Hotel Hubert, Brussel

In de Arenbergstraat te Brussel, op luttele afstand van de Grote Markt en het Centraal Station, is sinds september vorig jaar Hotel Hubert operationeel. Het gaat om een origineel concept van hotelvastgoedgroep Pandox. De gemiddelde bezettingsgraad beliep in de opstartmaanden zowaar 93 %! Hubert lijkt nu al rijp voor nieuwe toepassingen elders.

Hotel Hubert – Grand Place is de opvolger van hotel Scandic Grand Place, dat de deuren sloot, waarop een intense renovatie van een jaar volgde. Het resultaat is een designhotel met 100 kamers. Design is hier eerder te interpreteren als creatieve en kunstige aankleding dan als bewuste trendbreuk met reguliere hotels. 

De kamers zijn niet bijster groot – kan ook moeilijk op die beperkte schaal in het hart van Brussel – zodat de klassieke kleerkast vervangen werd door andere opbergitems. Iedere verdieping heeft een andere basiskleur en er zijn 4 types van kamers (dubbelbed, twins, queensize en single), wat op zijn beurt traditioneel overkomt. Elke kamer beschikt over een fraaie badkamer met inloopdouche, haardroger en verzorgingsproducten, over airco, flatscreen tv, (sterke) WiFi, kluis en koelkast: ook dat heeft heel wat déjà-vu in zich.

Huiselijke stijl

En toch is Hotel Hubert bepaald vernieuwend! Dat wordt reeds duidelijk bij de entree, waar de hotelgangers eigenhandig digitaal inchecken. Zoals in steeds meer luchthavens het geval is. Weliswaar staan ook hier vriendelijke hosts klaar om bijstand te verlenen en om tegelijk op ieder moment tekst en uitleg te geven over hotel en omgeving (al kan hierover in eerste instantie een beroep gedaan worden op een virtuele conciërge). Stuk voor stuk zijn ze polyglot; conversatie is bij sommigen zelfs mogelijk in het Roemeens, Portugees of Arabisch. 

De helpdesk van deze gepassioneerde medewerkers functioneert meteen ook als hotelbar. Vlak ernaast staan koffie (Nespresso) of thee gratis in zelfbediening, koekjes en appels liggen er voor het grijpen. 

Een groot gedeelte van de lobby wordt ingevuld met knusse zetelhoekjes in huiselijke stijl. Zelfs de decoratie aan de muren moet bij iedere bezoeker vertrouwd aanvoelen. Blikvangers zijn een biljarttafel en vooral een vintage foodtruck, waarvan ’s avonds het luik naar boven gaat om gourmet hotdogs aan te bieden. Behalve nog een automaat met diverse food & beverage is dat de eigen restofunctie van Hubert. Geen roomservice dus.

De lobby is wel via connecting doors verbonden met belendend restaurant The Foodmaker, waar de hotelgasten het ontbijt nemen en indien gewenst ook de lunch. Voor wie liever de stad intrekt: alles ligt dichtbij, metro en parking incluis. 

Elke gast of gastenkoppel kan ter plaatse ook vrij gebruik maken van de flink uit de kluiten gewassen fitnesszaal. Het collectieve werk wordt in Hotel Hubert gemeden. Groepen van hoogstens 10 man tegelijk, géén autocars (terwijl nochtans voldoende accommodatie voorhanden is).    

Maitre maison 

Dat brengt ons bij concept-Hubert zelf. Dit hotel wordt niét geleid door een general manager, maar door een maitre maison. Huidig titularis – want elke maitre maison blijft slechts 6 maanden op post – Tássia Coelho: “Het concept is afkomstig van de vice-president van Pandox zelf (Aldert Schaaphok, nvdr), die daarbij vooral een feel home gevoel beoogt. Alle personeel is getraind om de gasten te onthalen en verder te behandelen alsof het om een Airbnb ging. Het interieur getuigt van home made style. ’s Morgens en ’s middags kunnen de mensen optioneel bij onze partner The Foodmaker terecht. We bevinden ons in het hart van Brussel waar zeer vele mogelijkheden liggen. De gasten kunnen ’s avonds uit eten gaan, maar net zo goed maaltijden naar hier laten brengen; daar hebben we totaal geen probleem mee. Hoe dan ook stimuleren we de klanten om hier in de lobby plaats te nemen, kwestie van hen een gemeenschapsgevoel te geven en omdat de kamers niet echt groot zijn. Vandaar die gratis coffee corner en dergelijke. Binnenkomende mensen worden ontvangen zoals men vrienden pleegt te ontvangen. Er is dus geen receptiebalie. En verder koesteren we veel aandacht voor technologie.” 

Nog dit: de hotelnaam slaat op niemand persoonlijk. Hubert past intuïtief bij het concept, dat in Brussel de eerste toepassing krijgt en wellicht school zal maken binnen de van oorsprong Zweedse hotelgroep Pandox. De finaliteit van hotel Hubert moet ook duidelijk worden uit z’n slogan: “You ‘re going to love this place.”

www.hotelhubert-brussels.be

Auteur Daniel Steevens  foto’s: Hotel Hubert en Daniel Steevens

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*