B+M is sinds zijn oprichting in 1965 uitgegroeid tot Europese marktleider in afbouwmaterialen, isolatie en brandwering. Het bedrijf zag het levenslicht in Wenen, maar is sindsdien uitgebreid naar 14 landen. Sinds 2010 zijn ze actief in België, waar ze dankzij 9 vestigingen verdeeld over het hele land iedere klant kunnen te bedienen.
De hele organisatie, van logistiek over stockbeheer tot service, is gericht op het aanleveren van een snelle en volledige oplossing. Hierbij hanteren ze een lokale strategie zowel op vlak van logistiek als stockbeheer. Op die manier combineert men de kracht van een internationale speler met een persoonlijke aanpak om hun klanten de best mogelijke service te bieden.
Lokaal stockbeheer met nationale ondersteuning
Bij B+M België wordt gekozen voor een lokale aanpak in het stockbeheer. In plaats van één centraal depot, beheert elk van de negen filialen zijn eigen voorraad. Elke filiaalhouder is verantwoordelijk voor zijn eigen stock en krijgt daarbij de vrijheid om die af te stemmen op de noden van zijn klanten. Uiteraard gebeurt dit binnen een overkoepelende strategie, maar de autonomie van de filiaalhouders blijft centraal staan.

Klantgerichte stock
B+M heeft veel klanten in de hotelsector of werkt vaak voor facility diensten van ziekenhuizen en dergelijke. Vaak hebben deze producten nodig die moeten voldoen aan heel specifieke voorwaarden (brand, hygiëne, vochtregulerend…). En meestal hebben ze niet zelf de ruimte om deze te stockeren. Het betreffende filiaal zal dan de producten op voorraad nemen zodat de klanten steeds tijdig beleverd kunnen worden.
Uitzonderlijk vrachtwagenpark
Dit alles impliceert natuurlijk een doordachte logistieke aanpak. Orroi Valentijn, nationaal logistiek verantwoordelijke, legt uit hoe het bedrijf zich op dat vlak onderscheidt van de concurrentie: “We beschikken momenteel over 25 vrachtwagens, waarvan 10 uitgerust zijn met een kooiaap, ideaal voor leveringen op moeilijk toegankelijke werven waar geen kraan of heftruck beschikbaar is. De overige 15 vrachtwagens zijn uitgerust met een bijzonder krachtig type kraan. Dat is vrij uniek in België.”
Dankzij deze kranen kunnen leveringen plaatsvinden tot op de zesde of zelfs zevende verdieping. Bovendien zijn de vrachtwagens voorzien van een kantelhaak, waardoor plaatmateriaal ook verticaal geleverd kan worden.
Een ander voordeel is de knikarm van de kraan. Die maakt het mogelijk om over een dak heen te reiken en bijvoorbeeld vanop straat te leveren op een achterliggend terras of in een tuin. “Ook dat is eerder uitzonderlijk,” vult hij aan. “Bovendien zijn al onze chauffeurs specifiek opgeleid om elke werfsituatie correct in te schatten en de meest efficiënte oplossing te bepalen.” Het zijn net die logistieke details die het verschil maken op de werf.
Benieuwd? Vindt de verschillende verkooppunten en een contactformulier via www.baustoff-metall.be
Door Triene Gheysens – Foto’s door Marieke Can