Atilay Uslu, oprichter Corendon van ‘shoarmaboer’ tot hoteleigenaar

Atilay Uslu, oprichter en eigenaar van toerismegroep Corendon, is ook hoteleigenaar. In Badhoevedorp (bij Amsterdam Schiphol Airport) opende hij de zomer 2018 het Corendon Village Hotel Amsterdam, dat met zijn 680 kamers het grootste hotelcomplex is van de Benelux. Een gesprek met een rasondernemer, die naar eigen zeggen louter door tegenwerking hoteleigenaar is geworden. 

Het spectaculaire acht verdiepingen hoge Plaza gebouw is het hoofdgebouw van het drie panden tellende Corendon Village Hotel Amsterdam in Badhoevedorp. Het hotel is reeds operationeel, maar de officiële opening gebeurt pas eind dit jaar. Geleidelijk aan worden nieuwe faciliteiten en publiekstrekkers geopend, zegt de hoteleigenaar en Corendon-oprichter Atilay Uslu: “ Binnenkort gaat de bazar open, waar onze gasten 24 uur op 24 uur terecht kunnen voor hotdogs, pizza’s en snacks.  Daarna is het de beurt aan de skybar, die bereikbaar is met een panoramalift en een weergaloos zicht zal bieden op Amsterdam en het luchthavenverkeer op Schiphol. In de kelder van de Plaza komt een bioscoop waar we nationale en internationale films gaan vertonen. Een andere publiekstrekker wordt ongetwijfeld de Boeing 747 in de tuin, waarin ook een restaurant komt”. 

Atilay Uslu vindt het helemaal niet erg dat het Corendon Village Hotel nog niet volledig voltooid is. Integendeel zelfs, want er zit volgens hem een ganse filosofie achter: “ Ik wil in mijn hotels niet direct alles opengooien. De faciliteiten die open zijn – zoals hier nu de receptie, de kamers, het ontbijt en het à la carte restaurant –  moeten eerst goed functioneren. Ik wil in eerste instantie dat de personeelsleden wennen aan het hotel waar ze moeten werken. Dat is een proces en dat vergt tijd. Een hotel run je eigenlijk als een voetbalteam. Pas als de spelers op elkaar ingespeeld zijn, kan je resultaten boeken”.

Parcours  

HB: Mijnheer Uslu, u bent nu hoteleigenaar, maar u bent vooral bekend voor uw reisorganisatie Corendon en uw luchtvaartmaatschappij Corendon Airlines. Wat veel mensen niet weten is dat u begonnen bent met een shoarmazaak.  Hoe verklaart u dit uitzonderlijke parcours? 
AU: “Ik ben inderdaad begonnen met een shoarmazaak in Haarlem, maar ik vond er mijn draai niet en hield het na enkele jaren al voor bekeken. In 2000 koos ik voor de reissector en stichtte ik samen met een zakencompagnon Corendon, dat zich oorspronkelijk specialiseerde in reizen op Turkije. Een jaar later startte ik ook met touroperating in België. Door serieuze tegenwerking van twee concurrenten die Corendon niet graag zagen komen (TUI en Thomas Cook, nvdr), zijn we later ook noodgedwongen met andere bestemmingen begonnen. Vandaag is Turkije maar een kwart meer van onze omzet. Naast Turkije bieden we een 20-tal andere bestemmingen aan. Corendon is nu de tweede grootste touroperator van Nederland en de nummer drie in België”. 

“Eigenlijk wilden we oorspronkelijk ook geen airline hebben. We hebben Corendon Airlines moeten oprichten, omdat we voor Corendon geen zetels meer kregen. Luchtvaartmaatschappijen blokkeerden ons omdat ze onder druk werden gezet door de grote touroperators, die dreigden de samenwerking stop te zetten als ze ons nog langer zetels gaven”.   

Tegenwerking

HB: Waarom werd en wordt u zo tegengewerkt?
AU: “ Sommigen noemen Corendon een ‘prijsbreker’, maar zo zie ik dat zelf niet. Wij vertrekken vanuit onze eigen kracht en we hebben een ander basismodel. In tegenstelling met onze concurrenten, nemen we gewoon minder marge, waardoor we scherpere prijzen kunnen hanteren. Toch is Corendon geen low cost, maar een full service touroperator, met 24 uur dienstverlening naar de klant toe, eigen callcenters en eigen reisleiders. Alleen is een reis bij ons vaak stukken voordeliger voor de klant, dan bij anderen. Geen wonder dat sommige concurrenten hiermee niet gelukkig zijn…”.

“Maar weet je: eigenlijk moet ik de concurrentie dankbaar zijn voor de tegenwerking. Zonder hun was ik geen touroperator, vliegtuigeigenaar of hoteleigenaar (lacht). Hoe meer tegenstand men biedt, hoe sterker Corendon wordt. We komen altijd harder terug. Ja, sommigen maken mij het leven lastig, maar moet ik dat erg vinden? Het maakt mij in ieder geval innovatief”. 

Eigen hotelketen

HB: Hoe en wanneer is Corendon in de hotelsector gestapt?
AU: “In 2013. Ook al weer noodgedwongen. Plots gooide het ene na het andere hotel Corendon eruit en kregen we geen kamers meer. Dus dacht ik: dan moet ik maar zelf met een eigen hotelketen beginnen.   Uit zelfverdediging kochten we eerst 5 hotels in Turkije, goed voor 1.800 kamers. Daarna hebben we een hotel gekocht op Ibiza en één in Curaçao. In Nederland hebben we nu twee zakenhotels, het Corendon City Hotel Amsterdam en The College Hotel, een boetiekhotel. En nu zijn we stapsgewijs in Badhoevedorp het Corendon Village Hotel aan het openen”. 

Hotelmastodont

HB: Het Corendon Village Hotel Amsterdam is met zijn 680 kamers meteen het grootste hotelcomplex in de Benelux. Neemt u hiermee geen enorme risico’s? Hoe wordt zo’n hotelmastodont rendabel?
AU: “ Het is eerder toevallig dat dit complex zo groot is geworden. In feite wilden we eerst starten met een hotel van ongeveer 200 kamers, in het voormalige Sony kantoorpand,  wat nu het Plazagebouw geworden is met 207 kamers. Toen kwam er plots plaats vrij voor een nieuw gebouw, waar 298 residentiële appartementen zijn gekomen. En tenslotte kochten we ook het pas afgeleverde gebouw van onze buurman, dat nu een hotel is met 175 kamers. Het Corendon Village Hotel Amsterdam heeft hierdoor 680 kamers. Toch geloof ik dat het kan lukken. Het Plaza gebouw is vooral een toerismehotel, voor citytrippers en reizigers die vliegen vanuit Schiphol, waarvoor we ook een shuttleservice verlenen. In het Apartment gebouw vind je appartementen met hotelservice voor zakenlui en families. In het Urban gebouw gaan we vooral vliegtuigbemanningen onderbrengen. De investering voor gans het complex bedraagt ongeveer 80 miljoen euro, wat meevalt. We hebben deals op het juiste moment kunnen afsluiten. Als we alles van nul zouden hebben moeten opstarten, dan was de investering veel aanzienlijker geweest”.

Corendon-design

HB: Corendon Hotels & Resorts heeft nu een portfolio van een tiental resorts en cityhotels op diverse bestemmingen.  Wat is de gemeenschappelijke noemer voor al deze hotels? Hoe weet een gast dat hij in een Corendon hotel verblijft?
AU: “We hebben onze specifieke ideeën over hotels. Corendon heeft zijn eigen developmentteam. Zo hebben we onze eigen matrassen, bedden, tapijten en bankstellen ontwikkeld. We streven ernaar om een soort herkenbare ‘Corendon-design’ te creëren. Aangezien we eigenaar zijn van de meeste hotels en dus ook van de stenen, zorgen we heel goed voor de gebouwen en is onderhoud zeer belangrijk. Tenslotte hebben we ook een policy opgesteld. Zo moet er altijd een bazar zijn, waar gasten 24 uur terecht kunnen en mag de check-in procedure voor de gast niet meer dan 1 minuut duren”. 

Traag groeitempo

HB: Is Corendon van plan om op korte termijn meer hotels te openen? Hoe verloopt de groei? 
AU: “ Op dit ogenblik heeft onze hoteltak even wat rust nodig. Omdat Corendon zelf eigenaar is van de gebouwen, verloopt het tempo van de groei eerder traag. We zijn nu in  Badhoevedorp een hotel van 680 kamers aan het openen en in Curaçao zijn we nog 120 kamers aan het bijbouwen. Daarna zien we wel. We hebben geen haast. Ons doel is om minimaal 1 hotel per jaar te openen. Op mijn bucketlist staan steden als Antwerpen, Barcelona, Brussel en Rome. In Spanje willen we ook de beddencapaciteit uitbreiden”.

Plannen in België

HB: Zijn er plannen in België?
AU: “ Zoals gezegd zou ik graag in Antwerpen en/of Brussel een Corendon hotel openen. Er zijn gesprekken aan de gang, maar nog niet om te zeggen dat er iets concreets is of dat we in een ontwikkelingsfase zitten. Een opening van een Corendon hotel in België zal ten vroegste binnen 5 jaar zijn”. 

Meest inspirerende ondernemer

HB: U bent in Nederland uitgeroepen tot de meest inspirerende ondernemer. Hoe verklaart  u dat? 
AU: “ Ik voel mij vooral gevleid, omdat de titel uitgaat van collega-ondernemers, maar eerlijk gezegd weet ik niet waarom ik die titel gekregen heb. Ik vermoed dat vooral mijn verhaal inspireert. Ik ben begonnen als een kleine ‘shoarmaboer’ en nu ben ik touroperator, vliegtuigeigenaar en hotelier en werken er honderden mensen voor mij. Dat spreekt wellicht tot de verbeelding”. 

Corendon, opgericht in 2000, is een snelgroeiende touroperator, luchtvaartmaatschappij en hotelketen op de Nederlandse en Belgische markt. In 2017 verzorgde Corendon de reis voor ruim 600.000 vakantiegangers naar tientallen zonbestemmingen binnen en buiten Europa. Onder Corendon vallen Corendon Vliegvakanties, Corendon Dutch Airlines, Corendon Airlines Europe & Corendon International Airlines met een vloot van achttien vliegtuigen, Corendon Hotels  & Resorts, Corendon Groups & Incentives, GOfun, Stip Reizen, Maris Life en Karin’s Choice. Corendon staat sterk in de markt door de scherpe prijzen, het no-nonsense karakter en de grote ervaring in het inkopen van accommodaties. Hierdoor kan Corendon in combinatie met de lage overhead kosten de beste prijs-kwaliteit verhouding aanbieden als het om vakanties gaat. De slogan van Corendon luidt: Altijd de beste vakantiedeals! www.corendon.be

Corendon Hotels & Resorts 
Corendon Hotels & Resorts is een hotelketen met hotels en resorts in Nederland, Ibiza, Turkije en Curaçao. In Nederland zijn dat het Corendon Village Hotel Amsterdam, het Corendon City Hotel Amsterdam en The College Hotel in Amsterdam; een boetiekhotel in het centrum van de Nederlandse hoofdstad. In Turkije biedt Corendon Hotels & Resorts vijf All Inclusive hotels, op Ibiza staat het Marble Stella Maris All Inclusive resort en op Curaçao het Livingstone Jan Thiel Resort.www.katrin.com / www.metsatissue.com / www.corendonhotels.com

HB: Dank voor het gesprek.

Auteur en foto’s: Peter Van Oyen