Optimaliseer de digitale direct booking strategie

Door middel van de vele boekingsites wordt het hotels makkelijk gemaakt achterover te leunen in afwachting van binnenkomende boekingen van externe platforms. Maar dan laat je wel veel winst liggen. Rechtstreekse boekingen zijn immers de beste manier voor een hotel om meer winst te realiseren. Hoe overtuig je de gasten om dat ook effectief te doen? Enkele tips voor de optimalisering van jouw digitale direct booking strategie.

In een ideale wereld komen alle gasten meteen op jouw eigen hotelwebsite terecht en gebeuren alle reserveringen 100 % rechtstreeks. In de praktijk is dat natuurlijk niet het geval. Zeer veel online boekingen gebeuren nog steeds via de bekende Online Travel Agencies (OTA’s) als Booking.com, Expedia en Trivago. En daar betaal je een fikse commissie op. Hoewel het aantal rechtstreekse boekingen op de hotelwebsites stijgt, is er nog een lange weg te gaan.

Hoe trek je meer bezoekers aan voor de hotelwebsite?

Wie meer rechtstreekse boekingen wil, moet er in de eerste plaats natuurlijk voor zorgen dat de website van het hotel gemakkelijk door de potentiële gasten gevonden wordt. Als het hotel tijdens het zoekproces niet eens gevonden wordt, haal je het lijstje met potentiële kandidaten natuurlijk niet. De online aanwezigheid en vindbaarheid van de eigen website is dan ook onmisbaar.

  1. OTA’s als billboard

Vandaag boeken nog steeds veel mensen via OTA’s en is daarom een omnichannel-aanpak noodzakelijk. Het komt er dus op aan om een goede balans te vinden tussen reserveringen via OTA’s en rechtstreekse boekingen via de eigen hotelwebsite. Je kan wel proberen om de OTA’s als billboard of ‘reclamebord’ voor jouw hotel te gebruiken. De meerderheid van de mensen die een hotel bij een Online Travel Agency vindt, zal ook de website van het hotel bekijken, wat ook wel het ‘billboard’ effect wordt genoemd. Aanwezig zijn op de voornaamste boekingssites kan wel degelijk (op termijn) een positief effect hebben op jouw directe boekingen.

  • Promotie van hotelwebsite via social media

Een eerste stap om jouw zichtbaarheid van de website te boosten, is de eigen hotelwebstek te promoten via allerlei social media kanalen. Het is wel aangewezen dat je ten alle tijde het doelpubliek voor ogen houdt en dat je trouw blijft aan het bedrijfsimago.

  • Toepassen van SEO-technieken

Zeer belangrijk is de zoekmachine-optimalisatie via de SEO-technieken (search engine optimization). Door belangrijke trefwoorden te gebruiken en interessante content aan te bieden, zakt jouw website niet weg in de zoekresultaten. Als je nog meer online zichtbaarheid nastreeft, kan je SEA (search engine advertising) inzetten om zo bovenaan de zoekresultaten te verschijnen.

  • Gebruik PMS-systeem

De meeste hotelmanagementsystemen kunnen aangewend worden om de online zichtbaarheid van jouw hotelwebsite te maximaliseren. Ze hebben doorgaans channel management systemen, waarbij de hotelier prijzen en beschikbaarheden op externe als interne kanalen kan beheren. Door de koppelingen met de grote OTA’s (Booking.com, Expedia en Airbnb) maar ook kleinere, lokale spelers, kan de accommodatie gepromoot worden. Indien het managementsysteem ook gekoppeld is aan Property Management Systemen, zoals Bookingplanner, Fidelio, Amadeus, Protel, Opera en Portal Booker en tevens aan Global Distribution Systemen (GDS), Revenue Management Systemen (RMS) en Payment Service Providers (PAY), wordt uw netwerk en de online visibiliteit alleen maar vergroot.

  • Gebruik Google Hotel Search

Als jouw hotel een Google Business-pagina heeft, dan verschijnt dat ook in de zoekresultaten. Diverse hotelsoftwaresystemen, zoals Cubilis en RoomRaccoon, hebben boekingssystemen (booking engines) die integratie met Google Hotel Ads voor de hotelier opzetten en directe boekingslinks toevoegen.

Update de hotelwebsite voor maximale conversie

Als u bovenstaande tips goed toepast, zullen de potentiële klanten uw hotelwebsite zeker vinden. Maar toch is de grotere instroom van bezoekers waardeloos, als de reconversiegraad achterblijft en ze uiteindelijk geen rechtstreekse boeking maken. Om de gasten te overtuigen om rechtstreeks te reserveren, moet de eigen hotelwebsite aan enkele criteria voldoen.

  1. Zorg voor professionele look

Zo moet de webstek professioneel ogen en aantrekkelijk zijn. Inspireer jouw (potentiële) gasten  met kwaliteitsvol beeldmateriaal.

  • Maak hotelwebsite gebruiksvriendelijk

Het spreekt voor zich dat de hotelwebsite gebruiksvriendelijk (gemakkelijk te navigeren) en altijd up to date moet zijn. Als bezoekers niet onmiddellijk vinden wat ze zoeken, klikken ze weg en kan u de (directe) boeking vergeten.

  • Pronk met unieke troeven

Zet tenslotte de unieke troeven van het hotel in de kijker. Leg vooral de nadruk op een onklopbaar rechtstreeks boekingstarief. Maak verder duidelijk dat er ook ander voordelen zijn aan rechtstreeks reserveren (betere prijzen, loyaliteitsprogramma’s, speciale arrangementen etc.).

Zorg voor moeiteloos boekingsproces

Gasten gaan altijd voor de weg van de minste weerstand en dat geldt zeker voor het boeken. Het is dan ook erg belangrijk dat het boekingsproces op de hotelwebsite moeiteloos verloopt.

  1. Zorg voor overzicht

Geef de kamertypes en arrangementen duidelijk weer en laat het directe (voordelige) boekingstarief in het oog springen. Werk met in het oog springende call-to-action boekingsknoppen.

  • Zorg voor naadloze integratie van boekingsproces op website

Hou zeker in het oog dat het boekingsproces probleemloos integreert met de website en ook geschikt is voor mobiele devices (mobiel-vriendelijk).

Bied snelle en veilige betaalmethode

De laatste fase van het boekingsproces zou de transactie moeten zijn.

  1. Zorg voor gebruiksvriendelijke betaalmethode

Gasten willen vaak meteen betalen tijdens het boeken, vooral uit gemak maar ook om zeker te zijn van hun reservering. Daarom moet je een gebruiksvriendelijke en snelle betaalmethode voorzien. Het is daarbij belangrijk om een veilige betaalmodule aan het boekingssysteem te koppelen. 

  • Voorzie meerdere betaalopties

De voorkeuren op het gebied van online betalen variëren sterk tussen de gasten. Vandaar voorzie je best meerdere opties om te vermijden dat de gasten op het laatste moment afhaken. Door integraties met diverse Payment Service Providers (PSP) te voorzien, laat u de gasten betalen via hun favoriete betaalmethodes en zijn snelle en veilige transacties mogelijk.

Peter Van Oyen