Beddengoed en badlinnen

Beddengoed en badlinnen vertegenwoordigen een belangrijke investering binnen de hotelwereld. Een klein familiehotel kiest er doorgaans voor om zijn eigen linnenstok aan te kopen en die intern te onderhouden of te laten ophalen door een wasserij uit de streek. Grotere structuren opteren meestal voor het huren van het linnen in full service. Geen zorgen meer, vaste prijzen, geen bijkomend personeel nodig, een duidelijk contract ondertekend door beide partijen dat zorgt voor propere lakens en handdoeken. 

Een hotelier heeft een nogal complexe en uiteenlopende functie. Hij geeft er doorgaans de voorkeur aan om zich niet meer te moeten inlaten met het beheer van het beddengoed en het badlinnen. De toelevering door een specialist is een oplossing. Geen basisinvesteringen (linnenvoorraad, aankoop van toestellen), geen gespecialiseerd personeel nodig, geen hoogoplopende facturen van water en elektriciteit, enz.  Dat allemaal zonder zich zorgen te moeten maken en aan een vaste prijs bij de linnenverhuurder. 

Formules voor het onderhoud van het linnen 

Een hotel dat zijn beddengoed en badlinnen aankoopt beschikt vaak over een geïntegreerde wasserij. Maar het hotel kan eveneens opteren voor een externe wasserij om het linnen te onderhouden. 

Het huren – zonder meer – is een andere formule waarvoor de hotelier kan kiezen. In dat geval kan hijzelf instaan voor het onderhoud van het linnen of hiervoor beroep doen op een externe wasserij. 

Men stelt vast dat steeds meer hotels opteren voor het huren van linnen in full service. Dat betekent dat een bedrijf een voorraad linnen ter beschikking stelt van het hotel in functie van het aantal kamers en een schatting van de bezettingsgraad. Het «vuile» linnen wordt nadien opgehaald en vervangen door «proper» linnen. Het gaat dan over een echt linnenverhuurbedrijf in tegenstelling tot een «droge verhuurder», wiens functie hoofdzakelijk bestaat uit het verhuren, zonder zelf in te staan voor het onderhoud van het linnen (onafhankelijke wasserij).

Verschillende criteria spelen een rol bij de keuze van een formule: de beschikbare plaats voor een waslokaal, financiële toestand van het bedrijf (investering?), hoeveelheid te behandelen linnen, resultaat van een rentabiliteitstudie. 

Voordelen en nadelen van de verschillende formules 

In het geval van een wasserij die geïntegreerd is in het hotel lopen de investeringen in materieel en linnen hoog op. De hotelier moet gekwalificeerd personeel voorzien, instaan voor het onderhoud van de machines en krijgt hoge facturen te betalen voor water, wasmiddelen en elektriciteit. Deze oplossing is enkel voordeling omdat de voorraad linnen beperkt is en de slijtage matiger. De belangrijkste nadelen zijn de aankoopprijs van het linnen en de toestellen (wasmachine, droogzwierder, droogkast, strijkmachine), het aanwerven en het opleiden van personeel en de vaste kosten (betaling van de medewerkers, onderhoud van de machines, herstellingen buiten garantie, vervangen van oudere toestellen, enz.). 

Bij het huren van linnen in full service, is er enkel de forfaitaire prijs te betalen zoal bepaald door de linnenverhuurder. De hotelier hoeft zich geen zorgen te maken over het verbruik en moet geen personeel aannemen, het aanvullen van de voorraad gebeurt door de verhuurder. De kwaliteit van het linnen blijft stabiel omdat er gebruik wordt gemaakt van aangepaste en goed gedoseerde wasmiddelen, terwijl het vervangen van het versleten en beschadigd linnen contractueel voorzien is. Er moet geen enkele investering gebeuren: geen aankoop van machines en van linnen, geen gespecialiseerd personeel, enz. Er is een duidelijk beheer van de kosten. Geen verrassingen! Het bedrag van de kosten werd vastgelegd en opgenomen in het contract dat ondertekend werd zowel door de hotelier als door de verhuurder. 

Indien de hotelier beroep doet op een droge verhuurder is hij ofwel akkoord om beroep te doen op de wasserij die aanbevolen wordt door de verhuurder, ofwel maakt hij zijn eigen keuze. In het tweede geval heeft hij zijn kosten niet volledig in eigen handen, maar zal hij onderworpen zijn aan de marktprijs. Anderzijds, bij de keuze van een externe wasserij, lopen de kosten hoog op, de leveringstijd zal min of meer lang zijn en het linnen zal minder goed behandeld worden (contractueel vervangen wordt niet voorzien) wanneer die wasserij niet gewoon is om dit soort producten te behandelen. 

Tenslotte bestaat de duurste formule uit het zelf aankopen van het beddengoed en het badlinnen en de persoonlijke keuze van een wasserij of het installeren van een waslokaal in het hotel. 

Enkele voorbeelden van linnenverhuurders 

Wasserij Cailliau, uit Ieper, is een familiebedrijf en bestaat sinds 60 jaar. Het is thans een specialist op gebied van linnenverhuur voor de hotel- en restaurantsector. Wasserij Cailliau is actief in gans West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Nord Pas de Calais. Het machinepark van de wasserij heeft een capaciteit van meer dan 30 ton/week.

Huybrechts Linnenverhuur is een tradi-tionele verhuurder- wasserij gespecialiseerd in de hotel- en restaurantsector. De activiteit van het bedrijf situeert zich in de streek van Brugge, Oostende en Brussel. De wasserij Perfecta is gevestigd te Anderlecht en onderhoudt het linnen dat gehuurd wordt door hotels en restaurants. Dank zij de verzorgde aanpak is het de geprivilegieerde partner geworden van de hoteliers en restauranthouders onder zijn klanten. Huybrechts is, zoals heel wat verhuurbedrijven, voorstander van polykatoen. Deze stof is gemakkelijk te onderhouden en moet nauwelijks gestreken worden. 

Thomas Van Eckhout, CEO Romi Laundry Services, heeft het met ons niet enkel over zijn linnenverhuurbedrijf (verhuurder-wasserij), maar ook over de wasserij Dekeukelaere die eveneens actief is als linnenverhuurder. Beide entiteiten zijn «zusterbedrijven» met als eigenaars Jean-Charles Wibo en Piet Dekeukelaere. Hij vervolgt: «Romi verwerkt 100 ton linnen per week en Dekeukelaere een identieke hoeveelheid. Beide bedrijven hebben geopteerd voor een strategische gemeenschappelijke aankoop van textiel, in functie van de behoeftes van de klant. We bieden grosso modo drie gamma’s beddengoed in de formule huur/onderhoud: klassiek, luxe en prestige. Het onderscheid betreft vooral het gewicht van het badlinnen (450, 550 of 625 g). Het standaard beddengoed bestaat uit polykatoen, effen wit of gestreept kleur op kleur (satijn)».

Textielleveranciers 

Jean-François Declerck, commercieel directeur van het Belgische filiaal van Standard Textile, informeert: «We verkopen met name onze textiel producten – beddengoed en badlinnen – aan linnenverhuurders. De trend houdt het nog steeds bij polykatoen, maar het gewicht van het katoen ligt hoger (60 of 70%) in verhouding tot het polyester. Dat maakt textiel zachter. We merken eveneens dat badlinnen luxueuzer moet zijn (500 à 550 g/m²). Verder zijn de afmetingen van de badlakens gestegen tot 70 x 150 en zelfs tot 100 x 150. Één van onze nieuwigheden is de badjas uit badstof met de binnenkant uit 100% katoen en de buitenkant 100% polyester, waardoor hij minder zwaar en comfortabeler is».

Wie kent De Witte Lietaer niet? Deze specialist op gebied van textiel sinds 1898 is actief binnen het domein van de contractuele textiel. Johan Demunck verduidelijkt: «DWL verkoopt met name zijn textiel aan linnenverhuurders. Zoals de wasserijen geven deze laatste aan hun klanten raad omtrent de te gebruiken materie (katoen, polykatoen) in functie van hun machinepark in combinatie met de wensen van de hotelier. De trend heeft evenwel nog steeds een voorkeur voor wit en combinaties van wit, de afmetingen van de bedden zijn gestegen, dus het beddengoed moet aangepast worden. Polykatoen 80/20 wordt dikwijls gevraagd, maar 100% katoen verkoopt nog steeds goed. Sommige wasserijen raden het aan bij hun klanten». Hij gaat verder en bevestigt dat het badlinnen luxueuzer is (500 à 550 g/m²) en wit of wit met een gekleurde bies».

We kennen eveneens Johan Slots die een fervent voorstander is van 100% katoen, maar ook polykatoen verkoopt. Hij is van mening dat de luxe van katoen (bij voorkeur wit) het verschil maakt. Maar de klant is koning. Polykatoen 50/50 bij het beddengoed moest de plaats ruimen voor 70/30 of zelfs 80/20. Maar wit doet het nog steeds. Soms versierd met een bies kleur op kleur. 

Eindresultaat 

Eigenlijk is de beste oplossing voor een hotelier het huren van het linnen in full service. Hij moet zich nergens meer om bekommeren! Het volstaat een contract af te sluiten met een linnenverhuurder. Deze garandeert beddengoed en badlinnen van eerste kwaliteit uit een goed gevulde catalogus. 

De textielhandelaar van zijn kant maakt hierdoor geen enkel verlies, vermits hij zijn producten verkoopt aan de linnenverhuurders. Het betreft een contractuele markt die voortdurend in stijgende lijn gaat, omdat meer en meer hoteliers af willen van het linnenbeheer en beroep doen op een gespecialiseerd bedrijf voor de aankoop, het aanvullen en het onderhoud. Wat is er gemakkelijker dan te kunnen rekenen op een specialist, terwijl de kwaliteit van de diensten en prestaties constant blijft. 

Bij het maken van een vergelijking tussen de aankoop en alles wat erbij hoort enerzijds en het huren anderzijds zal de hotelier er zich vlug rekenschap van geven dat de laatste optie rendabeler en voordeliger is: geen aankoop van linnen en machines, geen personeel (salaris+sociale wetten), geen aanvullen van de voorraad, geen vervangen van het beddengoed en het badlinnen dat versleten of beschadigd is.

Blycolin brengt duurzaamheid met circulair textiel in de praktijk

Duurzame linnenproducten, innovatieve oplossingen en eerlijke processen: dat is waar specialist en partner in linnenservice Blycolin zich hard voor maakt. Circulair linnen, waarbij kleding en textiel een tweede leven krijgt, is daarbij een trend. 

Eerlijke productie
Duurzaamheid is voor Blycolin geen loos begrip. Een aantal collecties van de toonaangevende specialist in linnenservice heeft een duurzaamheidslabel en het bedrijf is daarin continu op zoek naar innovatie. Een voorbeeld daarvan is de Pure Eco-lijn (fairtrade/GOTS katoen). Eerlijke productie is daarbij van groot belang. De hoofdleveranciers van Blycolin hebben een Code of Conduct getekend waarin is opgenomen dat de arbeidsomstandigheden in de productie gepeild worden middels een SA8000 audit. Maar Blycolin gaat verder dan dit: begin 2018 bezocht de inkoopmanager van het bedrijf de katoenvelden in India om met eigen ogen te kijken naar de linnenketen. Zij steunen ook het Chetna-project in India om de leefomstandigheden van boeren in India te verbeteren. Hoe zij dat doen? Door ervoor te zorgen dat boeren hun grond duurzaam en winstgevend kunnen bewerken en toegang krijgen tot ethische- en fairtrademarkten. Maar ook in eigen land kijkt Blycolin naar de verduurzaming van processen. Zo wordt er dagelijks gewerkt aan het verminderen van het watergebruik en is Blycolin een samenwerking aangegaan met stichting MADE BLUE om samen te investeren in drinkwaterprojecten in ontwikkelingslanden.

Circulaire producten
Naast eerlijke productie houdt Blycolin zich bezig met innoverende circulaire producten. Een voorbeeld hiervan is Comeback: een uniek concept gebaseerd op het hergebruik van spijkerbroeken. Oude jeans worden ontrafeld in kleine blauwe denimvezels die daarna worden gesponnen tot krachtig garen. Hier worden bedlopers en sierkussenslopen van gemaakt die voor 90% uit gerecycled materiaal bestaan. Andere circulaire producten uit de collectie van Blycolin zijn de New Atlantic handdoek en de Stone badmat.

Duurzaamheid neemt toe
Duurzaamheid is vandaag de dag niet meer weg te denken voor het behoud van onze planeet. Dat geldt ook voor Blycolin. Marketing & Communications Manager Jacqueline Mommer: “Op dit ogenblik heeft 18% van de Blycolin collectie een duurzaamheidslabel zoals fairtrade, GOTS, EU Ecolabel of BCI (Better Cotton Initiative). Het aandeel duurzaam en circulair verantwoord linnen groeit gestaag. Wij verwachten daarom dat dit aandeel in de komende periode gaat toenemen en werken hard aan innovaties.”

SLOTS PureTextiles heeft een uniek concept voor de Belgische hotels en restaurants. Het verhuurde of verkochte linnen wordt in de eigen ateliers gemaakt, dit geeft ons een bijzondere flexibiliteit in afwerking en design… Personalisatie, gecombineerd linnen, …
Het verhuurconcept (Slots PureLease) is makkelijk uit te leggen in vijf stappen. 
• De klant kiest het linnen wat het best past bij de zaak
• Vaststellen en productie van de nodige voorraad
• De door SLOTS geselecteerde regionale wasserij zorgt voor levering en onderhoud van het linnen
• Één maandelijkse overzichtelijke en makkelijk te controleren factuur voor huur en onderhoud
• Jaarlijks inventaris en op peil houden van uw voorraad
Commercieel adviseur Alain Dubois maakt graag de tijd voor een vrijblijvende studie. 

Auteur: Robert Petit

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*