Interieur moet steeds meer Instagram-able zijn

Interieurarchitecte Els Soudan ontwerpt al 30 jaar hotelinterieurs. De -interieurarchitecte heeft al veel trends zien komen en gaan. Vandaag moeten- interieurdesigners rekening houden met de veranderende wensen van de gasten. Zo moet het interieur de gasten een thuisgevoel geven. Maar ook de opdracht-gevers spreken een aardig woordje mee inzake de hotelinrichting. Meer dan ooit moet het hotelinterieur ook ‘Instagram-able’ zijn. 

Els Soudan is zelfstandig interieurarchitecte en zaakvoerster van de bvba Elodin. Ze ontwerpt al dertig jaar hotelinterieurs. De jongste jaren werkte ze veel voor de hotelgroep Accor. De architecte deed hierbij zowel renovaties als nieuwbouw. Tot haar portfolio behoren onder andere ibis Gent Centrum St Baafs Kathedraal, ibis Styles Kortrijk Expo, Hotel Mercure Oostende, Hotel Mercure Blankenberge , ibis Styles Nieuwpoort en Hotel ibis Aalst. Els Soudan stelt dat een standaard hotelinterieur eigenlijk niet meer bestaat. “ De wensen van de gasten veranderen voortdurend en daar moet je als architect mee rekening houden. Daarnaast moet je ook de policy en het concept van de hotelketens volgen. De opdrachtgevers bepalen het concept, tekenen de krijtlijnen uit en leggen het budget vast. Het is dan aan ons interieurarchitecten om binnen deze lijnen onze creativiteit te laten spelen en interieurvoorstellen te doen. Het wordt ook steeds belangrijker om budgetgericht te werken. De tijd dat architecten en designers zo maar hun ding konden zonder oog te hebben voor het budget, is voorbij”. 

Open

Volgens Els Soudan is de hotelsector op drie decennia tijd erg veranderd. “Vroeger was een hotel meer ‘gesloten’ en exclusief voor de hotelgasten. Er bestond voor niet-gasten toen een grote ‘drempelvrees’ om het hotel te betreden. Nu willen de hoteliers hun hotel veel meer openstellen voor bezoekers en omwonenden. Om deze openheid aan te moedigen, werken we meer met grote glaspartijen en open ruimtes. Restaurants en bars krijgen terrassen en worden ook beter toegankelijk voor niet-gasten. Ook de lobby ziet er anders uit dan vroeger. Het systeem van ontvangst is veranderd. Traditionele receptionisten worden ‘gastheer of – vrouw’. De lobby gaat meer het uitzicht van een huiskamer krijgen”. 

Thuisgevoel

Dat thuisgevoel is trouwens zeer belangrijk geworden, gaat Els Soudan verder. “ Gasten willen zich helemaal thuis voelen in het hotel en dan zeker op hun kamer. We werken daarom steeds meer met een mix van verschillende materialen en decoratieve elementen. Vandaag wordt in het hotelinterieur vooral gebruik gemaakt van warme kleuren. Door de invloed en concurrentie van Airbnb is een ‘persoonlijke touch’ in het interieur steeds belangrijker geworden”.

“Ook de goede lichtpunten maken het geheel huiselijker. Tegenwoordig maken we veel gebruik van kunststofvloerbekledingen. Het grote voordeel is dat een kunststofvloer beschikbaar is in allerlei kleuren en vloerimitaties. Zo kan je met zo’n vloerbekleding perfect een houten vloer nabootsen”.

Storytelling

Els Soudan zorgt er steeds voor dat lokale elementen terug te vinden zijn in het hotelinterieur. Volgens de interieurarchitecte zijn lokale elementen belangrijk, omdat gasten dat ook wensen. Zeker in vakantiehotels heeft het lokale aspect een invloed op het humeur van de gasten. Els Soudan: “ Alles draait om storytelling, het verhaal van de omgeving. Daarom zal een hotel aan de kust er totaal anders uitzien dan een hotel in een industriële stad. Ik kijk naar de omgeving van het hotel en wat er leeft in de buurt en probeer daar kleuren en texturen bij te combineren. In het ibis Styles Nieuwpoort heb ik het verhaal van de kust in het hotel verwerkt, door te werken met de sfeer van een strandhuis, met materialen die er verweerd uitzien. We hebben aan de wanden oude foto’s opgehangen, van mensen die op vakantie waren aan zee, wat een nostalgische sfeer geeft”.

“ Stadshotels zoals het ibis Gent Centrum St Baafs Kathedraal of het ibis Styles Kortrijk Expo hebben dan weer een ander interieur nodig. In het Gentse hotel kon ik met het rijke verleden spelen, terwijl in Kortrijk de textielnijverheid mijn inspiratie vormde”.  

Instagram-able

Els Soudan gelooft dat een mooi hotelinterieur (en goede beelden hiervan) door de opkomst van Online Travel Agencies (OTA’s) als Booking.com en Expedia.com enorm belangrijk is geworden. “Een foto zegt vaak meer dan woorden. De kwaliteit van de visuele content op hotelwebsites en bookingtools is van zeer groot belang. Goede foto’s kunnen een groot deel van de uitstraling van het hotel bepalen. Het is ook geweten dat gasten afgaan op foto’s van het interieur om een hotel te boeken. Daarom vragen steeds meer hoteliers aan hotelinterieurarchitecten om hiermee rekening te houden en in het interieur te werken met eyecatchers en herkenbare stijlelementen”.

“ Social media (Facebook, Instagram, What’s App) heeft deze visuele trend alleen maar versterkt. Naast het jagen op buitengewone ervaringen, jagen gasten ook op ‘Instagram-able’ herinneringen en foto’s, die ze dan kunnen oploaden voor hun publiek en vrienden. Voor een hotel kan een interessant ‘Instagram-able’ decor en interieur een unieke kans zijn voor promotie en marketing. Bij de inrichting van het interieur moeten wij hiervoor als interieurarchitect steeds meer oog voor hebben”, besluit Els Soudan.

Auteur en foto’s: Peter Van Oyen