Smart, digital en personal: kunstmatige intelligentie in de hotelsector

Artificial intelligence (A.I.) of kunstmatige intelligentie staat nu nog in de kinderschoenen, maar zal in de toekomst steeds belangrijker worden. In de hotellerie wordt die kunstmatige intelligentie momenteel vooral toegepast in zoekprocessen en in online communicatie. Op dit ogenblik leggen bedrijven die een cloudoplossing op het gebied van Property Management Systemen leveren, de basis voor de toekomstige A.I-ontwikkelingen. 

Voice

Een van de A.I.-toepassingen zijn de mogelijkheden om apparaten gesproken opdrachten te geven of vragen te stellen. In het jargon wordt dit ‘Voice’ toepassingen genoemd. ‘Voice’ maakt de interactie tussen mens en ‘computer’ intuïtiever en eenvoudiger. Verwacht wordt dat stemgestuurde zoekopdrachten in de toekomst steeds belangrijker gaan worden. De groei van deze toepassing wordt trouwens gestimuleerd door digitale assistenten als Apple’s Siri, Alexa van Amazon en OK Google. 

Chatbots zijn een verdere stap in deze ‘Voice’-ontwikkelingen. Dat zijn geautomatiseerde gesprekspartners die werken op basis van patroon- en stemherkenning. Dergelijke chatbots zorgen voor een grotere automatisering. Toegepast op de hotellerie betekent dit dat de hotelier via dit systeem quotes naar de reizigers kan sturen, waarbij bijvoorbeeld reservaties automatisch worden vervangen zonder dat hij verder hoeft te interveniëren.

De groei van ‘Voice’ heeft ook enorme gevolgen voor de online vindbaarheid van de hoteldiensten, -merken en -producten. Door de grote afhankelijkheid van de hotelsector van de zoekmachines, is het van zeer groot belang dat de hotelindustrie inspeelt op deze nieuwe vorm van zoektrends. Hotels die ook via gesproken zoekopdrachten gevonden willen worden, zullen hun websites en hun online-strategie hieraan moeten aanpassen.

Persoonlijke ervaring

Volgens trendwatchers wordt de toekomst ‘smart, digital en personal’. Hotelgasten zullen steeds actiever worden en altijd gebruik willen maken van digitale en mobiele technologieën. Internet of things (waarbij alles verbonden is met een netwerk en gegevens kan uitwisselen ) en smart data worden in de toekomst gewoon realiteit. 

De persoonlijke ervaring en beleving staat meer en meer centraal. Voortaan willen de hotelgasten dat de machines hun erkennen als unieke personen, waardoor er maatwerkoplossingen kunnen voorgesteld worden die nauw aansluiten op de persoonlijke verwachtingen. Om aan deze verwachtingen te voldoen, moeten de machines draaien op krachtige kunstmatige intelligentie, die in staat is de behoeftes van gebruikers nauwkeurig te voorspellen op basis van koopgedrag, zoekgeschiedenis, locatie en agenda van de hotelgast. Het verzamelen van de zogenaamde ‘smart data’ is hierbij essentieel. Hierdoor kunnen de door kunstmatige intelligentie aangestuurde machines of digitale butlers anticiperen op de naderende mogelijkheden en behoeftes van de hotelgasten. Het verkopen van de hotelkamers belandt daarmee in een geheel nieuwe dimensie. 

‘Big data’ back-end -systemen    

Meer dan ooit moet een hotel digitaal en interactief worden en kunnen inspelen op de (persoonlijke) vragen van de gasten. Om deze toekomstige ontwikkelingen in verband met kunstmatige intelligentie te ondersteunen, moet er een basis gelegd worden in de back-end systemen in de hotels. Op dit ogenblik zijn het vooral IT-bedrijven die PMS-systemen leveren, actief in deze branche. Deze bedrijven staan in voor back-end systemen in de hotels, waarbij alle data centraal worden verzameld, gedeeld en geanalyseerd. Hierdoor kan de gastbeleving worden gepersonaliseerd en kan er ingespeeld worden op de snel veranderende verwachtingen van de moderne gast.

Vandaag wil de hotelgast zelf alles bepalen. Ook op deze verwachtingen kan de hotelier dankzij ‘intelligente’ systemen inspelen. Door middel van web-based apps kan hij zijn gast desgewenst zelf ook zijn gegevens laten aanpassen en in de toekomst extra diensten laten afnemen en voorkeuren laten instellen. Hedendaags digitaal klantgemak dus, dat mogelijk gemaakt wordt door technologie dat gebruik maakt van intelligente applicaties. 

Geen IOT zonder stevige netwerk backbone

The Network Factory maakt uw netwerkoplossing klaar voor de toekomst
Internet of Things (IOT) doet traag maar gestaag zijn intrede in verschillende segmenten van de commerciële markt en zo ook in de hotelsector. Een goede IOT-implementatie kan op verschillende domeinen een sterk toegevoegde waarde bieden aan de dagdagelijkse werking van een hotel en maakt het werk voor de medewerkers lichter. Probleem is echter dat de meeste IP-netwerken in hotels helemaal niet klaar zijn voor de integratie van IOT-oplossingen. The Network Factory kan als gespecialiseerd en gecertificeerd integrator van netwerkoplossingen daarbij soelaas bieden. 

Nieuwe behoeften
Dirk Nys, Accountmanager bij Network Factory, ziet het zo: “ De eerste aanzet tot degelijke IP-netwerken in de hotels werd gegeven als antwoord op de groeiende vraag naar een degelijk wifi-aanbod voor gasten. Deze vraag is nog steeds zeer actueel maar intussen zijn er nog nieuwe behoeften bijgekomen. We denken hierbij aan de kassasystemen met tablets die altijd online moeten zijn zowel op het intern wifinetwerk als op het internet. Verder is er nood aan camerabewaking ter preventie van de gebouwen en is IP-Tv in de kamers voor de hotels een absolute must geworden. Dit alles heeft tot gevolg dat de datastromen binnen het bedrijf en van en naar het internet continu blijven toenemen. En nu komt daar dus ook de opmars van IOT bij. Selfregistration in hotels, het uitlezen van verschillende informatie over verwarming, koeling, stock, …. Geen wonder dus dat een simpel netwerk met B- of C-type materialen niet meer kan voldoen aan de nieuwe behoeften”. 

Oplossing: actieve netwerkcomponenten
The Network Factory legt zich zeer specifiek toe op de netwerk infrastructuur binnen horeca, zorg en onderwijs. Dat zijn middelgrote tot grote omgevingen die vandaag een exponentiele groei kennen van het dataverbruik op het netwerk. The Network Factory biedt hiervoor oplossingen op basis van gerenommeerde merken zoals Ruckus Networks (actieve netwerkcomponenten), SoConnect (onboarding systemen voor wifi netwerken)  en WiFLex (Zero touch onboarding system voor hotels). 

Partnerships
The Network Factory gaat steeds op zoek naar de oplossing die het beste bij de behoeften van de klant past. Naast de eigen oplossingen heeft het ICT-bedrijf heel wat partnerships afgesloten met andere bedrijven zodat men meer kan aanbieden dan de actieve netwerkcomponenten. Dirk Nys denkt daarbij vooral aan IP-telefonie oplossingen en camerabewaking.
www.thenetworkfactory.be

Auteur en foto’s: Peter Van Oyen

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*