Digital signage in hotels

Met digital signage verwijst men naar het gebruik van de digitale manier om informatie te verspreiden via LED of LCD schermen. Het grote voordeel van deze digitale bewegwijzering is dat men quasi alles wat men wenst op de schermen, zuilen of videowalls kan doen verschijnen. Alles kan via een PC of tablet van op afstand ontworpen en aangepast worden. Met digital signage kunnen hotels innovatiever en beter inspelen op de behoeften van de klant. Enkele toepassingen van digital signage waarmee u in uw hotel het verschil kunt maken.

Wat is digital signage?
Digital signage is de nieuwste, professionele manier om klanten en medewerkers op een snelle en aantrekkelijke manier aan te spreken. De benaming verwijst naar het gebruik van de digitale manier om informatie te verspreiden in tegenstelling met de conventionele signalisatie.
Wat zijn de voordelen?

Het grote voordeel van de digital signage is het feit dat men quasi alles op de schermen kan doen verschijnen wat men wenst. In tegenstelling met de gewone signalisatie die “vast” is , of in het beste geval de signalisatie modulair is. Deze flexibiliteit is een grote troef van de digital signage.

Afbeeldingen, een filmpje, een grondplan, een logo, interne informatie kan zonder enige limiet naar de speciale schermen of displays gestuurd worden. Daarnaast kost het veranderen van content ook niet veel moeite. Alles kan via een PC of tablet van op afstand ontworpen , en in een zeer korte tijd aangepast en doorgestuurd worden. De meeste systemen zijn intuïtief en gebruiksvriendelijk, zodat de gebruikers zelf de inhoud, indien gewenst, kunnen aanpassen. .

Welke toepassingen zijn er?
In de hotellerie zijn er diverse toepassingen voor digital signage. Belangrijk is dat er focus gelegd wordt op de gastbeleving.
  1. Real-time (welkomst)informatie

Hotelgasten willen in eerste instantie wel persoonlijke betrokkenheid van de hotelmedewerkers, maar in piekmomenten lukt dat niet altijd. Dan kunnen digitale schermen met real-time (welkomst)informatie soelaas bieden. Op deze schermen kan de gast info lezen zoals incheckwachttijden, openingstijden van restaurants, faciliteiten en diensten van het hotel, aanbiedingen, lokale bezienswaardigheden en noem maar op. Terwijl de gast wacht om in te checken of op een taxi, krijgt hij of zij reeds informatie van wat het hotel te bieden heeft. Mooi meegenomen is dat de informatie zo vaak (digitaal) kan aangepast en bijgewerkt worden als nodig is. Het is wel belangrijk dat de hotelier en zijn medewerkers nadenken over de content die op de schermen vertoond moeten worden.

  • Automatisch inchecken

Niets is vervelender om na een vermoeiende reis in jouw hotel aan te komen, om dan te zien dat er een lange wachtrij voor de incheckbalie staat. Dan is het natuurlijk leuk als je kunt inchecken via een digitaal scherm of een kiosk. Het mooie is dat dit scherm of kiosk bij minder drukke tijden ook voor andere doeleinden kan gebruikt worden.

  • Gepersonaliseerde conciërgeservice

Het idee van de conciërgeservice in hotels is dat de gast alle informatie die hij nodig heeft binnen handbereik heeft. Maar de conciërge is er soms niet of hij kan bezig zijn met andere gasten. Wanneer de hotelier een scherm introduceert, heeft de gast de beoogde informatie binnen handbereik. Ook de conciërge zelf kan baat hebben bij zo’n scherm, wanneer hij geen antwoord heeft op een specifiek vraag.  Met zo’n scherm is in ieder geval de info ten alle tijde beschikbaar.

  • Digitale bewegwijzering

Uiteraard kunnen de schermen ingezet worden voor digitale bewegwijzering. Dit is bijvoorbeeld erg handig om gasten en bezoekers naar de juiste richting te sturen of naar de juiste plaats in het gebouw. Digitale bewegwijzering is zeker nuttig bij hotels met congres- of feestzalen. Dan is het fijn dat bezoekers het pand kunnen betreden en zich gesteund voelden door schermen die precies die informatie verschaffen waarmee ze zelfstandig hun weg kunnen vinden naar de plek van bestemming. Dit ontlast de receptiemedewerkers enorm. Bovendien zijn deze digitale informatieschermen gekoppeld aan de hotelcommunicatiesystemen, zodat de informatie onmiddellijk op de schermen kan aangepast worden.

  • Reisinformatie

In luchthavenhotels en hotels nabij grote treinstations, zijn digitale schermen met reisinformatie bijna een must geworden. Voor reizigers zijn reistijden van essentieel belang. Real-time reisupdates kunnen een enorm verschil maken bij de gastervaring. Wanneer de gast vertrekt en in de hotelkamer of in de lobby de live reisupdates kan bekijken van vliegtuigen en treinen, zal de reisstress afnemen.

  • Digitale diensten op de hotelkamer

Op de hotelkamer vervult de televisie de functie van digitaal scherm. Als de gast voor de eerste keer zijn hotelkamer binnenkomt, zal hij of zij naar alle waarschijnlijkheid verwelkomd worden met een ‘Welkom in hotel’ homescreenbericht. Door de opkomst van cloud-gebaseerde digital signage-oplossingen kan elk scherm in het hotel (en dus ook in de hotelkamer) vanuit één centraal systeem worden bediend. Op die manier kan de directie een persoonlijk welkomstbericht op het televisiescherm zetten. Afhankelijk van het doel van de gast, kan men ook aangepaste info op het (televisie)scherm zetten. Reist uw gast voor zaken? Plaats dan vooral reisinformatie, de conferentie- en zakelijke faciliteiten van het hotel en nieuws als content. Gaat het om een leisure traveller of citytripper? Vermeld dan de bezienswaardigheden, de dichtstbijzijnde restaurants en de openingstijden van bars. Digitale diensten op de hotelkamer kunnen op maat van de gast worden gemaakt.

Het digitale (hoteltelevisie)systeem kan ook zorgen voor extra diensten en procesverbeteringen in het hotel. Zo kan een gast via de televisie in zijn hotelkamer uitchecken. Dat bespaart de hotelbedienden tijd. Uiteraard kan de gast in zijn hotelkamer ook betaalzenders raadplegen en afrekenen. Roomservice is eventueel ook mogelijk via dit systeem. De gast vinkt op tv aan wat hij wil eten en drinken en stuurt de bestelling via de tv rechtstreeks door naar de keuken. Hierdoor wordt het hele proces geautomatiseerd. Moderne digitale televisies en schermen hebben een waslijst aan interactieve mogelijkheden. Steeds vaker kan de gast zijn tv gebruiken om op het internet te gaan. Belangrijk is de interactie met de smartphone, tablet of laptop. Op die manier krijgt de gast de mogelijkheid om zijn eigen content van zijn apparaten op de hoteltelevisie af te spelen.

We zouden het bijna vergeten, maar een hoteltelevisie is natuurlijk in de eerste plaats gemaakt om ervoor te zorgen dat de gasten ontspannen televisie kunnen kijken. De meeste hoteltelevisiesystemen maken flexibiliteit inzake de zenderpakketten mogelijk. Hoteliers kunnen dan zenders aanbieden in functie van hun cliënteel. Verder zijn er mogelijkheden om betaaltelevisie, video on demand, diensten als uitzending gemist, Netflix ed aan het televisiesysteem te koppelen.

Peter Van Oyen

Foto: Op digitale real-time informatieschermen kunnen (wachtende) gasten informatie krijgen van wat het hotel te bieden heeft. Mooi meegenomen is dat de informatie zo vaak (digitaal) kan aangepast en bijgewerkt worden als nodig is.

Van Gils prikkelt de zintuigen van gasten met audiovisuele en netwerkintegraties.

Het Waregemse bedrijf Van Gils integreert beeld-, geluid- en netwerksystemen bij professionele en bij particuliere klanten. De audiovisuele system integrator mikt daarbij vooral op experience en beleving bij de gebruikers. Audiovisuele systemen zoals bijvoorbeeld digital signage moeten vooral ruimtes tot leven wekken. Hoe gesofisticeerd ook; Van Gils gaat er prat op dat de systemen zeer gebruiksvriendelijk zijn.

De audiovisuele system integrator Van Gils adviseert, begeleidt en ondersteunt zijn klanten in  audiovisuele en netwerkintegraties. Stabiliteit, snelheid en veiligheid blijven de sleutelwoorden, net als een grote aandacht voor gebruiksvriendelijkheid, duurzaamheid en esthetiek. Het bedrijf investeert ook in zijn personeel, die voortdurend getraind worden zodat ze de klant de beste service kunnen bieden. Die kunnen steeds terecht bij een vertrouwde contactpersoon.

Van Gils kent de producten door en door, en die kennis deelt men graag met de klant. Eerlijk, transparant en in mensentaal. Wanneer de klant beslist om met Van Gils in zee te gaan, dan volgt het bedrijf en de contactpersoon het project op van a tot z.

Digital signage is de nieuwste manier om klanten en medewerkers in de hospitality business op een snelle en aantrekkelijke manier aan te spreken. Hierbij moet de inhoud en het formaat van uw boodschap afgestemd worden op de doelgroep en de locatie van uw beeldschermen, stelt Laurent Decavele, Director en eigenaar van Van Gils. “  Belangrijk hierbij is dat Newsfeeds, video’s, afbeeldingen of tekst de story van het hotel brengen en bijdragen tot de gastbeleving. Een meerwaarde van onze service is het gemak voor de gebruiker. Onze systemen combineren eenvoud met gebruiksgemak en mogelijkheden en worden intuïtief bediend”.

Een ander voordeel volgens de Director is dat de hotelier kan zijn content centraal beheren en dynamisch sturen. Laurent Decavele: “ De aansturing van de monitors kan volledig geautomatiseerd worden, zodat beelden, tekst en andere info elkaar automatisch afwisselen in een carrousel. Digital signage is dan ook een handige campaign management tool, waarmee de hotelier exact het bereik van commerciële boodschappen kan meten. Van Gils maakt wegwijs in de technologie, geeft ook  uitgebreide trainingen en verzorgt indien nodig ook de content updates”.

Zebrix partner

Laurent Decavele : “ Vroeger had men voor een eenvoudige Narrowcasting toepassing een ingewikkelde configuratie nodig met displays, players, software, netwerkuitdagingen etc. Vandaag de dag heeft u – om een krachtige(re) oplossing te realiseren – genoeg aan alleen een display met geïntegreerde SoC en Zebrix Digital Signage Software. Door de slimme combinatie van de juiste hardware, software en vooraf ontwikkelde presentatietemplates biedt Van Gils in samenwerking met Zebrix complete cloud narrowcasting oplossingen voor uiteenlopende toepassingen. Bovendien bieden wij alleen een cloud gebaseerd systeem aan, waardoor alles op afstand kan beheerd worden”.

Van Gils heeft in de hotellerie een uitgebreid klantenportfolio uitgebouwd. Zo heeft het West-Vlaamse bedrijf al heel wat oplossingen op maat uitgewerkt voor de hotelketen Marriott.

Efficiëntere communicatie met Digital Signage oplossingen voor Screen Services

Screen services kan 40 jaar ervaring en know-how voorleggen inzake Interactieve Digital Signage-oplossingen. De specialist in multimedia-toepassingen kent het hotelwezen zeer goed, waardoor men gemakkelijker de behoeften kent. Of het nu gaat om een onafhankelijk hotel of het hotel deel uitmaakt van een keten; de ervaring van Screen Services zorgt  gegarandeerd voor efficiënte Hotel TV- en multimedia-oplossingen. Het bedrijf uit Schaarbeek biedt daarbij oplossingen aan die inspireren en entertainen. Door de betere zichtbaarheid van dynamische displays, kan het hotel op een efficiëntere manier communiceren met de gasten.

Met digital signage oplossingen wordt informatie en bewegwijzering in het hotel mogelijk. Dit gebeurt via displays, zuilen of videowalls. Screen Services biedt diverse oplossingen aan. Dit gaat van digitale televisie met uitstekende beeldkwaliteit, IPTV oplossingen en PassCast bij Chromecast (de applicaties van het apparaat van de gebruiker worden weergegeven op de televisie op de kamer) Tevens zijn er ook snelle wifiverbindingen en Voice & Camera over IP oplossingen mogelijk.

Volgens Wouter D’Heere, Sales Director Benelux Screen Services, is een efficiëntere communicatie met de hotelgasten gegarandeerd. “ Screen Services werkt met dynamische displays die een betere zichtbaarheid garanderen. De hotelier heeft hierbij de keuze uit schermen, maar ook zuilen of video walls. Op de toestellen kan gevarieerde en beeldende content gezet worden, gaande van teksten, video’s, animaties en externe gegevens (RSS-feed, HTML). De toepassingsmogelijkheden zijn divers: bijvoorbeeld aan de receptie, in de lobby, in de bar of in de liften”.

“ Screen Services staat in voor oplossingen die inspireren en entertainen”, gaat Wouter D’Heere verder. “Zo geven de schermen met bewegwijzering duidelijke informatie over namen en locaties. De hotelier kan via de digitale schermen ook diensten (restaurant, wellness, conciërge…)in de kijker zetten en praktische info doorgeven zoals weerbericht, vertrek- en aankomsttijden van vluchten en treinen enz. Interessant is ook de mogelijkheid om in real time een update te maken van de prijzen in het hotel. Alle tarieven kunnen in real time weergegeven worden”.

Gebruiksklare oplossingen

Screen Services maakt zich sterk dat er inzake digital signage steeds gebruiksklare oplossingen voor de hotelier worden aangereikt. Wouter D’Heere: “ We bieden een totaalpakket aan. Screen Services zorgt voor alles: studie, aanleveren, installatie en onderhoud van het materiaal. De hotelier krijgt bovendien een creatieve begeleiding bij de opmaak van de content en mag rekenen op een 24/7 ondersteuning. Verder is er ook opvolging met een preventief en correctief onderhoud op afstand en ter plaatse”.

Wouter D’Heere wijste er tenslotte nog op dat Screen services steeds zorgt voor een ergonomisch en intuïtief platform, dat toegankelijk is via een beveiligde interface met eigen inloggegevens. De aanpassingen van de informatie kunnen in één klik gebeuren. Tenslotte is er gegroepeerde publicatie op alle schermen en kan de weergave gepland of onmiddellijk gebeuren.

(pvo)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*