Het beveiligen van hotels door camerabewaking aan de buiten- en binnenkant van het pand is al een tijdje ingeburgerd. Camera’s geven een zicht op de -publieke ruimtes en ook op plaatsen waar niet doorlopend iemand aanwezig is. Dat heeft een preventieve werking. Bovendien verhoogt camerabewaking een veiligheidsgevoel bij de gasten.
Gasten verwachten steeds meer van service in hotels. Ze willen betaalbare luxe, gratis wifi, een vlotte service, maar ook een stuk veiligheid. Camerabewaking biedt door middel van beeldopnames deze extra service. Door de ‘extra ogen’, zoals camera’s ook genoemd worden, weten de gasten dat ze het hotel gerust in en uit kunnen lopen. Met een camerabewakings- en observatiesysteem kan de hotelier openbare ruimtes en toegangen gemakkelijker observeren.
Intelligente camera’s
De meeste camerabewakingsystemen observeren niet alleen, maar nemen ook beelden op. Dit verhoogt de kans om plegers van misdrijven en overtredingen op te sporen en te vervolgen.
De recente camera’s worden ook wel ‘intelligente’ camera’s genoemd, wat wil zeggen dat ze beweging kunnen detecteren en hierdoor geactiveerd kunnen worden. De beelden kunnen dan via beveiligde verbindingen life en overal bekeken worden op laptop, tablet of smartphone. Tevens is het ook mogelijk met deze systemen, op afstand, door bijvoorbeeld een bewakingsdienst, het hotel te laten bekijken.
Opslaan van beelden
Vaak worden de opgenomen beelden opgeslagen. Dit gebeurt tegenwoordig meestal digitaal. Een systeem voor digitale opslag heeft veel voordelen ten opzichte van de vertrouwde videobanden. In eerste instantie is de kwaliteit van digitale beelden veel beter. Bovendien gaat het terugvinden van beelden op een bepaalde tijd en datum beduidend sneller. Wie meerdere camera’s in gebruik heeft, doet er goed aan te werken met multiplexsystemen.
Strenge regels
Goed toezicht met camera’s kan de gasten een veiligheidsgevoel geven, maar camera’s zijn niet zaligmakend. Zo zijn ze te saboteren door ze te beschadigen, af te plakken of te blokkeren. Criminelen weten vaak waar camera’s hangen en hebben trucjes om zichzelf onherkenbaar te maken. Bovendien is vervolging aan de hand van camerabeelden vaak niet mogelijk als de wettelijke regels niet zijn gevolgd. Van Big Brother toestanden is (gelukkig) nog geen sprake.
Het gebruik van camera’s in de hotellerie (en elders) is in ieder geval aan strenge regels gebonden. Wie camera’s ophangt aan buitengevels of binnen, is verplicht om dit kenbaar te maken. Daarnaast vormen de op deze wijze verkregen beelden zelden een bewijslast bij rechtszaken, maar anderzijds is de confrontatie met de personen in kwestie vaak voldoende om bekentenissen te ontlokken. Maar camerabewaking werkt vooral preventief en ontradend. Bij hotelgasten geven camera’s dan weer een veilig gevoel.
Stappenplan voor installeren camerabeveiliging
1. Behoefte analyse
• Wat is het doel van het hotelcamerasysteem?
• Preventief, veiligheidsgevoel creëren, afschrikking, vandalismebestrijding, inbraakbestrijding…?
2. Gebruik beelden
• Vaststellen of verificatie?
• Algemeen overzicht behouden?
• Gedetailleerde gezichtsherkenning?
3. Herbekijken beelden
• Enkel life streaming?
• Opnemen (hoeveel?; bepaalt grootte harde schijf)?
• Hoelang moeten beelden bewaard worden?
4. Hoe, waar en wanneer beelden bekijken
• Hoe worden beelden bekeken? Via bewakingsfirma, apart scherm, PC, TV scherm, smartphone of tablet?
• Wil je app om overal en altijd toegang te hebben tot de beelden?
5. Welke resolutie?
• Wil je inzoomen?
• Wil je gezichtsherkenning?
6. Andere kenmerken
• Welk soort camera’s?
• Infrarood?
• Black Light Compensation?
Auteur en foto’s: Peter Van Oyen