Citybox opent tweede Belgische hotel in Brussel

“Go outside the box”: hotelspeler die buiten de begane paden denkt

Citybox breidt zijn aanwezigheid in ons land uit met de opening van een tweede vestiging in Brussel. De Noorse hotelketen wordt stilaan een grote internationale speler en lanceert daarom een nieuwe merkidentiteit. CEO Eivind Hjulstad legt ons uit waarom: “We willen Citybox in de markt zetten als een speelse, moderne speler die buiten de begane paden denkt.”

Citybox staat bekend om zijn Scandinavisch geïnspireerd design, zijn toegankelijke prijzen en uitmuntende gastbeleving. De in 2006 opgerichte Noorse hotelketen onderscheidt zich van de andere budgethotels door zijn innovatief self check-in systeem, dat ervoor zorgt dat lange wachtrijen bij het in- en uitchecken worden vermeden.

In het hart van Brussel
Na iets meer dan een jaar renovatie opende Citybox Brussel in juli zijn deuren in onze hoofdstad. Het hotel ligt centraal aan het Louizaplein, waarmee het een perfecte uitvalsbasis is om de stad te verkennen. Citybox Brussel heeft 246 hotelkamers die ondanks de prijs niets aan kwaliteit inleveren. Er is een ruime keuze aan eenpersoonskamers, familiekamers met tweepersoonsbedden en stapelbedden, alsook junior suites. Citybox is niet alleen kindvriendelijk, maar verwelkomt ook huisdieren.
Net zoals de andere Citybox Hotels is de Brusselse vestiging ontworpen met zowel functionaliteit als kwaliteit in gedachten. Tijdens de renovatie van het gebouw hebben de architecten zoveel mogelijk originele materialen en structuren behouden, zoals de natuurlijke betonnen gevel met zijn lineaire patronen en de originele marmeren vloeren. De combinatie met de nieuwe materialen weerspiegelt de rijke geschiedenis van het gebouw met het moderne design waar Citybox voor staat.

Expansie met rebranding
Citybox Brussel is de tweede vestiging in ons land, want drie jaar geleden opende Citybox Antwerpen reeds de deuren. De opening van de Brusselse vestiging kadert ook in de ambitie van de Noorse hotel-
keten om de nieuwe norm te worden onder de budgethotels in België en daarbuiten. Zo heeft de keten als doel om tegen 2030 een veertigtal hotels op de teller te hebben staan. Citybox Hotels exploiteert momenteel acht hotels met circa 1.800 kamers in Oslo, Bergen, Kristiansand, Talinn, Helsinki,
Stockholm, Antwerpen en nu dus ook Brussel. Daar moeten er dus snel een aantal bijkomen. In het vizier voor de uitbreiding zitten vooral Scandinavische bestemmingen, maar ook in de Benelux zoekt de Noorse keten naar opportuniteiten.
Citybox maakte van de snelle groei ook gebruik om een nieuwe merkidentiteit te lanceren. Het resultaat van de rebranding omvat niet alleen een nieuw logo en een nieuwe website, maar vooral een nieuwe gastervaring en met de nieuwe slogan ‘Go outside the box’ een sterke uitnodiging om te ontdekken wat de stad te bieden heeft. Zo gaat de rebranding gepaard met het concept ‘inside the box’ en ‘outside the box’. In de ‘doos’ bevindt zich het hotel zelf, waar de gast zich terugtrekt na een lange dag onderweg. Met ‘outside the box’ bedoelt men alles wat buiten het hotel gebeurt. Citybox begrijpt naar eigen zeggen dat de hotelgasten niet alleen in de stad zijn om in het hotel verblijven, maar om de stad te beleven en te ervaren. Naar eigen zeggen moedigt de Noorse hotelketen de gasten daarbij aan om buiten de begaande paden te denken.

CEO Eivund Hjulstad aan het woord
Eivind Hjulstad, CEO van Citybox, was bij de opening van Citybox Brussel aanwezig. Hotel Business maakte van de gelegenheid gebruik om hem enkele vragen voor te leggen:

Hotelbusiness (HB): Hoe zou u de Citybox hotelketen omschrijven? Wat is het concept? Waarin onderscheidt Citybox zich volgens u van de andere budgethotelketens?
Eivind Hjulstad (EH): “Citybox is een moderne, betaalbare hotelketen die zich richt op kwaliteit en de gast echt waar voor zijn geld biedt. Wij bieden gasten wat zij het meest waarderen: een modern hotel in of nabij het stadscentrum, snel in- en uitchecken, een bed van hoge kwaliteit en het allerbelangrijkste: alles tegen een aantrekkelijke prijs. In de moderne wereld van vandaag hebben we ons aanbod gestroomlijnd om de waarde te leveren die gasten het meest waarderen. Door de kosten te verlagen en anders te denken, zijn we in staat om lagere prijzen te bieden dan onze concurrenten zonder concessies te doen aan de kwaliteit. Het concept heeft zich goed bewezen en al onze hotels krijgen uitstekende beoordelingen, allemaal variërend van 8,2 – 9,00 op OTA’s. Het interieur van de hotels is gebaseerd op Scandinavische eenvoud en we richten ons op duurzaamheid en duurzame materialen.”

HB: Citybox bestaat nog geen 20 jaar, maar heeft het merk vorig jaar volledig gerenoveerd. Wat houdt deze rebranding in? Waarom heeft Citybox deze rebranding (doelstellingen) gedaan?
EH: “Met de geplande groei voor de boeg, waren we bezig met de overgang van een klein hotelbedrijf naar een internationale hotelketen; dus de timing was goed voor een uitgebreide herziening van ons merk. Toen we eenmaal begonnen, besloten we alles aan te pakken. Het resultaat was een nieuw logo, een nieuwe slogan, een nieuwe visuele identiteit, een nieuwe website en een compleet nieuwe gast-
ervaring van boeking tot check-out, waardoor onze guest journey naar een nieuw niveau werd getild.”
“Om deze gastervaring te stroomlijnen, hebben we onze eigen incheckterminals gecreëerd waarmee gasten snel en efficiënt kunnen inchecken, betalen voor hun verblijf en uitchecken. Het uitcheckproces duurt nu minder dan 3 seconden, wat een gemarkeerd record moet zijn.”

HB: Citybox opende na Antwerpen haar tweede vestiging in België in Brussel. Waarom koos de keten voor België om buiten Scandinavië uit te breiden? Kunnen jullie de 2 Belgische hotels met elkaar vergelijken of zijn er verschillen (kenmerken van de hotels)?
EH: “De Benelux is altijd een zeer interessante markt voor ons geweest, met een goede mix van toeristische en zakelijke reizigers die goed passen bij onze doelgroep. Beide hotels hebben zeer lucratieve locaties; Antwerpen op slechts enkele minuten wandelen van het treinstation en op een steenworp afstand van de belangrijkste winkelstraat, en Citybox Brussels in het hart van Louiza, omgeven door uitstekende restaurants en op loopafstand van de Grote Markt”.

HB: Citybox heeft de ambitie om uit te groeien tot een van de toonaangevende hotelketens in Europa. Welke hotels zitten er nog aan te komen?
EH: “We hebben drie hotels in de pijplijn in grotere Noorse steden; Citybox Kristiansand, Citybox Stavanger en Citybox Tromsø. We zijn op zoek naar verschillende spannende nieuwe projecten, maar ze zijn nog in de maak, dus we kunnen nog niets onthullen. We zijn ook op zoek naar meer hotels in België en de Benelux in steden als Gent, Brugge, Rotterdam. Verder kijken we naar nog mogelijkheden in Brussel en Antwerpen, waar we nu al kunnen zien dat ons concept er goed past.”

HB: Hoe zal de groei verlopen? Heeft u hotels in eigen beheer of wordt de groei gerealiseerd met medewerking van investeerders, zoals Pandox? Naar wat voor soort investeerders bent u op zoek?
EH: “We zijn actief op zoek naar nieuw onroerend goed in Scandinavië, de Benelux, Duitsland, het VK en geselecteerde hoofdsteden in Europa. Als hotelexploitant werken wij met langlopende huurcontracten (20+ jaar) samen met projectontwikkelaars en verhuurders zoals Pandox. Wij zijn flexibel en kunnen zowel met nieuwbouw, verbouwingen als bestaande hotels werken. Voor ons is het belangrijkste de locatie, de efficiëntie van de oppervlakte en het aantal kamers. Het ideale project voor ons heeft minstens 120 kamers en is gelegen in het stadscentrum of dicht bij een groter vervoersknooppunt. Ons doel is om tegen 2030 40 hotels te hebben getekend, maar we zullen geen compromissen sluiten om daar te komen – we zijn op zoek naar winstgevende hotels met goede locaties.”

cityboxhotels.com

door Peter Van Oyen I Foto’s: Citybox Hotels