Naarmate de grenzen tussen gastvrijheid en wellness vervagen, zullen we meer inclusieve en volledig geïntegreerde businessmodellen zien, waarbij de -wellness-georiënteerde hotelmanager een vernieuwde focus heeft op een -uitgebreid en exclusief maar evenzeer authentiek wellnessaanbod.
Uw gasten de kans geven om met de lokale bevolking te communiceren is de sleutel tot het genereren van een gevoel van gemeenschap – of het nu in een restaurant, hotel of spa is. Net zoals hotelrestaurants het soms moeilijk hebben om zich te profileren naar de buitenwereld, is dat ook het geval voor de hotelspa’s. Je kan de beide samen – in combinatie – gebruiken om nieuw cliënteel aan te trekken, en om een grotere band met de lokale gemeenschap te genereren. En dit geldt niet enkel voor u als hotelier, maar evenzeer in functie van een band tussen uw hotelgasten en de lokale bevolking.
Consumenten zijn tegenwoordig zeer wellnesssnieuwsgierig. Velen hebben al een aantal wellness-services en -producten uitgeprobeerd en gevolgd en weten wat werkt voor hun levensstijl. Ze weten vooral welke wellness-ervaringen ze zoeken en waar ze die kunnen vinden. Creëer daarom voor hen de mogelijkheid om hun wellness-retraites op maat te maken wat betreft spa, ontgifting, yoga, gewichtsverlies en sport – dit alles in een luxe omgeving.
Wellnesshotels en -toerisme zitten in de lift
Wellnesstoeristen geven gemiddeld steeds meer uit dan de typische reiziger. Het Global Wellness Institute voorspelt dat “het wellnesstoerisme zal groeien met een gemiddelde jaarlijkse groei van 7,5% tot 2022”, terwijl het totale wereldwijde toerisme naar verwachting slechts met 6,4% zal groeien. Hotelmerken zoals Starwood’s Westin (met de slogan “Empower your well-being”) en IHG’s EVEN holistisch wellnesshotelconcept (met de slogan “where wellness is built in”) zijn al aan deze vraag tegemoet gekomen. Andere hotelketens, zowel kleine als grote, volgen deze voorbeelden. Naarmate de grote spelers hun wellnessaanbod verbeteren, zullen meer traditionele hotels moeten nadenken over hoe ze een nieuw aanbod kunnen ontwikkelen met hun specifieke publiek in gedachten.
Wellness is meer dan spa
De komende jaren zullen we de opkomst zien van meer ‘wellnesshotels’ of hotels met een volledig geïntegreerd wellnessaanbod over hun hele aanbod, van F&B en kamers tot design. Er is immers geen reden om de wellnessbeleving te beperken tot de spa. Hoteliers moeten alles uit elke vierkante meter kunnen halen, zeker in de duurdere stedelijke locaties. Multifunctionele ruimtes stellen gasten in staat om te genieten van een breed scala aan ervaringen en activiteiten. In Mama Shelter van Accor bijvoorbeeld is wellness op een creatievere manier in de ‘werkruimtes’ geïntegreerd met leuke activiteiten zoals pingpong en tafelvoetbal. Een ander voorbeeld is de introductie van in-room yoga door Hard Rock hotels in januari 2018, waar gasten kunnen deelnemen aan muzikaal begeleide yogasessies die aansluiten bij hun verlangen naar ervaringsreizen.
Bijna alles in bijna elke sector wordt tegenwoordig als een ‘ervaring’ op de markt gebracht. En dat geldt in het bijzonder voor hotels en hun wellnessaanbod – behandelkamers, fitnesszalen en hydrothermische ruimtes met inbegrip van standaard hotelkamers worden nu als “beleving” verpakt. Wellness-insiders stellen zich nu voor hoe een ‘post-experience’-tijdperk eruit zou zien en hoe hotelspa’s zich kunnen onder-scheiden als alles op dezelfde manier op de markt wordt gebracht.
De jacht op de wellness-georiënteerde GM
Een van de uitdagingen voor hoteliers die het wellnessaanbod willen uitrollen, is het vinden van general managers die geloven in wellness en een wellness-levensstijl omarmen. Industrieën over de hele linie worden zich meer en meer bewust van het belang van wellness, en nu wellness steeds meer in het middelpunt van de belangstelling staat, zullen we een toenemende vraag zien naar wellness-georiënteerde algemene managers van hotels. Terwijl een hotel misschien nieuwe wellness-ervaringen wil introduceren en een aantal van de eerder genoemde trends wil integreren, komt het succes van hun onderneming neer op de uitvoering.
Om de wellnesstrends van 2019 met succes te integreren in een hotelbedrijf, met behoud van de integriteit van het raamwerk en de kwaliteit van de kerndiensten en -producten, moeten de betrokken algemene managers over voldoende wellness-relevante ervaring beschikken, of op zijn minst geloven in een wellness-levensstijl en deze werkelijk omarmen.
Als hotels dit goed kunnen doen, is de industrie zeer goed gepositioneerd om de wereldwijde wellnessgolf te volgen, haar spel te verbeteren en transformerende welzijnservaringen mogelijk te maken.
Wat is Trending in Wellness?
Wellness is een breed gebruikte term om de staat van welzijn en de daarmee samenhangende activiteiten, producten en diensten die bijdragen aan dit gevoel te omvatten. Maar het is veel meer dan dat. Het is ook een bedrijf. Van gepersonaliseerde trainingen op de kamer tot authentieke reizen van geest, lichaam en geest: de industrie groeit in een snel tempo. Het Global Wellness Institute voorspelt dat de sector van het wellnesstoerisme in 2020 wereldwijd bijna 1 biljoen (= 1000 miljard) US Dollar zal bereiken.
“Voornamelijk komt het neer op de vraag,” zegt Anne Dimon, voorzitter van de Wellness Tourism Association (WTA). “Meer reizende consumenten nemen bewust gezondere beslissingen in hun dagelijks leven, en ze willen deze nieuwe praktijken en gewoonten meenemen wanneer ze reizen, dus ze zoeken naar hotels of resorts die aan hun behoeften en wensen kunnen voldoen. Bovendien, in kleinere maar groeiende aantallen, zijn de consumenten op zoek naar het gebruik van hun vakantie of vakantietijd om snel of uitgebreid uitjes te plannen met een specifieke wellnessfocus in het achterhoofd.”.
WTA ondervroeg haar leden om de beste trends op het gebied van wellness-reizen te ontdekken en verlegde deze naar vijf groeigebieden: alleen reizen; een toename van het aantal nieuwkomers op het gebied van gezond leven; meer flexibiliteit met een langere verblijfsduur; geestelijke gezondheidskwesties; en de vraag naar specifieke oplossingen.
Auteur en foto’s: Piet Desmyter