden.  Met dezelfde doelstellingen als een biochemicus stapte ik wél de hotellerie in: oog voor detail, iets samen uitvinden, mensen gelukkig maken en reeds van kinds af aan een ervaring in de “haute hotellerie”, hebben er dan toe geleid dat ik op de beste hotelschool ter wereld geland ben –  in Lausanne.

HB: Ik merk op dat u vooral bij de groep Accor, en meer specifiek bij -Sofitel, actief bent geweest, zowel in zuiderse vakantiebestemmingen/beach resorts als in meer ‘zakelijke’ steden (Brussel, nu Frankfurt). Wat trekt u aan in beide types hotels, waar vooral sfeer en in mindere mate cliënteel verschillend zijn? En waar gasten wellicht een verschillend verwachtings-patroon hebben van het hotel?  
DDS: Elk hoteltype heeft zijn eigen pro en contra. Bij leisure ga jij veel meer tijd besteden aan de gasten, zij zijn op vakantie en hebben opmerkelijk veel vragen, betalen meestal alles zelf, hebben meestal ook een bepaald verwachtingspatroon met eigen ideeën waarop je heel snel moet kunnen inspelen. Deze gasten moeten ook meer extra leuke ervaringen/verrassingen hebben dan het gewone basispatroon van een hotel, zijnde dus meer dan een mooie ambiance, leuk personeel, badkamer en bed, wifi en een rijkelijk ontbijt. Bij business mag niets ontbreken aan het basispatroon en als zich dan voor de gast iets onverwachts positief voordoet – wij proberen als hoteliers de gasten te “lezen” – dan ben jij een regelmatige gast rijker.  

HB: Hebt u een voorkeur voor een van beide types hotels (business versus -leisure)? 
DDS: Ik heb zeker een voorkeur voor Leisure Hotels, creativiteit kan daar veel beter tot uiting komen en de medewerkers zijn daardoor veel minder in het repetitieve bezig.

HB: U bent vooral bij Sofitel actief -geweest:  wat trekt u aan bij deze keten? 
DDS: 10 jaar bij Hilton – een super leerzame en ervaringsrijke  tijd maar het blijft heel gestandaardiseerd en financieel gedreven hotellerie. Bij Accor was het veel meer één grote familie waar iedereen zijn plaats moest vinden – eigen marketing doen en jijzelf opstellen zoals op een schaakbord. Daar leer jij van en kun jij dan ook veel meer bereiken . Ik ben 26 jaar bij Sofitel actief, en kan zeker in deze tijd van consolidatie in de hotelindustrie (Accor kocht zoëven Fairmont, Raffles, Swissotel en Mövenpick en nog veel meer…) door mijn ervaring  en connecties binnen de groep bepaalde zaken verkrijgen, en zoals bijvoorbeeld voor dit nieuw geopend hotel,  alsnog tamelijk vlug problemen laten oplossen. 

HB: U had Brussel onder uw bevoegdheid in/na een periode waarin het Sofitel daar een negatieve reputatie had, u hebt nu – als wellicht een van de meest ervaren Sofitelhoteliers de complete opstart van Frankfurt geleid: uitdagingen zijn u duidelijk niet vreemd. Zit dit in uw DNA, steeds nieuwe zaken uittesten, uitwerken, lanceren?
DDS: Vanaf 2007 heeft Accor besloten Sofitel te laten ontwikkelen in het luxesegment. Daar kon ik in Sofitel Brussels Europe van profiteren en het zijn naam en de reputatie van dit hotel tot de beste van Brussel te geven. Een rijke hardware is niet altijd nodig om een top hotel te worden . De mensen, het team maken het verschil. Nieuwe zaken uitwerken is voor mij steeds een uitdaging, dan gaat bij mij de adrenaline beter werken, men kan  meer voor elkaar krijgen  en ik kan anderen door mijn passie motiveren.  Soms duurt het wel ook even langer,  want van vandaag op morgen, bouwt men geen reputatie op en dat is dan een beetje moeilijker te begrijpen in deze tijd waar alles héél snel moet gebeuren. Hotels zijn geen quick money makers of men moet  helemaal alléén op  een uitzonderlijke locatie opereren. 

HB: Wat denk u als ‘ancien’ in het hotelvak van de huidige evolutie in de hotellerie, waar de concurrentie moordend is (ook op 4- en 5 sterrenniveau), waar airbnb ook luxueuze appartementen verhuurt, waar internet en social media een belangrijke rol opeisen, enz.? 
DDS: Mits een goede voorbereiding, marktanalyse, een gemotiveerd team van mensen voor mensen en met een goede director of finance achter de schermen, moet men van niemand schrik hebben. Wij moeten wel vanaf het begin alles geven en elke dag blijft een uitdaging, aanpassen aan de veranderende tijden, zonder jezelf  te verliezen aan de stress van de financiën en gewoon in jezelf en jouw mensen blijven geloven. De gasten geven dit dan ook graag terug door opnieuw te komen en hopelijk elke keer een paar minuten vrij te nemen voor menselijke communicatie tussen gast en medewerker. Uiteraard moeten wij ons als hoteliers ook blijven innoveren op technologische niveau.

HB: Wat vindt u als EHL-afgestudeerde van het huidige niveau van de hotelmanagementopleidingen? En wat vindt u van het hotelpersoneel, waar het – althans in België – doorlopend een zoektocht is naar gekwalificeerd personeel, in alle mogelijke afdelingen. 
DDS: Ik ben van mening dat er gedurende opleiding veel meer aandacht besteed moet worden aan Human resources en human development. Het is tegenwoordig al moeilijk genoeg om goed gekwalificeerd personeel te vinden, en deze moeten op een zekere wijze ook gekoesterd worden. Door zelftraining, empowerment en een goede loopbaanbegeleiding creëren wij loyale medewerkers. 

HB: Als slot: zal u na Sofitel Frankfurt dat nu iets meer dan anderhalf jaar open is, nog nieuwe uitdagingen aangaan? En zo ja, in de hotellerie of totaal iets anders, om ‘af te kicken’?
DDS: Ik zou graag verder in de hotellerie als consultant willen doorwerken of bijv. voor 6 maanden per jaar voor iemand anders een Maison d’ hôte in het zuidwesten van Frankrijk willen runnen. Mijn idee hierachter is om aan de nieuwe generatie hoteliers mijn ervaring mee te geven en hen voor te bereiden op deze snel veranderende industrie.  Men mag mij persoonlijk benaderen via linkedin of gsm (+49 172 5299183).

Auteur: Piet Desmyter – foto: Sofitel

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*