Rechtstreeks hotel boeken via hotelwebsite

De verkoop van hotelkamers via het internet is niet meer weg te denken uit de moderne hotellerie. Dat betekent vaak dat grote OTA’s (Online Travel Agencies) veel macht in handen gekregen hebben. Om minder afhankelijk te zijn van deze (externe) online boekingssites, is het aangewezen dat de hotelier ervoor zorgt dat de gast zijn hotel rechtstreeks bij hem boekt. Een eigen reserverings-systeem of booking engine functioneert het best binnen de hotelwebsite. -Belangrijk hierbij is een succesvolle integratie van een goed presterend reservatiesysteem in de eigen hotelwebsite. 

Rechtstreeks boeken: beste deal voor hotel

Een hoteluitbater doet er goed aan om zijn  gasten aan te sporen om rechtstreeks via de eigen hotelwebsite te boeken. In de eerste plaats wordt er door het hotel op een rechtstreekse boeking meer geld verdiend, doordat er niet langer commissies moeten betaald worden aan een third-party hotelreserveringsplatform zoals Booking.com of Trivago. Door rechtstreeks door de consument te laten boeken, bespaart de hotelier dus veel kosten, waardoor hij ook een betere deal kan maken voor de gast. Dat is voor beide partijen een win- win situatie. Overigens mag Booking.com in ons land niet langer een pariteitsclausule toepassen. Dat betekent dat hoteliers voortaan goedkopere prijzen op hun eigen hotelwebsite mogen afficheren dan die op de OTA’s, wat tot voor kort onmogelijk was. 

Daarnaast zorgt een boekingssysteem binnen de eigen hotelwebsite voor veel meer flexibiliteit. Voor vragen over beschikbaarheid van kamers, specifieke noden of speciale acties is het de hotelier zelf die de meest recente en correcte informatie kan verstrekken.  

Naast de integratie op de eigen hotelwebsite, kan de boekingsmodule eventueel ook geïntegreerd worden  in de Facebookpagina van het hotel. Het eigen reserverings- en boekingssysteem kan desgewenst ook gepersonaliseerd worden op maat van het hotel. 

Voorwaarden voor een goed presterend eigen hotelreserverings- en boekingssysteem

Met een eigen, goed hotelreserveringssysteem kunnen gasten dus via de hotelwebsite direct en op basis van actuele prijzen en beschikbaarheid een kamerreservering maken. Hierdoor functioneert de hotelwebsite als een effectief verkoopkanaal. Vandaar dat de keuze voor een goed eigen hotelreserveringssysteem zeer belangrijk is. Hieronder vindt u een aantal speerpunten die u helpen om de juiste keuze voor een goed eigen hotelreserveringssysteem te maken. 

1. Integratie binnen de hotelwebsite
Zeer belangrijk is natuurlijk dat de hotelwebsite iets oplevert, dat de bezoeker er iets mee kan doen. Zo wil een hotel logischerwijs reserveringen uit de website halen. Om directe reserveringen te genereren vanuit de hotelwebsite moet de website gekoppeld worden aan een reserveringssysteem (booking engine). Zo’n booking engine koppelt u het best aan de website door middel van een ‘quick reservation’ panel. Hiermee kunnen bezoekers van de website zeer eenvoudig de beschikbaarheid checken en aan de hand daarvan een reservering maken. Handig is hierbij om kalendervelden voor de aankomst- en vertrekdatum toe te voegen. Hiermee kunnen bezoekers direct de gewenste data invullen en vanaf hier het reserveringstraject in gang zetten. 

Nadat een gast het reserveringstraject in gang heeft gezet, wordt het reserveringsysteem weergegeven. Dit kan op twee manieren. Zo kan het eigenlijke reserveringsysteem binnen de lay-out van de eigen hotelwebsite geopend worden. Dit heeft als voordeel dat de bezoeker/gast niet of nauwelijks merkt dat het reserveringstraject in gang is gezet. Daardoor is dit gebruiksvriendelijk voor de gast en levert deze vorm doorgaans een hogere conversie (look-to-book-ratio) op. Een andere mogelijkheid is om het reserveringsysteem in een nieuw venster te laten openen. Het is dan aangewezen dat de lay-out van het reserveringsysteem nauw aansluit op de lay-out van de eigen hotelwebsite om betrouwbaar over te komen. In ieder geval kan gesteld worden dat een soepel en gebruiksvriendelijk reserveringstraject zorgt voor meer zorgt voor meer rechtstreekse boekingen. 

2. Integratie gebruik op smartphone en tablets
Steeds meer (potentiële) gasten maken gebruik van de smartphone of tablet om informatie over een hotel te vinden. Om ook hier directe reserveringen mogelijk te maken, is het aangewezen om een zogenaamd ‘mobiel’ reserveringsysteem binnen de hotelwebsite te integreren, dat geoptimaliseerd is voor gebruik op smartphones en tablets. Meestal bevatten dergelijke mobiele reserveringsystemen minder en kortere invulvelden, die ontworpen zijn voor gebruik op kleinere beeldschermformaten. 

3. Online betalingen
U kan van de hotelwebsite een direct omzetkanaal maken door het reserveringssysteem met een betaalmodule te voorzien. Hierdoor kan de hotelier onder meer ook ‘non-refundable’ tarieven aanbieden. Voor de gast kan het voordeliger zijn om direct alles te betalen. Als hotelier hebt u direct omzet bij het moment van de reservering.

4. Reserveren van arrangementen, kamertypes & promotiecodes
Wanneer het hotel arrangementen of promotiecodes aanbiedt, moeten deze ook direct vanuit de eigen hotelwebsite boekbaar zijn. Hierbij kan men bij het ‘algemene’ reserveringstraject de keuze maken uit een speciaal arrangement of aanbieding. Om een hogere conversie op de aanbiedingen binnen de website te verkrijgen, is het aangewezen dat men via een knop de prijzen en de beschikbaarheid van arrangementen en promoties kan opvragen. Ook voor de verschillende kamertypes zou een ‘boek nu’ knop moeten geplaatst worden. Dit zorgt ervoor dat gasten heel eenvoudig de door hen gewenste kamers kunnen reserveren. 

5. Aansluiting met PMS/ Channel Manager
De meeste hotels maken gebruik van een Property Management Systeem (PMS) en Channel Manager. Om de tarieven en beschikbaarheid van het reserveringsysteem te kunnen bijhouden, kan het handig zijn als het reserveringssysteem direct gekoppeld is aan het PMS. Voor het koppelen van een reserveringsysteem met een PMS kan er ook een Channel Manager gebruikt worden.

Rechtstreeks boeken: beste deal voor gast

Ook voor de gast zijn er voordelen om rechtstreeks bij een hotel te boeken (en niet via een boekingswebsite). Zo zijn er op de hotelwebsites vaker promoties en arrangementen te vinden, waarbij de gast ‘zaakjes’ kan doen. Bovendien zijn er op de hotelwebsite nu vaak ook lagere tarieven voor een kamer te vinden dan op de Online Travel Agencies, doordat de pariteitsclausules zijn weggevallen. Vaak krijgt de gast ook een uitgebreidere kamerkeuze. Lang niet alle hotels zetten hun volledige aanbod kamers op websites als Booking.com, Expedia en Trivago. Het aanbod van nog vrije kamers op de hotelwebsite is meestal groter dan op boekingsites te vinden is.

Wanneer een hotelgast rechtstreeks een kamer boekt, stellen de hoteliers zich meestal flexibeler op en gaan ze soepeler om met de reservering. Vaak krijg de gast die rechtstreeks boekt ook een betere service. Er is immers al een eerste contact geweest tussen het hotel en de gast. Ook weten de hotelmanagers dat de klanten die rechtstreeks hebben geboekt minder kosten met zich meebrengen. Bij het rechtstreeks boeken van een hotelkamer, gaat de gast direct een transactie aan met het hotel. De reservering wordt bevestigd en de gast weet zeker dat hij welkom is. Bij een boeking via een OTA, zit er altijd een derde partij tussen. Bij eventuele problemen of onbeschikbaarheden, gaat de kamer in eerste instantie naar diegene die rechtstreeks heeft geboekt.

Tenslotte zijn er nog de loyaliteitsprogramma’s van hotels. Hoe vaker de gast een rechtstreekse boeking plaatst, hoe meer loyaliteitspunten hij kan opbouwen. Wie via een (extern) reserveringsplatform boekt, krijgt die punten niet.

Auteur en foto’s: Peter Van Oyen

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*