Het is een vertrouwd beeld in veel hotels; tussen zeven uur en tien uur ’s ochtends staan de gasten in rijen langs het ontbijtbuffet om een broodje met roerei, croissant met kaas, toast met jam en verse jus d’orange te pakken. Een stevig ontbijt is tenslotte een goed begin van de dag. Maar het zou maar eens kunnen dat deze rijen korter worden.
Voor sommigen is het nog een evidentie, voor anderen een luxe, het ontbijt bij een hotelovernachting. Bij rondvraag gaan de meeste zakenmensen en toeristen er nog van uit dat in de prijs van een kamer ook een ontbijt inbegrepen is, als het kan nog even uitgebreid ook. Afhankelijk van het type hotel, de ligging, de prijs en het soort klanten hoeft een ontbijt niet steeds. Maar nog 75 % procent van de klanten nemen een ontbijt in het hotel van hun keuze. Het is niet zo dat die overige 25% geen ontbijt nemen maar ze zoeken alternatieven in de buurt van het hotel zeker nu niet alleen in grote steden het aanbod van ontbijt bij de plaatselijke horeca steeds aan het toenemen is.
Originaliteit en prijs
Terwijl de meeste hotelgasten nog een kamer met ontbijt boeken durven die 25% die niet op hotel boeken ook al eens naar de prijs kijken. Voor minder geld kan er ook op ontbeten worden bij een zaak om de hoek met een verrassend menu. Maar er zijn meer factoren die bij de gast meespelen op het moment dat hij voor de keuze staat om een ontbijt bij te boeken. Ook de locatie speelt een belangrijke rol. De gast zal eerder de keuze maken om buiten de deur te ontbijten als er meer ontbijtgelegenheden in de omgeving zijn. Indien de aantrekkingskracht van het aanbod en de prijs en de kwaliteit van het ontbijt extern beter zijn, worden ontbijtzaken een concurrent voor de hotellerie. Veel hotels afficheren al een kamerprijs met en één zonder ontbijt en daar kunnen de verschillen soms zwaar oplopen. Wij ontdekten prijsverschillen van 15 tot 45 euro. Prijzen waarvoor je in een externe horecazaak lekker kan ontbijten. Bij Holiday Inn Flanders Expo te Gent kennen ze het fenomeen. Het hotel ligt nu niet precies in de meest bezienswaardige regio van Gent en is met het openbaar vervoer slechts 10 minuten ver van het centrum, wat vooral voor leisure gasten een reden is om niet in het hotel te ontbijten.
Zakenreizigers en toeristen
Een zakelijke gast stelt dan weer andere eisen dan een leisure-gast. Zakenreizigers stellen een ontbijt in het hotel ten zeerste op prijs. Tussendoor even de laatste beursberichten nalezen, de agenda aanpunten voor de volgende vergadering, het driedelig pak ontdoen van de kruimels en wachten op de taxi. Maar het kan ook anders. Veel firma’s halen hun klanten op bij het hotel om het ontbijt in een meetingroom van de firma aan te bieden. Handig om op tijd aan de eerste vergadering te beginnen. Hotels met vergaderlocaties kunnen deze trend voor zijn maar dan moet het volledige plaatje kloppen. Wanneer alle faciliteiten van kamer over ontbijt tot seminarieruimte perfect zijn maar de bediening het zwaar laat afweten, zal dit een negatieve impact hebben op het algehele verblijf. Zakenmensen die het halve halfrond rondreizen of zelfs dichter bij huis regelmatig op hotel gaan hebben dan ook vaak een eigen kijk gevormd op het ontbijt . Laat de toerist die in het hotel ontbijt zich graag overweldigen door het ruime aanbod in buffetvorm – en zich volpropt om de dag te overleven tot aan het diner – zal de zakenreiziger recht op zijn doel afgaan. Een broodje, een croissant en een beetje kaas of charcuterie en een zwarte koffie.
Een persoonlijk, gezond ontbijt
Ontbijt blijft ondanks de lichte terugloop wel met stip de nummer 1 maaltijd die gasten gebruiken tijdens hun verblijf in een hotel. In de jaren ‘90 en nog meer in het huidig decennia is er een groeiende vraag naar gezonde ontbijtproducten. Niet verrassend daarbij is de populariteit van de ‘on the go’ producten, zoals mueslirepen en handfruit. Maar er is ook hier een verandering op komst. Een verandering die zich plooit naar de talrijke niet-hotel gebonden ontbijtmogelijkheden. Die bieden vaak een à la carte ontbijt aan. Een Engels ontbijt, of een ontbijt met lokale streekproducten, een glutenvrij ontbijt of een ontbijt met alleen maar granen. Ook verschillende hotels spelen daarop in met op maat gemaakte gepersonaliseerde ontbijten. Vooral als om het om eigerechten gaat is er vaak hulp uit de keuken. Een hard of een zacht gekookt eitje wordt aangevuld met de keuze uit een spiegelei, een roerei, een roerei met spek, een omelet met een garnaaltje of zelfs pancakes. Dit aanbod is dan weer niet terug te vinden aan het soms té overweldigend buffet maar wordt volgens de wensen van de klant door een keukenmedewerker bereid. In diezelfde trend is er ook een terugkeren naar persoonlijke aandacht voor de klant. Iemand die persoonlijk komt vragen of er koffie, thee of chocomelk mag zijn wint weer aan stijl.
Gezond en verantwoord
De vraag naar gezonde ontbijten blijft, maar loopt ook mee met zijn tijd. Gezonde voeding speelt een steeds grotere rol in het dagelijks leven van de consument. Wat aan de ontbijttafel thuis niet steeds gebeurt, wordt op gebied van gezondheid wel verwacht op hotel. Vers fruitsap, liefst in verscheidene smaken, smoothies, yoghurt, geen frisdrank maar water en links of rechts eens kijken naar een exotische toets. Het hoort bij een gevarieerd ontbijt. En daar wringt soms het schoentje, een gevarieerd ontbijt of een gezond ontbijt. Weinig hotels zullen toegeven dat er ongezonde producten op het buffet staan. De klant weet plots wel hoeveel suiker een smoothie bevat, dat ontbijtgranen niet steeds zo onschuldig zijn. De Breakfast Bowl is aan populariteit aan het winnen. Een kom gevuld met een yoghurtvariant, fruit of groenten en noten en zaden. Ook populair; de ontbijtsalade, een salade te op basis van sla, noten, avocado en komkommer. Waarom smaakt een diep bruine boterham van de bakker om de hoek beter dan van een industrieel gebakken brood ? Waar is de echte boter in plaats van de margarine uit een potje?
Het mag duidelijk wezen dat de hotelsector op zijn hoede zal moeten zijn voor de verschillende trends op en rond de ontbijttafel. De ogen en oren openzetten, zich informeren via vakbladen, sociale media en netwerken is hier de boodschap.
Auteur en foto’s: JaVe