Bio in hotels: een geleidelijk opkomende trend

Biologische producten (voeding, textiel…) spelen geleidelijk aan een steeds grotere rol in onze samenleving. En uiteraard verschijnen deze producten ook in toenemende mate in de hotelwereld. De laatste jaren beleven biologische voedingsproducten een sterke opmars in supermarkten en gespecialiseerde handelszaken.

Biologische voedingsproducten moeten op een zo natuurlijk mogelijke manier gekweekt, verwerkt en verkocht worden. Op ons continent wordt hun authenticiteit gegarandeerd door het Europese biolabel (zie www.labelinfo.be). En de controle gebeurt door onafhankelijke organisaties in de lidstaten van de Europese Unie.

Bio en duurzaam

Bij het woord biologisch wordt ook steeds meer het begrip duurzaamheid gehanteerd. Biologische voedingsproducten worden als duurzaam beschouwd als ze zo dicht mogelijk gekweekt worden, bij voorkeur lokaal. Op deze manier wordt zowel bij de productie als het transport zo weinig mogelijk energie verbruikt. Maar dat is niet altijd mogelijk : zo wordt bijvoorbeeld de meeste bio-olijfolie uit Zuid-Frankrijk, Spanje, Italië of Griekenland aangevoerd. In heel wat gevallen kan “lokaal” dan ook als Europa omschreven worden. Het komt er vooral op aan om absurde situaties te vermijden, zoals biologische aardappelen die uit een droog land als Egypte ingevoerd worden, terwijl men die ook in België kan kweken.

Op dit moment zijn er nog niet zoveel hotels die voor honderd procent op biologische producten overschakelen. De meeste hotels die hun eerste bio-stappen zetten, doen dit op een vrij geleidelijke manier. Zo is er de meerkost die in de bedrijfsvoering ingepast moet worden. Maar daarnaast is het ook belangrijk om zo’n stap goed voor te bereiden, waarbij het best de nodige tijd genomen wordt om zo’n initiatief zo goed mogelijk naar de klanten toe te communiceren.

Maaltijden

Zo zijn er steeds meer hotels die met een volledig biologisch ontbijt uitpakken (zoals de Duitse Ruby-hotelgroep). En hierbij worden de bezoekers aan de meeste ontbijttafels met duidelijke opschriften (vaak de vermelding “organic”) herinnerd aan het feit dat ze een bio-maaltijd verorberen, waarbij de voedingsproducten met een lokale herkomst gewoonlijk extra in de verf gezet worden. Om op een geloofwaardige manier naar uw klanten toe te kunnen communiceren, is het dan ook aangeraden om een label voor biologische maaltijden aan te vragen, zie onder meer www.bioforumvlaanderen.be/nl/foodservice en www.biowallonie.com/reglementation/restaurants.

Op internationaal vlak zijn hotels met een apart bio-restaurant voor middag- en avondmalen momenteel nog een zeldzaamheid.

Textiel

Het gebruik van biologisch textiel maakt geleidelijk aan opgang in de hotelwereld. Zo schakelde de Spaanse hotelgroep Melia bij de recente “rebranding” van het merk INNSiDE by Melia over op biokatoen voor onder meer beddelakens, hoofdkussens en handdoeken.

Om de kwaliteit van biotextiel beter te kunnen beoordelen en naar waarde te schatten, bestaan er biolabels zoals Ecocert voor biokatoen. En tot nu toe is het GOTS-label het meest prominente label op biotextielvlak.

Onthaalproducten

En ook bij de onthaalproducten, waarvan het de bedoeling is om de gasten vooral een thuisgevoel te geven, verschijnen er steeds meer biologische alternatieven, gaande van chocolade (zoals Belvas, zie www.chocolaterie-belvas.be) tot verzorgingsproducten (douchegel, zeepjes…) en cosmetica. En een belangrijk biolabel in de cosmeticawereld is het Cosmos Organic Label.

Bio Hotels

Tot nu toe zijn er nog niet zoveel hotels die voor honderd procent biologisch zijn. Een uitzondering hierop is de Oostenrijke hotelgroep Bio Hotels (www.biohotels.info), die nu een 80-tal hotels vertegenwoordigt in Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland, Italië, Slovenië en Griekenland. Deze vereniging – waarvan hotels lid kunnen worden als ze aan een reeks voorwaarden voldoen – werd in 2001 in het leven geroepen. Er waren zeer lang nauwe banden met de Oostenrijke vereniging voor bioboeren Bio Austria, maar om de onafhankelijkheid van beide organisaties te bewaren werd deze verbondenheid vrij recent doorgeknipt.

Voor een erkenning als Bio Hotel is de ligging in een natuurrijk landschap uiteraard een plusplunt, maar het basisprincipe blijft de toepassing van de noodzakelijke biologische spelregels. In elk geval moeten alle producten binnen zo’n hotel (zowel voeding als niet-voeding) over de noodzakelijke biolabels beschikken, waarbij ook onafhankelijke controles op regelmatige en niet-regelmatige tijdstippen moeten kunnen gebeuren. Belangrijke invalshoeken hierbij zijn onder meer duurzame energieproductiemethodes, de aankoop van lokale producten en een regelmatige verbetering van de CO2-uitstoot. En dit onder het motto : “Vertrouwen is goed, controle is beter”.

De maaltijden zijn uiteraard honderd procent biologisch (met of zonder restaurant), en er moet altijd een vegetarisch menu beschikbaar zijn.

Foto: Biohotel Leutascherhof

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*